Hej,

stod nyss framför kaminen (som är av ett öppet slag) och kände ett kallt drag vid mina ben. Kände efter lite och det kommer kall luft ut genom kaminen. Är detta normalt?

Tack på förhand
 
Om ni har frånluftsvärme eller annan forcerad ventilation, eller om köksfläkten går, eller om det är kallare än typ 10 grader ute.
Och spjället är öppet låter det rimligt...
( det sista alternativet är alltså vanligt kallras...)
 
S sunqan skrev:
Om ni har frånluftsvärme eller annan forcerad ventilation, eller om köksfläkten går, eller om det är kallare än typ 10 grader ute.
Och spjället är öppet låter det rimligt...
( det sista alternativet är alltså vanligt kallras...)
Hej, använder luft/luftvärmepump, (tror) att ventilationen är mekanisk frånluftsventilation och, spjället är öppet men inte kallare än 10grader ute. Räcker det att jag stänger spjället för att lösa problemet?
 
E
Har man mekanisk frånluft på ett eller annat sätt så ska spjället bara vara öppet när man eldar
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Man brukar väl "alltid" stänga spjället när man inte eldar? Annars får man räkna med att det dels drar kallt, dels luktar rök.
 
K kanelglass skrev:
Räcker det att jag stänger spjället för att lösa problemet?
Det räcker säkert.
Jämför med spisfläkten i köket.
Den har alltid ett kallrasspjäll alldeles ovanför fläkten för att motverka kallras.
 
Toppen, tack för tipsen!
 
Gå nu och öppna dina friskluftsventiler.

Genar luften genom kaminen har man stängt alla andra vägar in. Det ''drar'' ju kallt genom dem brukar vara argumentet )
 
I Martenw skrev:
Gå nu och öppna dina friskluftsventiler.

Genar luften genom kaminen har man stängt alla andra vägar in. Det ''drar'' ju kallt genom dem brukar vara argumentet )
Alla friskluftsventiler är öppna. Och det drar kallt genom dem!
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.