Funderar lite på lämpliga kriterier för att minska risken för störande larm (grannar) om man är bortrest och råkat programmera systemet fel. Jag har skydd redan men funderar på att gardera med ett helt oberoende system med eget relä som övervakar hur länge larmsystemet varit aktiverat per larmcykel, per timme, per dygn eller liknande och inte släpper igenom strömmen till sirener om kriterierna inte är uppfyllda. Då spelar det ingen roll om man har programmeringsfel eller hårdvarufel i grundsystemet, det oberoende systemet stoppar. Såg att något system hade 3 minuter. Finns det någon standard eller branschpraxis?

Ännu viktigare är det förstås om man har siren utomhus. Tänker mig att utlösa sådan på distans utfall jag får larm uppmärksammat via mobilen och om jag via kameror och andra sensorer bekräftar pågående inbrott så kan jag kommendera siren utomhus för att väcka grannarnas uppmärksamhet. Även här kan då motsvarande oberoende skydd finnas.
 
Vad har du för larmsystem?
I de flesta kan man ställa in s.k. siréntid d.v.s. hur länge den ska ljuda
 
T.ex. så har ett av de vanligare fabrikaten DSC 4min inställt default. Så triggas inget nytt larm tystnar det efter 4min.

Sen kan man också använda utgångar som triggas av händelser. Tex lägga utomhussirén på en egen utgång som bara triggas vid verifierat larm (mer än 1 detektor/sektion måste lösa ut)

Att koppla det via utomstående reläer mm verkar onödigt krångligt
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Vad har du för larmsystem?
I de flesta kan man ställa in s.k. siréntid d.v.s. hur länge den ska ljuda
Det är egen design. Jag kan göra hur jag vill, vill bara veta om det finns någon "standard". 3-5 minuter känns rimligt men det går ju att ha olika beroende på vilka larmkriterier som finns kvar efter den tiden. Kan jag bekräfta på distans att det är pågående inbrottt så kan jag ju låta den vara på 15 minuter i taget eller ännu längre.
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
T.ex. så har ett av de vanligare fabrikaten DSC 4min inställt default. Så triggas inget nytt larm tystnar det efter 4min.

Sen kan man också använda utgångar som triggas av händelser. Tex lägga utomhussirén på en egen utgång som bara triggas vid verifierat larm (mer än 1 detektor/sektion måste lösa ut)

Att koppla det via utomstående reläer mm verkar onödigt krångligt
Det är inga "utomstående" reläer utan en integrerad lösning där extra relät bara är till för att minska risken för lång larmning om något går snett i mjukvara eller hårdvara för den mer avancerade larmstyrningen som ligger till grund för larmningen i normalfallet. Det är extra hårdvara för en 50-lapp som ger mycket pang för pengarna då den tar bort risken för singelfel i larmlogiken vad gäller orimligt lång larmtid.
 
Redigerat:
Även inomhus kan en begränsning vara bra. Förre året slog blixten ut larmet, inomhussirenerna startade, men manöverpanelen var blank och webbgränssnittet funkade ej heller. I ren panik över det fruktansvärda ljudet klippte jag kabeln till sirenerna utan att tänka på att de har batteribackup och om man tar strömmen går de inte att stänga av igen. Som en extra säkerhetsåtgärd är de monterade så man inte kommer åt dom utan att skruva ner andra saker. Efter 15min med öronpropper och hörselkåpor stängde de av sig.
 
Fast jag antar att det där med 15 minuter i ditt fall är per design? Att det ska ljuda i 15 min just i fallet att tjuven försöker sabotera larmet?

Min tanke med begränsningen var i första hand för att hantera ev. hårdvarufel/transienter och mjukvarufel i larmlogiken. Jag ändrar frekvent i min logik och det händer ibland att man tänker fel och inte har provat ut 100% av alla hörn av den. Då är det bra att ha ett helt oberoende system som gör att sirener inte ljuder orimligt länge om larmet skulle lösa ut av våda.
 
Jag hade nog hållit mig kring 3-5min. Kanske lite längre tid om det ligger lite avsides, men fortfarande under 10min.

Berätta gärna mer kring hur du bygger det
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Jag hade nog hållit mig kring 3-5min. Kanske lite längre tid om det ligger lite avsides, men fortfarande under 10min.

Berätta gärna mer kring hur du bygger det
Vill inte avslöja för mycket detaljer på nätet men tänker mig i alla fall att göra en oberoende övervakning via en Wemos D1 mini (ESP8266) med relämodul. Den känner av aktiveringen från övrig larmlogik (server med avancerad larmlogik plus separat enhet för robust lamning om servern är utslagen) men integrerar larmtiden och kopplar från signalen till sirenerna via relät baserat på exempelvis maxtid kontinuerligt eller över längre tid (möjliggör fler än en larmning per dygn).

Grundvarianten kan ju vara att maximera till 3-5 minuter kontinuerligt men efter en viss latenstid så tillåts 3-5 minuter igen, max X minuter per dygn totalt.

Sen tänker jag mig att kunna aktivera längre larmning via fjärraktivering om jag kan bekräfta inbrott via via kameror etc. Då kan jag aktivera detta från mobilen och låta signalen ljuda längre, tills jag stänger av själv eller max typ 30 minuter invändigt, kanske 5 minuter utvändigt.

Det här givetvis en massa finlir som inte är superviktigt, gör det mest för att det går och är kul.
 
RilleRock
I regelverket står det 3-15 minuter.
Dock kan lokala avvikelser ske i tätbebyggt område om dess kommun har synpunkter.
 
Det är ju skillnad var man bor också, det kan låta rejält inne i en villa utan att det behöver störa grannarna så mycket. Men om det är 3-15 minuter som gäller så kan jag köra på det. Går ju att göra det adaptivt, typ minst 3 minuter och sen upp till 15 om det kommer nya/flera indikationer på att det behöver larmas.
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Har lagt in en gräns på 3 minuter för enskild larmcykel och max 15 minuter per dygn, dessutom övervakat via en helt fristående enhet så att programmeringsfel i huvudenheten eller servern inte ska kunna ge störande långvariga larm om man är bortrest. Den fristående enheten har mycket enkel programvara, inte mer än 50 rader kod. Alla parametrar går givetvis att ändra.

Undrar också om det finns någon maxgräns på dB. Hade först en siren jag köpte på clashohlson för några år sedan. Tyckte den lät mycket. Kopplade in ett par till från Kina och de låter väldigt mycket högre. Är så högt att jag absolut inte vill utlösa av misstag när jag är hemma. Kan man riskera skadestånd om tjuven får hörselskador? Nu kanske tjuven stoppar fingrarna i öronen eller använder öronproppar, vad vet jag, men frågan är ändå intressant.
 
D DMOL skrev:
[länk]
Svårt att dra några slutsatser ur den tråden. Ger inte svar på min fråga i alla fall.
 
En snabb koll bland svenska larmfirmor visar att sirener upp till 120dB på 1m inte är ovanliga. Gränsen för när hörselskada kan uppstå kan vara så låg som 85dB.

Jag antar att den som bryter sig in i en bostad som har larmskyltar också får räkna med risk för hörselskador om man inte skyddar sig.

Mina billiga kina-sirener ligger på 120dB så det är nog OK även om det säkert ligger på max. Går att köpa sirener på 150dB i kina...

Är nog större risk att jag själv drabbas så jag ska lägga på lite mer säkerhetsfunktioner för att skydda mig mot detta. När jag larmar av så får jag två korta men kraftiga pip som kvittens på att det tagit i larmenheten. Problemet är väl då om dessa pip inte kommer och jag är tankspridd och går in. Kanske är bättre att ge några varningspip först med låg ljudnivå, innan fullt blås på sirenen. Då hinner man backa ut eller stoppa fingrarna i öronen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.