Jag har fått avslag på mitt bygglov på ett hus med valmat tak.

Kommunens förklaring är att valmat tak bara passar in i stadsmiljö (jag ska bygga på landet). Någon som delar deras åsikt eller är det som jag tycker bara dummheter?
 
Valmat tak passar inte in på landet?
Ska meddela grannen detta.

Det måste vara nått rekord i dumhet. Se till och vinn denna strid.

Min grannes hus!
 
  • Kopia_av_Grunden_095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nja, ornet, det där är inte valmat, det är brutet. Mitt är valmat, och det kan man ha åsikt om det passar in i en genuin skogsmiljö. Men överklaga ett eventuellt beslut.
Leta upp hus med valmat tak i närområdet och fotografera, ta med till nämnden när de håller sammanträde om ditt bygglov. Du kan även få namn och adress till nämndens ledamöter, åk runt och plåta deras kåkar, nog hittar du någons hus som ser anskrämligt ut, bifoga dessa till ditt besvär. Har dom nu sagt nej, så kan det inte bli värre åt det hållet ;D
 
Smart tips att plåta deras hus. Förvånar mig inte om något av dom ligger på landet och inte är gult med röd lada bredvid!
 
Jaha, ok. Jag hetssporre ::)
Nu ser jag att det var en liten skillnad. :-[.
Finns det kanske brutna valmade tak :)
Men jag reagerade nog mest på att ett tak inte skulle kunna passa in "på landet"
Ett villaområde ska kanske hålla en viss stil, men i vårt land med mest skog och landsbyggd, så kan man väl få bygga med lite frihet. Det är väl också en fråga om vilken inställning en tjänstemännen och politiker har. Kan ju bli lite subjektivt, men å andra sidan är de ju tillsatta av oss.

Dock, ha gott på fötterna och hävda din rätt.
 
Beror väl på miljö och sammanhang.  Ligger tomten avsides spelar det mindre roll (för att inte säga ingen roll alls).  Men ska du bygga mitt i en välbevarad bondby instämmer jag varmt i byggnämndens åsikt.

Argument brukar handla om "traktens byggnadstradition" och "varje tidsålders rätt till dess eget arkitektoniska uttryck".  Kompromissen kan gå ut på att traktens tradition (trots allt) har varierat med tidsålder...
 
Är inte rätt benämning på taket på bilden "halvvalmat", alltså "halvvalmat mansardtak" ?
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Rätt benämning är halvvalmat. Precis den typ av tak som vårt hus har, som vi bygger på landet!

Ett sådant tak är väl lantligt om något...
 
Inget trätande om valmat tak tack. den brutna sidan skall gå ända ned i linje med övriga taksidor.
http://www.olandskahus.se/tak1.htm

Läser man ovan sajt, ser man att valmat tak är för kungar (som mitt) ;D
medan mansartaket är för högreståndspersoner, vem fan det nu är ;D
 
Jag ville bygga valmat tak för att kunna sätta solvärmedelen på den branta sidan mot söder. Det gick inte för detaljplanen sa max 30 graders lutning ...

... men bygger jag först ett tak med 30 graders lutning - och sedan ett nytt (i princip valmat) tak ovanpå grundtaket, detta med 60 graders lutning för solfångaren, så ska det gå bra, för då finns det ju en taklutning på 30 grader på åtminstone halva huset. Den andra halvan får ju ett valmat tak av solfångaren. Då merkostnaden för detta är marginell för mig och det konstiga taket inte kommer att vara särskilt synligt för oss, bråkade jag inte efter beskedet , men visst tycker jag att Sverige är fantastiskt.
 
"Departement of Strange Roofs" ... som Monty Phyton skulle uttryckt det. ;)
 
billy_baver skrev:
"Departement of Strange Roofs" ... som Monty Phyton skulle uttryckt det.  ;)
Ja precis Billy_, det glömde jag  ;D= Kunde Kungen på Öland ha valmat så skall det väl funka i den där lilla bonnkommunen= bra argument till bygglovsansökan.
 
Och nu när man fått lära sig lite om tak så kommer jag restan av livet ångra att jag inte kom på hur mycket bättre ett mansardtak skulle varit på garaget. Det kunde ju gett några meter vind till :(
 
ornet skrev:
Och nu när man fått lära sig lite om tak så kommer jag restan av livet ångra att jag inte kom på hur mycket bättre ett mansardtak skulle varit på garaget. Det kunde ju gett några meter vind till :(
Kanske enklare med en våning till ;)
Höga tak är inget kul att jobba med.
 
Jo men det var ju så snyggt (mansardtak ) kom jag på. Riktigt som USA inspererade lador.
Se där. Fåfänga går före förnuft ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.