Det där låter ju helt fel i mina öron.
För det första ska ju plasten sitta på insidan för att skydda isoleringen från den varma, fuktiga inomhusluften.
Sen är det ju ingen idé att ha en luftspalt innanför plasten.

Sen kan jag inte förstå hur det ska bli vattentätt om man skjuter fast plast i sidan på takstolarna. Det lär ju finnas risk för att plåttaket förr eller senare läcker, eller att det kondenserar vatten på undersidan som kommer att leta sig ner i isoleringen.

Jag hade aldrig kompromissat - bort med plåten och bygg ett riktigt undertak i råspont och takpapp! Eller montera sån där plast som Älvsbyhus kör med - fast det är jag mycket skeptisk till. I bgge fallen ska plåten bort och undertaket monteras ovanifrån på takstolarna.

Och glöm inte plasten (diffusionsspärren) på insidan om du kör med sten- eller glasullsisolering,

/Löst folk har talat! :)
 
Zid skrev:
Hm.. Finns det inga andra alternativ? Jag är inte alls så sugen att riva bort hela taket i höst. Kan man inte göra någon form av innertak från insidan?
Det finns nog inget annat alternativ som blir tätt.

Vill du inte riva bort taket i höst kan du kanske vänta med det till våren eller sommaren. Men det är lite av en chansning.
 
En raketfärd till månen kostar mer än vad många länder har som stadsbudget. Visst, med väldigt mycket pengar så löser man det mesta. Även ditt tak.
 
På något sätt måste du få det tätt mellan läkt och takstolar. Det kan du inte få om du inte lyfter på läkten och stoppar in något emellan. Man skulle kunna tänka sig att man inte lyfter läkten mer än ett par milimeter och sedan lägger i plast.

I vilket fall som helst tror jag att det är ungefär lika mycket jobb att hålla på och skarva med ett otal plastbitar från insidan som det är att lyfta bort plåt och läkt från utsidan och sedan lägga plast direkt ovanpå takstolarna.
Jag kan till och med sträcka mig till att det är antagligen enklare att göra det från utsidan om man vill få det så tätt som det ska vara.
 
Det finns inte så himla många sätt att bygga ett bra, tryggt tak.
Börja med att byta den där fuskande klåparn du har som snickare. Det är nog bästa sättet att spara pengar i längden.
 
Zid skrev:
Han menade att man kunde fuska lite på den biten.
Fuska lite? Bygga ett helt värdelöst tak?
Kommer man med såna tips som ovanstående, så är man per definition en fuskande klåpare.
 
Håller med Kalle. Följer du snickarens råd får du ett dolt fel som du måste upplysa nästa ägare till huset om eller spara ihop en massa pengar som du kan betala skadestånd med när taket har ruttnat ihop.
 
Zid skrev:
MEN, han sa att det förekommer mer och mer på nybyggda hus att man bara lägger en plast direkt på takstolarna istället för att bygga ett undertak. Så är det någon som har någon erfarenhet av detta så skriv!
Denna konstruktion är väldigt vanlig idag och det är inget konstigt med den. Men det går inte att lägga plasten på takstolarna om det är läkt och plåttak i vägen. Sa verkligen snickaren att du kunde lägga på plasten från insidan?
 
Zid skrev:
Men så du menar att plasten ska ligga på takstolarna, läkten ovanpå plasten och sedan plåttaket? Om det funkar går det ju relativt fort att ta bort taket och åtgärda detta.
Precis så. Man beställer en rulle med plast som är lika lång som taket. När man lyft bort plåt och läkt så rullar man ut plasten som man häftar fast i takstolarna. Sedan lägger man på läkt och plåt.
Jag tror att man måste ha läkt som är så pass kraftig att man kan stå på den (annars blir det svårt att jobba på taket) med det har du antagligen redan.

Kan det vara så att du blandade ihop plasten ovanpå takstolarna med plasten som man har innanför isoleringen (diffusionsspärren)?
 
Bob_the_builder
Begreppsskolan: Underlagstak   ;)
Det är det skikt som ska befinna sig mellan takstolar och taktäckning (pannor/plåt tex). Dess uppgift är att leda bort inträngande vatten (vid slagregn) och kondens.

Det är alltså ett underlagstak vi pratar om när vi diskuterar plast alternativt träpanel m. underlagspapp.

Lätta underlagstak i skivor eller på rulle (tex i plast) tillverkas av många olika företag. De kallas just underlagstak och har "rätt" egenskaper för att lösa just den ovanstående uppgiften. Det duger inte med byggplast-vilken-som-helst. Ovanpå det lätta underlagstaket lägger man grov bärläkt (tex 45x70) som man sedan lägger taktäckningen på.

Titta tex på http://www.icopal.se/Icopal_se/Icop...2F20F7/$file/Icopal_underlagstak_broschyr.pdf så tror jag att det klarnar betydligt.
 
En gyllene regel är att alltid sätta diffusionsspärren på den varma sidan. Undataget är golv. :)
 
Bob_the_builder skrev:
Begreppsskolan: Underlagstak   ;)
Det är det skikt som ska befinna sig mellan takstolar och taktäckning (pannor/plåt tex). Dess uppgift är att leda bort inträngande vatten (vid slagregn) och kondens.

Det är alltså ett underlagstak vi pratar om när vi diskuterar plast alternativt träpanel m. underlagspapp.

Lätta underlagstak i skivor eller på rulle (tex i plast) tillverkas av många olika företag. De kallas just underlagstak och har "rätt" egenskaper för att lösa just den ovanstående uppgiften. Det duger inte med byggplast-vilken-som-helst. Ovanpå det lätta underlagstaket lägger man grov bärläkt (tex 45x70) som man sedan lägger taktäckningen på.

Titta tex på [länk] så tror jag att det klarnar betydligt.
Hej, det där med underlagstak i plast var nåt nytt för mig. Jag blev lite nyfiken. Vad kostar den lösningen jämfört med gamla hederliga råspont och underlagspapp? Är det bara tid man sparar..... Är plasten nåt nytt påfund eller har den funnits på marknaden flera år ?
 
Bob_the_builder
Ja, det är bara tid man sparar. Ingen kan få mig att tro på att det skulle vara bättre än råspont... :p

Dock finns det många olika material, flera är mer lika masonite än plast (de flesta är så tjocka att de är godkända som genomtrampningsskydd). "Plast" ger mig VÄLDIGT dåliga vibbar, "lätt underlagstak" låter lixom bättre. Nåja. ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.