Byggarna håller på att avsluta det senaste delprojektet i vårt tillbyggnadsprojekt nämligen stomresning och vädertätt skal (stomme med panel och vindpapp, takpapp och takpannor, fönster och dörrar.
Problemet är bara att det har regnat som bara den under arbetes gång och nu undrar jag vad bästa sättet att få bort fukten är eller om det ens är någon ide att ens försöka göra någonting åt det just nu?

Iom att det inte är någon isolering så kommer värmefläktar inte göra så mycket nytta annat än göra kråkorna glada.
Är det någon ide att köra med avfukare?
Andra förslag?
 
Jag skulle köra med avfuktare och värme samt fläktar som drar runt luften. Du får nog helt enkelt acceptera att det kommer att gå åt lite el under en period. Det fuktigaste får du nog bort på några dagar. Om du sedan inte har för bråttom med att fortsätta bygget på insidan så hinner det torka naturligt.
 
Håller med Ylven ovan...
Stäng inte in någon fukt!

Är det endast fuktigt nedtill kanske du halvvägs kan isolera. utan att plasta.
 
R
N noone70 skrev:
Byggarna håller på att avsluta det senaste delprojektet i vårt tillbyggnadsprojekt nämligen stomresning och vädertätt skal (stomme med panel och vindpapp, takpapp och takpannor, fönster och dörrar.
Problemet är bara att det har regnat som bara den under arbetes gång och nu undrar jag vad bästa sättet att få bort fukten är eller om det ens är någon ide att ens försöka göra någonting åt det just nu?

Iom att det inte är någon isolering så kommer värmefläktar inte göra så mycket nytta annat än göra kråkorna glada.
Är det någon ide att köra med avfukare?
Andra förslag?
Jag skulle bara öppna upp under tiden man är där (så vida ni inte bor där) och vädra ut låta det blåsa rakt igenom huset, avfuktare och värme ser jag som bortkastad energi
 
H
R Ribons skrev:
Jag skulle bara öppna upp under tiden man är där (så vida ni inte bor där) och vädra ut låta det blåsa rakt igenom huset, avfuktare och värme ser jag som bortkastad energi
Gör inte enligt ovanstående utan självklart försök stänga till bygget så gott de går.
på med värmefläktar och cirkulationsfläktar för att få luftomsättning.

du får ingen vidare tork alls nu med att bara blåsa igenom huset
 
Luftfuktigheten är 81% utomhus just nu. Att öppna upp och bara låta det blåsa skulle i bästa fall inte göra någon skillnad alls, i sämsta fall om det börjar regna och blåsa skulle det regna in.

Har i dag satt in avfuktare och värmefläkt och inne i utbyggnaden ligger nu luftfuktigheten på 69%.

Ska in med två avfuktare till i morgon. :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R
N noone70 skrev:
Luftfuktigheten är 81% utomhus just nu. Att öppna upp och bara låta det blåsa skulle i bästa fall inte göra någon skillnad alls, i sämsta fall om det börjar regna och blåsa skulle det regna in.

Har i dag satt in avfuktare och värmefläkt och inne i utbyggnaden ligger nu luftfuktigheten på 69%.

Ska in med två avfuktare till i morgon. :)
iom att huset är oisolerat kommer varmluften att fälla ur när den kommer i kontakt med en kall vägg
 
H
R Ribons skrev:
iom att huset är oisolerat kommer varmluften att fälla ur när den kommer i kontakt med en kall vägg
va?
 
N noone70 skrev:
Luftfuktigheten är 81% utomhus just nu. Att öppna upp och bara låta det blåsa skulle i bästa fall inte göra någon skillnad alls, i sämsta fall om det börjar regna och blåsa skulle det regna in.

Har i dag satt in avfuktare och värmefläkt och inne i utbyggnaden ligger nu luftfuktigheten på 69%.

Ska in med två avfuktare till i morgon. :)
Tänk på att när du kör avfuktaren så är det bäst att du håller rummet så tätt det bara går. stäng alla eventuella ventiler och plasta övriga öppningar. Har du avfuktare med "utblås" så måste den ut någonstans.

Om det är helt tätt borde du med en bra avfuktare kunna få ner fuktigheten ganska fort i luften.
Har du stor skillnad mellan fuktigheten i luft och i väggen (relativt) kan du få ner torktiden avsevärt. Värme hjälper ytterligare.

Tålamod! :)
 
Det lär ta ett tag :D
Det är 35kvm fördelat tre våningar + ca 10 kvm oxå fördelat på 3 våningar
Allt är helt öppet från källare upp till nock så det rör sig om 300-400 luft kbm.
 
Jag har funderat lite till och tror jag ska göra så här,
Börja med värmefläkt(ar) längst ner i källaren (Det är fuktigast längst ner iom att det är den delen som varit utsatt för väder och vind längst tid) som värmer upp och får den fuktiga luften att stiga, sedan har jag avfuktare på BV och ÖV.
 
Har du sorptionsavfuktare? De är avsevärt mycket bättre än en kondensavfuktare.
Kan vara värt att hyra annars om det är tiden är viktigare än pengarna :)
 

Bästa svaret

Värme i ett stängt utrymme flyttar bara fukten. En kondensavfuktare funkar bra, om det inte är för kallt, vilket det är i ett oissolerat utrymme nu. Så sorptionsavfuktare och värme så att man hamnar över nollan är nog det vettigaste.
 
Redigerat:
Vet inte vad för sort faktiskt, jag har lånat 3 st av byggaren.

Just nu är det ganska varmt och förhoppningsvis så håller det sig så. Kommer styra fläkten och avfuktarna via hemautomation och då bara köra när det är relativt varmt ute.
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Kan vara värt att hyra annars om det är tiden är viktigare än pengarna :)
Jag har rätt gott om tid, har massor av puts och skit att riva bort på den gamla ytterväggen som jag har tänkt fixa under tiden som det torkar upp
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.