I ett på senare tid tillbyggt garage, täntke jag mig dra värmerör under taket. Skall installera radiatorer "väning ovanför". Det är ett betongbjälklag och som jag tror gipsskivor skruvat på stålreglar under och kanske lite isolering.

Man kunde förstås tänka sig att riva ner innertaket och lägga rör där, men det blir jobbigt. Särskilt som om elen måste göras om då.

Vad tror ni, funkar det att hänga rören 5/10cm nedanför gipsen, längs kanterna? Det är ju lite grejer ivägen, ett gammalt fönster (som man kunde ta bort) och en ventil, tex. Annat förslag?

Tänkte mig mjuklöda kopparrör.

Innertak i garage med synliga rör, gammalt fönster och strukturvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garageinteriör med vitmålade väggar och tak, kablar längs väggen, skidutrustning och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Gips på betongtak ?? Ja Ja , det går bra att hänga dom i taket , man pendlar ner don som det kalls , du kanske ska isolera dom , avståndet ska vara min 100 mm från tak då , annars svårt att isolera men det går med lite mindre , isolering 30 mm
 
Vet inte om jag ser någon poäng med att isolera dom. Garaget får gärna värmas upp också. :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Är det betong eller trä i taket så finns det bladbult med trägänga på i olika längder som kan passa plus ett svep , då hänger rören där
 
Redigerat:
Bättre använda alupex då de inte behövs isoleras. De tappar inte särskilt mycket värme. Och bygger inte särskilt mycket heller. Drog synligt i vårt garage och upp till 3 radiatorer på planet ovan.
 
  • Alupex-rör dragna längs ett garage tak, kopplade till radiatorer ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alupex-rör dragna längs träbjälkar i ett garage för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10mm hål i gipset och 8mm hål i betongen, sätt en lång skruv i pluggen å tryck upp.

Dra åt å var färdig (y)

Nakna kopparrör avger iofs lite värme, men dom behöver inte isoleras.
 
Är som sagt inte rädd för att de avgöra värme. Viktigare med bygghöjd. Alupex tål inte mer än 70 grader, är lite skeptisk till de i värmesystem där pannan är 80. Och koppar är snyggare. :)

Men ungefär så tänkte jag mig upphängningen!
 
Kopplingarna till alu-pex är snordyra..
Så koppar behöver inte bli dyrare (y)
 
M -MH- skrev:
Är som sagt inte rädd för att de avgöra värme. Viktigare med bygghöjd. Alupex tål inte mer än 70 grader, är lite skeptisk till de i värmesystem där pannan är 80. Och koppar är snyggare. :)

Men ungefär så tänkte jag mig upphängningen!
Fast inte får du väl ut 80 gradigt vatten i rören? Då lever nog det mesta farligt om det är så, färg, plast och inte minst människor som kommer åt dem.
 
Krilleman
Om du drar koppar så har du även fördelen att det i nödfall går att komplettera med byggladornas prylar om något krisar på en söndag!

LK PAL ska klammas så inni bombens tätt för att vara OK.

Raka LK 16 & 20 PAL ska klammas varje 0,5m enligt installationsanvisningen!
 
L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.