Har just tagit upp ett hål i väggen för att komma in med till-luft i det gästrummet vi bygger i källaren.
Hålet behöver ju tätas till runt om röret jag kommer sätta in.
Min oro - som kanske helt ogrundad - är att tätar jag inte noga nog så får jag luftfickor, som kan leda till kondens mot röret, som leder till fukt inne i cement väggen.
Är min oro helt ogrundad ? Räcker det med att peta in cement (eller i mitt fall, "Hemma fix") så gott det går, eller kan jag köra lite byggskum (en lång bra pipa att stoppa in i väggen och applicera med) och behöver jag oroa mig för luftfickor ?

Förslag på bra tätning ?
 
  • Nygjort hål i en betongvägg med rörledningar nära, redo för tätning för tilluft i gästrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag tolkar din bild rätt så är det ett rör för överluft (mellan två rum) du kopplar in, och inget rör direkt ut eller?
Jag hade tätat med vanlig isolering så gott det går, och sedan lagat upp med lagningsbruk/spackel.
 
Inte ventilation mellan 2 rum, utan jag kommer att koppla på detta röret till FTX aggregatets system, så att jag blåser in friskluft in i rummet.
(På bilden syns på andra sidan ett rör sittandes i tvättstugan. Det röret suger luft till FTX aggregatet.)

Men förstår jag dig rätt, "täta så gott det går och snygga till".
 
Kommer det att vara markant lägre temperatur i rummet bredvid, så kan man ju trä på en kondensstrumpa (isolering med folie).
 
Värmen ska vara den samma i båda rummen. (Kanske tvättstugan blir något kallare än "gästrummet", men inte markant skillnad).
Däremot har jag dragit ventilationen genom vardagsrummet, i en nisch utan värme emot yttervägg, och där är det därför lite svalare, men inte heller där upplever jag det som nödvändigt att isolera. nischen värms väll i stort sett upp av till-luft-röret. Men bör jag isolera dom rören tycker du ? Oisolerade ventilationströr genom en nisch i vardagsrummet noterad i en renoveringsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett vardagsrum med en orange fåtölj och en bokhylla, vid sidan av en vit vägg med indirekt dagsljus från fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, det låter långsökt..
 
  • Gilla
Torgny Jonsson
  • Laddar…
K
Isolerar du varma rör i kallt utrymme ska det bara vara vanlig isolering för att inte förlora värmen i luften som paserar i rören. Har du kalla rör i ett varmare utrymme måste de kondensisoleras för att inte fukt i den varma luften ska kondensera och bli flytande mot det kalla röret
 
  • Gilla
Torgny Jonsson
  • Laddar…
Men här är ju ett rör, som bör hålla ca 15 grader, som går igenom en vägg som håller samma temperatur som rummen, vilket är ca 20 grader. Så enligt vad du säger ska jag isolera röret där det paserar väggen ?
 
Nej du behöver inte isolera rör som går i uppvärmt utrymme.
 
K
15 grader räknas som uppvärmd luft. Men ska du dra in uteluft måste du isolera röret mot kondensbildning
 
Uppe på vinden är rören väl isolerade. Det är rören då dom går i bostadsytan som jag inte isolerat dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.