Hej,
Jag är ny här på forumet och hoppas få lite input angående eventuell golvvärme. Jag bor i ett hus på 80+80 kvm från 1968 med krypgrund. Huset är byggt av lättbetong, och jag har ingen uppgift om isolering i golvet. Besiktningsmannen från när vi köpte huset för tre år sedan trodde att det var delvis isolerat. Själv kan jag bara se genom luckan ner i krypgrunden att det är 30 cm betong just på denna plats. Golven upplevs som lite kalla på vintern.

Nere i krypgrunden bedömdes miljön ok vid besiktning, inga fuktproblem som vi vet om, men bara halva grunden (cirka 40 kvm) är besiktningsbar. Den andra halvan kommer vi i dagsläget inte in i. På sikt ska vi lägga byggplast under den del av grunden vi kommer åt, men då höjden i grunden är så pass låg (50-100 cm) är det ett jobb vi drar oss lite för att göra. I närtid kommer vi istället sätta in en hygrometer för att ha koll åtminstone punktvis på att det inte dyker upp problem.

Nu siktar vi på att slå ut en vägg och göra om kök och tvättstuga, på nedre plan, dvs direkt ovanför krypgrunden. Kök - ny parkett, cirka 20 kvm ovanför besiktningsbar grund och tvättstuga - nya klinkers, cirka 13 kvm ovanför grund vi inte kommer åt.
Då vi kommer behöva ta bort minst ett element så funderar vi på att lägga golvvärme. Helst vattenburen (huset har idag bergvärme och vattenburen värme till radiatorer), men eventuellt skulle kanske elburen vara ett alternativ i tvättstugedelen. Oavsett vilket så har jag efter att ha läst runt lite insett att det här med golvvärme ovanför oisolerad grund kan vara känsligt. Vi vill ju inte bygga fram några fuktproblem i grunden som inte finns idag, men vi har för dålig koll själva för att veta om det är en allvarlig risk eller inte.

Vi har varit i kontakt med byggare för renoveringen, som haft mycket bra input på det mesta men inte kunnat ge råd om detta. Eventuell isolering av golvet är inget några av byggarna som varit här tagit upp själva, utan det är vi som har fått fråga om det. Ett förslag var att lägga in isoleringsplattor från Kingspan i golvet innan golvvärmen läggs. Hur tjockt lager som bör läggas och hur man kommer fram till något om detta verkar däremot oklart. Det är ju långt ifrån gratis att bila ur betongen för att få plats med detta, så eftersom vi vill ha en bra lösning som inte kostar skjortan i onödan letar jag efter hjälp med att förstå vad som är vettigt att göra i detta läget.

Så mina frågor: Är det dumt att lägga golvvärme med våra förutsättningar? Tar vi en allvarlig risk för fuktproblem i grunden?
Annars, bör vi isolera? Och hur kan man isf gissa sig till hur mycket isolering man bör använda? Lite värmeförluster får vi nog räkna med, huvudsaken är att det blir en bra lösning och att inte större delen av värmen försvinner ner.
Och är det vettigt att använda isolering från Kingspan för detta? Eller finns det andra bra alternativ?

Tack på förhand för input!
 
Golvvärmen gör att det blir varmare i grunden vilket i sin tur minskar risken för fuktproblem. Största problemet är väl snarare att det inte blir så energieffektivt med dålig isolering. Elektrisk golvvärme verkar riktigt dumt om du har värmepump och vattenburen värme idag, så där hoppas jag att du tänker om.
 
useless useless skrev:
Golvvärmen gör att det blir varmare i grunden vilket i sin tur minskar risken för fuktproblem. Största problemet är väl snarare att det inte blir så energieffektivt med dålig isolering. Elektrisk golvvärme verkar riktigt dumt om du har värmepump och vattenburen värme idag, så där hoppas jag att du tänker om.
Tack för ditt svar! Jag är novis på dessa områden men vill gärna lära mig mer.

Det låter vettigt det du säger, men enligt bland annat Grundtips för golvvärme kan man få omvänd fukttransport med golvvärme och dåligt isolerad grund… Men det kanske inte blir samma mekanism med krypgrund?

Utveckla gärna om elektrisk golvvärme! Det lutar åt vattenburen, men elektrisk finns kvar som alternativ främst på grund av installationskostnad och möjlighet att ha värme på klinkers även under sommaren.
Men förklara gärna (om du orkar) varför du tycker att det vore en dålig idé…
 
Det är en dålig idé för att driftkostndaden är 4-5 gånger högre än med bergvärmen.
 
useless useless skrev:
Det är en dålig idé för att driftkostndaden är 4-5 gånger högre än med bergvärmen.
Tja, det är ett bra argument det också. Tackar!
 
Men installationskostnaden för vattenburet är betydligt högre, tar i dom flesta fall lång tid innan
man har igen den kostnaden..
Sen är det inte alltid det går rent praktiskt att installera vattenburet.
Plus att det kan vara värt ngn extra krona att lätt kunna ha värme på sommaren i ett klinkergolv.
Även om det finns möjligheter även för vattenburet, om pannan så tillåter.
Så att rata elgolv bara för att man har vattenburen värme i övrigt är fel!.
Och 4 - 5 ggr högre driftkostnad stämmer nog inte heller jämt, finns många faktorer som spelar in...
 
Tack för input, Jörgen.
Det här med att installationskostnaden för vattenburet är högre, är det mest shunten som avses då? För själva materialet i övrigt är väl inte så stor skillnad eller?
Och i vilka fall passar det inte med vattenburet rent praktiskt?

Någon som har någon mer input om det här med isolering?
 
  • Gilla
Besii123
  • Laddar…
River man ändå upp golvet och gör om allting så är det ingen jätteskillnad i installationskostnad. Med vattenburen värme är man ju framtidsdäker och kan använda vilken värmekälla som helst.
Vill man kunna värma golvet på sommaren så kan man antingen sätta en liten elpatron/elpush som man kör då, eller så sätter man in en arbetstank till VP'n. Det senare är dyrare och tar mer plats, men ger värmepumpen bättre driftförutsättningar alla dagar och tanken håller även till nästa vp när den nuvarande har gjort sitt.

Cop på värmepumpen är ca 4-5 vid dom temperaturer golvvärmen behöver. Motsvarande för elgolv är 1, därför anser jag att driftkostndaden är 4-5 gånger högre med elgolv. Men det beror ju på vad man har för värmesystem i övrigt också. Räknar man mer pessimistiskt så är det ändå minst tre gånger bättre.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.