Har ni sett artikeln i DI (031001) ? Ipars, som tillverkar lettiska trähus (eller i LECA). Någon som kan säga något mer om dem ? De verkar ligga mycket bra i pris !!??
 
Detta har diskuterats flera gånger tidigare här på forumet.

Sök tex på "ipars"

Du har deras hemsida här: http://www.ipars.net/

Däremot har jag inte sett någon här på forumet som har byggt med dom, antagligen mest beroende på att de är en ny aktör på marknaden
 
Ja, det fanns ju lite om dem sedan tidigare, men knappast något matnyttigt. Vill snarare hitta någon som varit i kontakt eller byggt med dem. I artikeln verkade iaf de kunderna som hade intervjuats mer än nöjda.
 
Jag tycker att det låter mycket intressant. Mer konkurrens!
Hammarn61: Hur pass bra var priserna? I procent gentemot andra tillverkare eller SEK/kvm?

mvh
David
 
Hej!

Vi håller "på och bygger" med Ipars, men är väldigt missnöjda. De har inte kunnat hålla det de har lovat, det har blivit förseningar med allt och kommunikationen sinsemellan de 4 personerna vi har varit i kontakt med därifrån är ingen bra. Har däremot varit och kollat på ett bygge de har gjort och den kunden var väldigt nöjd. Vet att en del av våra förseningar har blivit till pga att de har fått problem med arbetstillstånd för deras byggare. Vi har tyvärr haft otroligt mycket otur med vårat husbygge... :(

Hälsningar
Mariana
 
Tack för svaret Mariana ! De verkar ha mycket att göra också !? Ännu inget svar på mail...... :-/
PS. Vad och var bygger ni ? DS.

// Pasi
 
Hej Pasi,

Vi bygger i Sollentuna, Sthlm. Vi bygger ett hus som vi har själva ritat med arkitekt, men som är rätt så lik "Herrgården" hos Sidensjöhus (Fast lite enklare och mer som vi vill ha det). Just nu har vi en källare (garage) på ca 125m2. Vi har haft mycket tid att fixa med den, så den börjar bli riktigt fin, vi har elslingor i plattan, mycket av avlopps och el- jobben är redan gjorda (det som går att förbereda), tomten har vi jämnat ut, fixat begvärme, nu väntar vi "bara" på huset.

Ja, Ipars har väldigt mycket att göra nu. Jag kan tänka mig att de blir bättre och bättre med tiden, de är fortfarande nya på det här (inte att bygga, men allt runtomkring).

Vårat hus ska komma från Lettland v. 46. Ipars smäller upp det och fixar en hel del, men vi får själva sätta dit takpannorna, panelen, det sista på innerväggarna (efter att elektrikern har gjort sitt) och vi får stå för byggnadsställningen. Inredningen fixar vi också själva.

Detta var inte den ursprungliga dealen. Ipars skulle göra allt. Det skulle bli billigt och gå fort. Huset skulle ha kommit hit v. 37 Men sen fick de problem med arbetstillstånd och stoppade all produktion i fabriken. Det är den här biten de inte har skött så bra, det tog ett tag innan de informerade oss om detta vilket har inneburit mycket förseningar. Självklart blir det dyrare för oss att anlita nytt folk för att göra en del av de saker Ipars nu inte kan göra, men det finns fortfarande ingen Svensk byggfirma som kan bygga det hus vi ska ha för samma pengar.

Hälsn.
Mariana

 
Hej Mariana.
Oj, det verkar ju onekligen som om de är "billiga", då ni trots allt strul fortfarande håller er under övrigas priser !! Jag får fortsätta att mejla !!
Hoppas att det slutar att strula för er snart !
Vore kul att komma och titta efter v.46, då huset har kommit. Om du vill kan du väl lägga ut eran adress som ett eget mail till mig, eller offentligt om du hellre vill det.
Vi bor i Nyköping och har ju inte så långt upp.
 
mariana skrev:
Hej Pasi,

Vi bygger i Sollentuna, Sthlm. Vi bygger ett hus som vi har själva ritat med arkitekt, men som är rätt så lik "Herrgården" hos Sidensjöhus (Fast lite enklare och mer som vi vill ha det). Just nu har vi en källare (garage) på ca 125m2. Vi har haft mycket tid att fixa med den, så den börjar bli riktigt fin, vi har elslingor i plattan, mycket av avlopps och el- jobben är redan gjorda (det som går att förbereda), tomten har vi jämnat ut, fixat begvärme, nu väntar vi "bara" på huset.

Ja, Ipars har väldigt mycket att göra nu. Jag kan tänka mig att de blir bättre och bättre med tiden, de är fortfarande nya på det här (inte att bygga, men allt runtomkring).

Vårat hus ska komma från Lettland v. 46. Ipars smäller upp det och fixar en hel del, men vi får själva sätta dit takpannorna, panelen, det sista på innerväggarna (efter att elektrikern har gjort sitt) och vi får stå för byggnadsställningen. Inredningen fixar vi också själva.

Detta var inte den ursprungliga dealen. Ipars skulle göra allt. Det skulle bli billigt och gå fort. Huset skulle ha kommit hit v. 37 Men sen fick de problem med arbetstillstånd och stoppade all produktion i fabriken. Det är den här biten de inte har skött så bra, det tog ett tag innan de informerade oss om detta vilket har inneburit mycket förseningar. Självklart blir det dyrare för oss att anlita nytt folk för att göra en del av de saker Ipars nu inte kan göra, men det finns fortfarande ingen Svensk byggfirma som kan bygga det hus vi ska ha för samma pengar.

Hälsn.
Mariana
Undrar hur det går för er? Har blivit intresserad av ipars men samtidigt lite skrämd av er erfarenhet. Hur ligger de till prismässigt? Skiljer det mycket jämfört med "svenska" tillverkare? Har inte fått in offert än. När jag ringde företaget kunde man inte få det stomrest av dem utan det gick bara att köpa byggsatsen och fixa resten själv. Då börjar man undra om det verkligen lönar sig... Därför vore det intressant med lite mer info från er som håller på.

/Pillan
 
Hej Pillan!

Vad vill du veta?

Hälsn.
Mariana
 
Jo, har nu fått nya uppgifter om att de visst stommonterar med egna snickare från Lettland. De monterar sin byggsats, dvs tak, dörrar, fönster, ytterväggar o innerväggar. Var det denna del som strulade för er, alltså stommonteringen?
Köpte ni kök, golv, ventilation, kakel, klinker, vitvaror, mmm, själva eller köpte ni nåt paket av Ipars? Det man undrar är om man klarar av all samordning osv för det lär man ju få sköta själv. Beror ju på hur insatt man är förståss... Detta med ritninggar, vilka ritningar ingick och vilka fick ni fixa fram själva? Gör ni mycket jobb själva? Vad för slags hus bygger ni, enplan/1,5 plan? Storlek? Hur mycket billigare räknar ni med att det blir?
Ja, det var tusen frågor, men vi ska skicka vår ritning idag tänkte vi, så det skulle vara intressant med din erfarenhet när vi väl får in offerten.

Tack på förhand för info!
MVH
Pillan
 
Mariana, hur går det? Ert hus skulle väl komma denna vecka?

/Pillan
 
Hej Pillan,

Jodå, en del av huset har nu lastats på tomten. Resten kommer nästa vecka, då börjar de stomresa.

Hälsn.
Eira

PS. JAg tänker svara dig mera på dina tidigare frågor privat, se dina "messages" snart.
 
Mariana + alla andra som ær intresserade av Ipars.

Sitter sjælv med en ritning som min fru skall skicka in till dem før att rækna på.
Hur går det før er Mariana?
Ær huset på plats nu? Trots att jag læser att du/ni ær missnøjda med vissa saker, var det vært det det extra bekymrena med tanke på att de verkar vara billigare æn svenska tillverkare. Har du något kvadratmeter pris på huset?
Vi skall bygga utanfør Gbg

 
Hej, vi har träffat IPARS och vi trodde verkligen på de som husleverantör, billiga och bra serivce. Men när vi fick offerten på en stomrest förslag var det inte alls så billigt som vi trodde. Kanske har de börjat etablera sig ordentligt i Sverige och börjat höja priserna? Vi känner ialla fall om vi ska välja en utländsk leverantör så måste de kunna konkurrera ordenligt med priset, annars får det vara. Ett tips kan vara att kolla på finska leverantörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.