Om du visste att du skulle ha mkt vatten så skulle jag murat ett varv leca först innan syllen. I mitt garage löste jag det att jag köpte fibercementskivor som jag skruvade längst ner mot plattan. Sen fog mot golvet som ej är lagd på denna bild. Då kan du få vatten där utan att väggen suger åt sig.

Fibercementskiva skruvad nära golvet som skydd mot vatteninträngning i en väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
robban_78
  • Laddar…
Hålkäl är också ett alternativ.
 
Kommer inte blöta ner mer än smältvatten som blir av snön som kommer in från traktorn och snöfräsen.
Blir ingen tvättning där inne utan tork och lättare underhåll.
 
Jag ser inga problem med den där sylltätningen. Inte heller med diffspärren. Sylltätningen tätar under syllen och diffspärren kläms fast mellan syllen och väggbeklädnaden så det blir tätt.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Klumpigt att inte använda rätt bredd på sylltätningen men inget praktiskt problem.
Vill du ha en analt tät diffspärr så täta med butylmassa mellan golv och plast, kläm plasten mot golvet med glespanel.
Men det är overkill, det kommer bli bra som det är!

Som andra har varit inne på tidigare, ska man ha fordonstvätt inomhus eller om man gjuter platta direkt på lerklump utan drän så är stenmaterial i konstruktion och ytskikt bättre lämpade.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Problem kan man få om tätningsbandet är för brett. Då sticker det ut en flik där eventuellt vatten uppifrån fångas in och väter syllen. Det är bättre om den är någon cm för smal.
 
  • Gilla
Starstrider och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problem kan man få om tätningsbandet är för brett. Då sticker det ut en flik där eventuellt vatten uppifrån fångas in och väter syllen. Det är bättre om den är någon cm för smal.
Jag tror de flesta skär bort överflödigt!?
 
Det beror väl på hur bråttom man har...
 
Dessutom får man ju komma ihåg att om plattan är normalt gjord och dräneringen är normal så lär det inte stiga nån fukt från plattan iallafall.
 
  • Gilla
robban_78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.