Jag är snart med fiber då Kraftringen utökar i vårt villaområde. Z-marker är den portal jag kan välja bland de flesta stora leverantörerna. Frågan är bara vilken lösning, för tv, man skall välja för att distribuera ut det till hela huset. Jag kommer få en anslutning i källaren där fibern går över till koppar (RJ45). Från denna anslutning går jag via Cat6e kabel till elcentralen och här kommer jag koppa in en CPE switch. Som jag förstår har den 4 portar där jag kopplar in min egna Bredbandsrouter (till internet) på ena porten. Sen kommer där finnas en port för tv och jag förstår att vissa switchar kan du använda 2-3 portar till fler tv-apparater. Jag har ett datarack i elcentralen där nätverkskabel går ut till alla rum. Jag har patch:at upp detta och kan koppla hur jag vill i centralen.

Jag har idag marksänt via boxer, där en antenn på taket och CI+ modul i tv:n, gör att det blir en snygg installation med bara tv på väggen och en fjärrkontroll. Jag har 2 tv-apparater och en projektor idag och jag önskar slippa ha en boxar vid tv-apparaterna. Är detta möjligt? CI+ modulen funkar väl bara till marksänt?

Så jag undrar:
  • Måste man har en box vid varje tv?
  • Om man har fler tv-boxar som skall kopplas in behöver dessa en egen switch?
  • Eller kan man ha en Lexcom lösning där man i centralen patchar in tv:en via RJ45>COAX.
  • Projj:en har ju ingen tv-mottagare så här är väl e box den bästa lösningen.
  • Om man väljer boxer via fiber, kan man då se både via fiber och marksänt?
Är lite kluven på hur jag skall få ihop tv i huset på bästa sätt utan att behöva investera i massa fula boxar som skall monteras på väggen. Vill ha min tv på väggen utan synliga sladdar (och boxar).
 
Chromecast är ju det enkla svaret, men kanske inte vad du tänkt dig. Jag har 250 mbit in och en bra router, och Chromecast till varje TV. Mycket nöjd, saknar inte att zappa.
 
T Tvapac skrev:
Chromecast är ju det enkla svaret, men kanske inte vad du tänkt dig. Jag har 250 mbit in och en bra router, och Chromecast till varje TV. Mycket nöjd, saknar inte att zappa.
Jag har har en chromecast jag inte använder. Har däremot en ATV i varje rum och dessa kan man diskret få plats med bakom tv:n. Men av ditt svar så drar jag slutsatsen att du inte har tv via fiber utan hellre streamar via olika playtjänster?

Jag har idag bara marksänt i vardagsrummet. Dotterns rum och biorummet har vi inte marksänt utan kör olika play tjänster och det funkar bra. Så oavsätt sä är det kanske bara tv:n i vardagsrummet som jag tot vi vill ha ett kanalutbud på. Men utan en box ;)
 
Tror tyvärr att du måste ha en box för att se linjärtv om sändningen kommer via fiber.

Vi har två boxar bredvid tvn (och tre fjärrkontroller), appletv och telias värdelösa box, den sista måste vi ha för att se linjärtv via fiber. Vi måste tydligen ha 3an och 5an och då tror jag bara Telia kunde leverera det via z-market (eller q-market som jag tror det heter nu). Om jag hade fått bestämma så hade jag nöjt mig med appletv, som jag tycker är bättre än chromecast.

Vad är en ATV?
 
ATV = AppleTV
 
Demmpa Demmpa skrev:
ATV = AppleTV
Apple TV
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tror tyvärr att du måste ha en box för att se linjärtv om sändningen kommer via fiber.

Vi har två boxar bredvid tvn (och tre fjärrkontroller), appletv och telias värdelösa box, den sista måste vi ha för att se linjärtv via fiber. Vi måste tydligen ha 3an och 5an och då tror jag bara Telia kunde leverera det via z-market (eller q-market som jag tror det heter nu). Om jag hade fått bestämma så hade jag nöjt mig med appletv, som jag tycker är bättre än chromecast.

Vad är en ATV?
I Q-market kan man välja olika leverantörer för tv. Är det så att olika leverantörer har olika boxar? Eller kan man skaffa en egen box som fått bra betyg och använda denna till telia, boxer, bannhof mfl.
 
Varje tjänsteoperatör har (oftast/alltid?) sina egna boxar, det är olika mjukvaror i boxarna även om två operatörer skulle ha samma box.
 
tommib
Mitt tips är att vänta med att skaffa "vanlig" TV över fiber. Sätt en ATV bakom huvudburken också (om det inte redan sitter en där) och använd den några månader. Du kan alltid efterbeställa TV om du saknar det. Mitt tips är att du inte kommer göra det...
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 2 till
  • Laddar…
M Mr Lorentz skrev:
Jag har har en chromecast jag inte använder. Har däremot en ATV i varje rum och dessa kan man diskret få plats med bakom tv:n. Men av ditt svar så drar jag slutsatsen att du inte har tv via fiber utan hellre streamar via olika playtjänster?

Jag har idag bara marksänt i vardagsrummet. Dotterns rum och biorummet har vi inte marksänt utan kör olika play tjänster och det funkar bra. Så oavsätt sä är det kanske bara tv:n i vardagsrummet som jag tot vi vill ha ett kanalutbud på. Men utan en box ;)
Ja exakt, bara play. Någon ovan skrev att man inte kan se linjär tv med t.ex. bara Chromecast, men det stämmer ju inte. Både Cmore och Viasat samlar linjär tv utbud i sina appar.
 
J
Japp, och även Telias och tex Comhems playtjänster funkar med chromecast.
 
Men Telias, Comhems, Cmore och Viasat playtjänster visar väl mest bara upp serier och filmer som redan gått?

Eller går det att se samtliga Svt 1, Svt 2, 3:an, 4:an och 5:an linjärt i någon av dessa så att man slipper den eländiga extraboxern som kommer till? Detta kräver ju att man har ett riktigt bra trådlöst nätverk fram till sändaren (mobilen) annars funkar det ju inte.
 
Alla kanaler har väl en app där det går att kolla linjärt eller åtminstånde precis efter att programmet sänts.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Eller går det att se samtliga Svt 1, Svt 2, 3:an, 4:an och 5:an linjärt i någon av dessa så att man slipper den eländiga extraboxern som kommer till? Detta kräver ju att man har ett riktigt bra trådlöst nätverk fram till sändaren (mobilen) annars funkar det ju inte
De flesta kanaler går att "direkt"-casta/airplaya via dessa appar och de appar jag testat fungerar på riktigt, dvs att chromecast-/appletvbruken tar över streamingen så att telefonen bara blir en fjärrkontroll.
 
Är det ett krav att kunna titta på olika kanaler samtidigt på alla skärmarna?
Om inte så skulle du kunna köra en box och koppla in den till en HDMI-switch (och på så sätt få ut bilden till alla skärmarna) Du kan även konvertera HDMI:n och köra den via CAT6 med en sändare/mottagare.

Manövreringen kan du lösa med att dra ut IR ögon till respektive rum.

Många boxar har i dag möjlighet att styras via en app i telefonen och då slipper du IR-ögon.

Men detta är bara en tanke :)

Sitter själv i samma sits som du... får fiber inom 2 månader (sitter också med Boxer idag och 2 skärmar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.