A
Krilleman
A
Krilleman krilleman_215 skrev:
Nej

För att få en rak skarv behöver du köpa 1st av denna:
[länk]

Och två 2st av denna:
[länk]

Tack jag kör på det SV å rt att se på bilderna och har aldrig skarvat detta förut..

Skickar in en bild sen kan behöva mer tips :)

Kasta mutter och klämring på 15mm kopplingen och ersätt dessa med LK:s kopplingsset.
 
A
Ska man kanske skapa en ny tråd? Men,såhär ser det ut idag. Byggarna som gjorde badrummet på övervåningen är pappa till detta (fick veta när en vvs kille var hos mig i samband med mitt bastu bygge att detta inte är riktigt korrekt gjort).

Han sa att det räcker med att fästa allt mot vägg, men eftersom jag behöver koppla på vatten till nya duschen i bastun så gör jag om och rätt.

Min idé är alltså skarva de som är kopplade redan och sätta ett lk fördelar skåp utv på väggen med allting kopplat.

Ska dessutom försöka få det så snyggt som möjligt

Tips?
 
Krilleman
Nej det där är ju kanske inte all klassa som korrekt.

Hänger fördelarna löst i rören?
 
A
Krilleman krilleman_215 skrev:
Nej det där är ju kanske inte all klassa som korrekt.

Hänger fördelarna löst i rören?
Japp d gör dem. Kopparröret håller dem lite på plats.
 
Krilleman
Vad har du tänkt göra mer exakt, jag hänger inte riktigt med i tänket?!
 
A
Har beställt en lk uni 700 med utv lucka som jag tänkte montera på väggen. I denna drar jag in samtliga rir (8st) 5 kalla +3 varma. Därför jag behöver skarva 5st rir för dem blir för korta annars (som enl bild)

Kopparrören som matar med k+v drar jag om på något snyggt sätt och fäster den mot väggen .

Då blir allt tätt fast och snyggt. Bör vara ok enligt konstens alla regler.
 
Krilleman
Är du nöjd med att skarvarna blir synliga ovan ditt fördelarskåp så visst.

Vad är det för rum allt är i?
 
A
Finns det annat sätt? Ska jag sätta skåpet i taket? Det blir för tight... Har du tips?
Det ligger i pannrummet.
 
Krilleman
Är det pannrum så behöver du inte skåp. Dom är ju ganska dyra.

Skarva kopplingarna med mina föreslagna kopplingar och montera två lösa konsoler för fördelarna på väggen under.
 
A
Tänkte det med faktiskt... ett skåp och lucka går på 2000:-
 
Krilleman
Nej, inga buntband om det ska bli bra och seriöst.

Antingen lös fördelarkonsol som du redan länkat till eller så kan man dra i skruvstift med passande rörklammer med gummi. Med den senare varianten så ställer du själv avståndet både isär från varandra och måttet från vägg beroende på skruvstiftens längd.

Tex har Biltema dessa:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...llbehor/Blankforzinkat/Skruvstift-2000022750/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorklammer-2000032253/

Skruvstift finns i massor med olika längder dock. Men inte på Biltema tydligen..
 
Krilleman
Sä här menar jag med skruvstift och gummisvep:
(Varför har man för mycket prylar hemma för?!)

Skruvstift och gummisvep placerade på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenledningsförgrening med skruvstift och gummisvep på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DonaldDuck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.