/Osäker på om juridik är rätt avdelning, men admin får flytta min fråga om det är helt fel/

Bor för närvarande högst upp i ett flerfamiljshus söder om Söder (Sth) med en solindränkt balkong utan tak.

Nu vill jag sätta upp en markis men ordförande obstruerar och menar att det är förbjudet, pga klassningen (se rubrik).

Rätt eller fel?
 
L
Kan vara något som är förankrat i husets stadgar eller lokalt , , det kan blåsa rätt bra högst upp
glömmer ni den , så kan den gå sönder och skada något , det händer i bland även vid villabruk
 
L Liteavvarje skrev:
Kan vara något som är förankrat i husets stadgar eller lokalt , , det kan blåsa rätt bra högst upp
glömmer ni den , så kan den gå sönder och skada något , det händer i bland även vid villabruk
Huset är bara tre våningar (en helt vanligt närförortskåk), men det är klart, vind är alltid ett hot mot markiser,

Tror inte motståndet beror på någon lokal stadga, möjligtvis kan det handla om svårigheter att komma överens om vilken tygfärg markisen ska ha.

Men är som sagt mest nyfiken på om grönmärkt innebär något hinder för en markis. Blått är ju den högsta klassningen medan gult är den lägsta enligt Stadsmuseets kulturhistoriska klassificering.

Däremellan finns grönt som formuleras på följande sätt:
  • Grön klassning innebär också ett högt kulturhistoriskt värde och betyder att bebyggelsen är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Kortfattat innebär grönklassificering att inga ingrepp i byggnaden får göras som ur kulturhistorisk synvinkel är ovarsamma, negativa för stadsbilden eller som förvanskar kulturhistoriska värden.


    Personligen tycker jag inte en 1,5 meter bred markis borde vara ett problem, men jag är ju part i målet ;)
 
L
En fråga till Är den personen ägare av huset , bor han där ?
Om du smyger lite lätt och inte sticker ut hakan för mycket och frågar om han har några synpunkter på utförandet kanske det går
 

Bästa svaret

BirgitS
M mixt skrev:
/Osäker på om juridik är rätt avdelning, men admin får flytta min fråga om det är helt fel/

Bor för närvarande högst upp i ett flerfamiljshus söder om Söder (Sth) med en solindränkt balkong utan tak.

Nu vill jag sätta upp en markis men ordförande obstruerar och menar att det är förbjudet, pga klassningen (se rubrik).

Rätt eller fel?
Du kan ju se om du får något svar om du kontaktar stadens ansvariga direkt: http://www.stockholm.se/ByggBo/Kart...gnadsklassificering/?kontakt=#primary-contact
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
En fråga till Är den personen ägare av huset , bor han där ?
Om du smyger lite lätt och inte sticker ut hakan för mycket och frågar om han har några synpunkter på utförandet kanske det går
Tack för tips, men vill nog helst inte hamna i konflikt med föreningen eller mer ordförande. :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju se om du får något svar om du kontaktar stadens ansvariga direkt: [länk]
Tack, den vägen ska jag testa. Meddelar när jag fått svar. :)
 
Det handlar ju om två aspekter här:
- Fasaden ska fästas i föreningens fasad, vilket leder till att föreningen kan få ansvar för den om den lossnar och skadar någon/något. Dessutom kan ert utförande orsaka skador på fasaden och i förlängningen underliggande konstruktion.
- Det verkar ju vara en tolkningsfråga om en markis är tillåten eller inte, och om det behövs något bygglov/dispens för det. Skulle ni sätta upp en markis och det visar sig att det inte är tillåtet är det föreningen som åker på ev. ansvar.
Jag antar att man vilar sig på Q-märkningen i första hand för att få er att avstå och skylla på myndigheterna. First line of defence.
Om ni lyckas reda ut det med Q-märkningen tror jag att man i nästa steg kommer att peka på ansvaret för fasaden och inte vilja lämna tillstånd av den anledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.