Tvättstuga under renovering med sluttande fönsterbrädor, två fönster och en tegelpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör man här egentligen? Jag antar att de gjort det "sluttande" för att kunna måla vitt och få in mer ljus i rummet? För att få fönsterytan att kännas lite större? (spekulerar bara),

Men om man nu vill göra iordning där, så det går att ha något i fönstret.. hur gör man då?

Det är en tvättstuga och framför fönstret kommer det gå en bänk.. och om jag inte missminner mig helt kommer den gå lite högre upp än lägsta punkten på "fönsterhålet" idag.. (så man kanske kan "höja" framkanten lite?)

Ska man "bygga upp" med trä ? mura upp ? eller hur gör man?

Tack på förhand,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
harry73
En krok och hänga upp saker man vill ha i fönstret?
 
En formbräda i bakkant som stöd, och så betong. För en slutlig slät yta, så lite flytspackel.
 
Microkatten
Som du säger så gjorde man så för att få in mer ljus in i rummet i tjocka väggar. Vi vill ju gärna ha in så mycket naturligt ljus i rum som möjligt, och dessa fasade smygar bidrar nog mer till ljusinsläppet än man kan tro. Dina väggar är tjocka och dina fönster är små, så om jag hade varit dig hade jag inte hindrat ljusflödet genom att mura upp till en vanlig horisontell yta, och absolut inte använt betong.

Om du vill ställa något i fönstret, kan du inte skruva fast mindre eller större platåer i trä, använda krokar för att hänga, eller göra något annat kreativt som inte förminskar ljusinsläppet permanent och gör det enkelt att återställa?
 
Staffans2000
Dessutom rinner kondensvattnet undan lättare när ytan lutar. I en tvättstuga kan det vara värt att ta i beaktande.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
En krok och hänga upp saker man vill ha i fönstret?
Ja, jo det kan man också göra :) Men vill fortfarande ha lite snyggt därnere.. just nu så sticker det fram massa "isolering" runt fönstren som de bara "stoppat in".. sen har de påbörjat murning där på mitten i några gamla stenar.. och jag tror de putsat med lite betong för att försöka släta till facken..

Det behöver inte alls vara perfekt, men vill inte ha massa gul isolering sticka fram och jag vill heller inte att allt fastnar i betongräfflorna/putsen (helt omöjligt att torka, borsta gick bra.. torka gick inte alls) och sen när väggen kommer på plats.. och bänken.. så kommer det vara svårt att göra nått åt själva fönsternischerna :)

Så jag tänkte försöka vara smart.. börja med fönstren, innan jag gjorde väggen.. och bänkarna :)
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dessutom rinner kondensvattnet undan lättare när ytan lutar. I en tvättstuga kan det vara värt att ta i beaktande.
Tror att de haft läcka innan de satte in riktiga fönster (de som sitter är nya) för betongen ser ut att ha haft lite gamla rinnmärken..

Men har aldrig sett nån fukt/kondens därinne alls.. trots att vi inte har någon ventilation (ska åtgärdas) :)
 
har liknande fönster i källaren på sommarstället. Där har vi behållit de lutande smygarna som putsats och målats. I varje fönsterglugg står sedan en liten "pall" med kilformade ben så att man får en plan yta att ställa saker på. Inget överarbetat utan två brädor som vilar på ett par kilar bara. Luftigt och bra
 
Ser ut som att man bytt och satt in alldeles för små fönster mot original. Då behövs den sluttande fönsternischen ännu mer. Så precis som andra sagt, gör små ställningar i trä eller smide.

Ovanför fönstren är det bara att sätta en bred bräda el skiva, och sedan putsa iordning nischerna och in till fönsterkarmen. Antingen putsa ända in till trä med hyfsat snyggt avslut eller sätt lister som vanligt runt fönstret.

Måla fönsternischerna vita för att maximera ljuset.

Då huset är gammalt så bör det nog vara en mjuk/flexibel puts, gissningsvis ngn kalkputs.
 
Jag har försökt hitta en bild att visa lite mer av rummet, men som vanligt när man letar hittar man inget.. :/ så jag får fota när det är ljust imorgon!

Rummet är ett av de ljusaste vi har i uthuset, därför har chilisarna fått flytta in dit från växthuset nu :)

Det är alltså en "källare" men mer sutteräng egentligen.. fd grisstall.. kanske 20m2 .. Fönsterna på bild är typ söderläge.. och de är kanske 1 m höga .. tror fd ägare gjorde dem större när de skulle/planerade att, göra två badrum där (ett fönster till varje) :)

Finns ytterligare ett fönster i rummet, men det är bara hälften så brett.
 
Microkatten
Snigla Snigla skrev:
Rummet är ett av de ljusaste vi har i uthuset, därför har chilisarna fått flytta in dit från växthuset nu :).
Menar du att det är så ljust att du vill förmörka rummet? ;)
 
Microkatten Microkatten skrev:
Menar du att det är så ljust att du vill förmörka rummet? ;)
Hehe nä, gillar ljuset :) men det kändes som ni trodde det var väldigt små fönster i ett mörkt rum :) så jag förtydligade det hela lite fint ;)

Jag ska passa på och kolla hur högt upp bänken kommer.. så kan man se det i förhållande till fönsterna oxå!
 
Snigla Snigla skrev:
Hur gör man här egentligen? Jag antar att de gjort det "sluttande" för att kunna måla vitt och få in mer ljus i rummet? För att få fönsterytan att kännas lite större? (spekulerar bara),

Men om man nu vill göra iordning där, så det går att ha något i fönstret.. hur gör man då?

Det är en tvättstuga och framför fönstret kommer det gå en bänk.. och om jag inte missminner mig helt kommer den gå lite högre upp än lägsta punkten på "fönsterhålet" idag.. (så man kanske kan "höja" framkanten lite?)

Ska man "bygga upp" med trä ? mura upp ? eller hur gör man?
kanske platsgjuta en bänkskiva i betong som går in bakåt och möter det sluttande i den höjd det blir, sen ev gjut upp en nivå till närmare fönstret om det tilltalar. "typ ett trappsteg"
 
Microkatten
Snigla Snigla skrev:
Hehe nä, gillar ljuset :)
Ok, där svarade du på din egen fråga! Du skall varken 'mura upp', ha en skymmande bänk framför, eller annat som minskar ljusinflödet som dina fina skråade fönsterbänkar så förtjänsfullt bidrar med i ditt fina ljusa rum! :p Dina chilisar kommer att vara dig evigt tacksamma! ;)
 
Ungefär såhär tänker jag, men är ingen superexpert ju =)
Om det är betonglagningar nära fönstret skulle jag knacka ner det, kommer bli sprickor annars.
Byta ut isoleringen mot en isolerskiva, gärna en som går att putsa på. Jag har sett något men hittar inte leverantör, kolla med kalksäljarna. Annars iCell.
Mineritskiva ovanför fönstret om du inte byter till putsbar isolering
Putsa fönstersmygarna med kalkbruk alternativt gipsbruk, här skulle jag ha velat ha kalkbruk som är tåligare
Enkla trälister för att fodra fönstret på fyra sidor
Putsa fönsterbänken med en tunn strykning kalkbruk
kalka fönstersmygen, eventuellt någon klinker på smygen. Något stenaktigt, kanske golvtegel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.