Ringde just trygg hansa och frågade vad villaförsäkringen skulle kosta för oss. Dom vill ha dubbelt så mycket mot vad han som bor där nu betalat!!!

Och sen säger dom att det inte har med nåt annat än huset att göra. Det är väl samma hus nu som då han tecknade sin försäkring.  >:(

Varför vi vill ha trygg hansa då han har det har med att besiktningsmannen sa det var bra om det skulle bli nåt från början som blir försäkringssak av. Efter ett år skulle vi byta...
 
Detta kan bero på att er familjestruktur ser annorlunda ut än den förre ägarens.
Ni kanske är yngre med mer stöldbegärlig egendom.
Ni kanske är fler som skall bo i huset och som skall täckas av försäkringsskyddet.
Ni kanske är mer resebenägna än den förre ägaren
Den förre ägaren kanske hade fler försäkringar i samma bolag och fick rabatt.
etc.

Jag tycker dock att försäkringsbolaget skall vara beredda att kunna argumentera till varför ni skall drabbas av en större kostnad.
 
volvo skrev:
Ni kanske är mer resebenägna än den förre ägaren
.
kan de verkligen kontrollera och premiesätta utifrån detta?

Vad gäller familjeförhållandet så fick vi lustigt nog 300kr LÄGRE premie när jag ringde in för att anmäla vår nyfödde son för tre år sedan. enligt deras statistik var famlj med 4 medlemmar mindre  risk än med 3. Varför, visste inte personen jag pratade med...och jag klagade inte...  

nu väntar jag på personnummer för den tredje knatten som föddes imorse för att ringa in till Trygg Hansa. Vi får se om trenden med lägre premie håller sig eller om det slår tillbaka  ::)
 
navgha skrev:
nu väntar jag på personnummer för den tredje knatten som föddes imorse för att ringa in till Trygg Hansa. Vi får se om trenden med lägre premie håller sig eller om det slår tillbaka  ::)

Då får man ju grattulera!! :D
 
Tack Stefan,

Ska bli intressant att se hur vi grejar 3 ungar under 5 år. Jag kan nog säga hejdå till sena nätter med byggahus för ett tag framöver... ;)
 
navgha skrev:
kan de verkligen kontrollera och premiesätta utifrån detta?
Nej inte just er som individer.
Däremot så finns det ju statistik på vilka åldersgrupper, familjesammansättningar etc som utsätter sig för olika risker.
 
Jag förstår inte... Villaförsäkringen är ju bara huset inte innehållet och har inget med era resor att göra.
 
wertok skrev:
Jag förstår inte... Villaförsäkringen är ju bara huset inte innehållet och har inget med era resor att göra.
Ofta brukar man kombinera villaförsäkringen med hemförsäkringen då även lösöre, resor etc. blir försäkrat.
 
wertok skrev:
Jag förstår inte... Villaförsäkringen är ju bara huset inte innehållet och har inget med era resor att göra.
Villaförsäkringen har ju med livsstil att göra - och man kan säkert se i statistiken att familjer med ett barn är mera resbenägna än familjer med två. En mera resbenägen familj är ju i snitt mera borta - och då hinner ett inbrott/vattenskada etc bli allvarligare et cetera.

Statistik är förunderligt....
 
Då borde ju viha gratis villaförsäkring, 4 barn... :)

Men det väger upp bilförsäkringen, bussar är dyra!
 
volvo skrev:
Detta kan bero på att er familjestruktur ser annorlunda ut än den förre ägarens.
Ni kanske är yngre med mer stöldbegärlig egendom.
Ni kanske är fler som skall bo i huset och som skall täckas av försäkringsskyddet.
Ni kanske är mer resebenägna än den förre ägaren
Den förre ägaren kanske hade fler försäkringar i samma bolag och fick rabatt.
Dessutom ger medlemskap i vissa föreningar rabatt. TryggHansa ger tex rabatt för SIF-medlemskap. Larm kopplat till larmcentral rabatterar också premien.

Gå igenom villkoren vid nästa telefonsamtal med TH. Det händer inte sällan att man uppger fel priser. TH är ett ganska dyrt försäkringsbolag men jag gör en genomgång/begär in offerter från olika bolag med ett par års intervaller. Det slutar ändå med att jag behåller TH som - just för mig - faktiskt inte är dyrare än konkurrenterna.

 
Snailman
Det är värt att kolla olika försäkringar, när Folksam plötsligt höjde bilföräkringen till det dubbla (ringde och frågade om det var fel) så bytte jag till länsförsäkringar, efter några år är väl de uppe i samma belopp, men varför behålla ett bolag som går i fronten vid prishöjningar? :p
 
Jag tror att det kan vara värt besväret med att ringa runt lite på olika bolag och kolla vad de kan erbjuda för premier. Det kan skilja mycket pengar dem olika bolagen åt. Vi fick lägre kostnad på vår husförsäkring än förra ägarna hade. Vi har Folksam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.