Hej! Jag är en student spm bor hemma hos mina föräldrar, vilket fungerar bra, bortsett från det faktum att de alltid ska föra en massa oväsen när jag behöver sova. För närvarande sover jag på undervåningen vägg i vägg med badrummet vilket har sina nackdelar, och därför funderar jag på att flytta upp till vinden och sova där. Vinden ligger doxk precis ovanför köket varför det skulle kunna resultera i en massa oväsen även där, men då golvet tycks vara ganska så massivt och ljudisolerande föreställer jag mig att detta skulle fungera. Vindsluckan å andra sidan släpper igenom en massa ljud, och därför undrar jag om någon har någon tanke om hur detta skulle kunna lösas? Finns det ljudisolerande vindsluckor eller liknande? Verkar det överhuvudtaget vettigt att flytta upp till vinden? Behöver lite råd från experter andående detta då jag själv är väldigt okunnig inom detta område.

Hoppas någon kunnig människa kan hjälpa mig! :)

PS har en budget på cirka 25 000 kr ifall det skulle krävas ordentligt hantverkande
 
Det finns säkert sådana luckor men jag har tyvärr ingen kunskap om luckor att bidra med.
Utöver ljudnivån så kanske du också bör se över hur det ser ut med alternativa utrymningsvägar från vinden. Att ha vindsluckan som enda utgång känns inte så tryggt om det skulle börja brinna på våningen under.
Vad är anledningen till att du inte kan sova då? Jobbar föräldrarna skift så de har andra arbetstider? eller ligger du och sover halva dagarna? :p
 
L
Han talar inte vad för sorts vindlucka som avses , ovanför trappa eller upp på råvind
 
Tillfredsställande ljudisolering i efterhand är ganska svårt. Det krävs nästan att man planerar in det i bygget. Så den enklaste lösningen är givetvis öronproppar och/eller mer hänsyn från föräldrarna.

Att bo på vinden är som sagt också inte jättebra om det inte finns någonstans du kan ta dig ut i nödfall. Det kan ev. behövas tillstånd av det skälet för att använda vinden som bostadsyta, kolla med kommunens bygglovsenhet.

Ska du efterisolera låter det spontant som att det borde gå bättre att ljudisolera ditt nuvarande rum, faktiskt. Eller finns det andra problem med det?

Om du tänker ljudisolera vinden, tror jag inte att det räcker med en lucka. Den måste nämligen inte bara vara massiv, utan också tät. Minsta springa släpper in ljud. (På tal om det, hur är ventilationen på vinden?)
Om det finns plats skulle jag hellre rekommendera en extra vägg mot ditt sovrum på vinden, med dubbla gipsskivor omlott, isolering, samt massiv dörr. Men det kanske är svårt att få in?

Om du ska inreda däruppe, passa på att lägga ett lager golvgips till - och varför inte en gummimatta under - samt något trevligt laminatgolv ovanpå det.

Ditt största problem blir nämligen stomljud, dvs att ljudvibrationer fortplantar sig genom husets stomme. Det är överdjuriskt svårt att skydda sig mot, och kräver att man kan dämpa vibrationer i väggar och golv. Därav gummimattan.

Sen är frågan om bullret förekommer på sådant sätt att det kommer att tränga in via det fönster som jag förutsätter finns i ditt vindsrum? I så fall kan det behöva tätas eller bytas.

Men som sagt, kolla om inte ditt nuvarande rum är bättre att ljuddämpa först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.