Jag har plockat fram murstocken i köket, bakom en rad skåp och med påspikad masonite. Då putsen såg ut som den blivit träffad av en hagelsalva har jag raskt knackat ner putsen. Bomputs och rena sandslottet i lika delar... De sedan länge oanvända anslutningarna för vedspis, spjäll och köksfläkt hade riktigt mediokra laglappar, så de rasade bort tillsammans med putsen.
Muren är helt klart murad med kalkbruk (ca 1926) så jag ska använda ett kalkbruk vid arbetena, men det finns en del att välja på i alla fall... Det svagaste verkar vara Sepro142 och det duger säkert för putsningen. Men kan jag mura igen öppningarna med det bruket? Det finns kalkcementbruk, hyrauliskt kalkbruk osv...
Vidare har jag kollat på en gipsputs (Gypro) för putsningen, det ser behändigt ut.
Jag använder skorstenen för en kamin så materialvalen ska vara korrekta.
Tacksam för råd.
 
du kan putsa med vanligt putsbruk C mura kan man göra med murbruk B de gör vi alltid o de går jättebra.
 
Jag skulle rekomendera dig att knacka bort all puts hela vägen. Från botten till toppen. karva bort gammalt bruk ca. 3 cm i fogarna mellan alla tegelstenarna. blanda nytt bruk och tryck in bruket. man kan stanna där om man tycker det är snyggt med synliga tegelstenar. tvätta i så fall stenarna rena..blir kanonfint...
annars fortsätter man och putsar murstocken som vanligt...till sist kan man då kalkmåla murstocken i den färg man önskar...vitkalk är vanligast.....
 
Med tanke på att du ska elda - dvs det uppstår temperaturskillnader och därmed materialrörelser - så borde väl bruken behöva vara så lika varandra som möjligt. Och pratar man med Maxit så funkar det ju att mura med 142an men de rekommenderar att man tar det hydrauliska, 148. Ytputsen kan du ju sedan göra med 142/144. Personligen skulle jag gå på kalkputs och inte gips, blir en trevligare yta med mer klassisk putskänsla. Tänk på att tegel suger en jäkla massa vatten, så vattna rikligt innan du går på med putsen för att inte få sprickor.
 
Tack för alla svar :)
Här finns mycket kunnande.
Swehjo; som du resonerar har jag också fått för mig att man ska göra, använda lika hårt bruk som de befintliga fogarna, samt inte putsa med ett hårdare bruk än fogarna för att inte få sprickor senare. Eldstaden är "på andra sidan", och är kopplad till en rökgång som inte vetter mot den sida jag river i, men rökgångsintegriteten har jag ingen koll på så det är bäst att göra rätt.
Att jag kollar på gipsputsen beror på att den verkar mera lättarbetad och kan läggas i tjockare påslag. Bra för mig, då det är en del ojämnheter som ska fyllas upp.
Dessutom är jag novis på detta, och jag antar att gipsputsen är mera "krämig", ungefär som husfix.
 
Lurvnos skrev:
Att jag kollar på gipsputsen beror på att den verkar mera lättarbetad och kan läggas i tjockare påslag. Bra för mig, då det är en del ojämnheter som ska fyllas upp.
Dessutom är jag novis på detta, och jag antar att gipsputsen är mera "krämig", ungefär som husfix.
jag har fyllt 10cm djupa hållor med kalkputs men i 2-3 omgångar för att det skulle stelna något emelanåt. Annars är kalkputsen som vilken grovkornig spakelmassa som helst. Den kan hänga som en tunga från verktyget utan att grusas till små klumpar :).
Vet ej hur man ska beskriva kalkputsen men den är överraskande följsam att arbeta med. Jag la den på med en verktyg som heter "skånska" lika som man lägger spakel utan att kasta den på vägg som proffsen gör - mindre spill på golvet ;). Trodde aldrig att kalk+sand kan bli en så bra material att jobba med. Sen har man ju gott om tid att slätta och jämna till ytan med en våt svampbreda .... tills man är nöjd.
Håller med Swehjo att gipsputs kommer blir mera perfekt slätt, med mindre synlig hantverkkänsla.
gaia
gaia
 
Tack Swehjo och Gaia, ni fick mig att våga  ;)
Det går ju riktigt bra detta! Undras om jag får nån ytfinish på det...  ::)
Håller ännu bara på med de underliggande skikten, murar igen öppningarna osv.
Jag sprayade de fasta delarna med vatten från en sprayflaska av "pumpa-upp-typ", och de lösa stenarna lade jag helt bryskt i blöt i en hink en stund.
På påsen står det att man ska hålla det fuktigt i tre dygn... ska jag ställa in vattenspridaren i köket?   :surprised: Eller räcker det att spraya på ett par gånger per dygn?
Riktigt kul att kasta på putsen! Klafs! Klafs!  Hälften på golvet...
 
Hälften på golvet är så det ser ut när proffsen jobbar också :D... Ett lager papper eller plast under så att du kan "återanvända" det. Spraya 2-3ggr per dag med din spruta, ha gärna plast ovanpå för att fördröja dunstningen. Kanske vi skulle nämnt tidigare ::), men kalkputsen måste härda ut rätt länge innan den får målas om du inte går på ren kalkfärg. Putsen måste torka ut och "kiselera" klart innan färg får läggas på. Har för mig att vi pratar om 1-2 månader för t ex silikatfärg. Det kan vara helt galet men nog skulle jag vänta så länge som möjligt. Det tar lååång tid innan kalken har uppnått sin fulla styrka.
 
På påsen står det att man ska hålla det fuktigt i tre dygn... ska jag ställa in vattenspridaren i köket?    Eller räcker det att spraya på ett par gånger per dygn?
Riktigt kul att kasta på putsen! Klafs! Klafs!  Hälften på golvet...
Jag lagade i putsen på våran murstock med Maxit Serpo 142, det gick jättebra.
Har aldrig gjort nåt liknande förut, ej heller använt kalkbruk.
Men det gick alldeles utmärkt.

Jag kikade in på morron och på kvällen dagarna efter och sprayade på med mer vatten, det gick bra förutom en pytteliten spricka där jag lagt på minst 50mm i olika skikt. Där tog jag en vanlig pensel som jag doppade i vatten och målade på med.
Då fylldes sprickorna igen.

Jag är iaf. nöjd, och det har inte spruckit ännu, även fast vi eldat så kaminen nästan
ändrade form, precis efter sotarn godkänt installationen  ;D
 
swehjo skrev:
Kanske vi skulle nämnt tidigare  ::), men kalkputsen måste härda ut rätt länge innan den får målas om du inte går på ren kalkfärg. Putsen måste torka ut och "kiselera" klart innan färg får läggas på. Har för mig att vi pratar om 1-2 månader för t ex silikatfärg.
.
jag har en svagt minne att det var 1mm per vecka eller 1 cm per månad :-/ .... beroende på hur tjock det ligger.
Men det är väl ingen missprydnad när den står som den är med den varmgråa kulören som putsen har. Blir något ljusare medan den torkar :).
Grattis Lurvnos! Den som vågar ....
Jag tycker faktiskt att det är mycket lättare att putsa än att spika gipsskivor och slipa/remsa/spackla dom i evigheter. Puts ska också se ut som puts så man gråter ju inte om handverket syns ;).
Jag lämnade en tumavtryck i min väggputs bara för skojs skull och ångrar litet grann att jag inte tryckt in hela handflatan i stället - som en slags underskrift på konstverket ;D.
gaia
 
Åter, stort tack för alla glada tillrop, tips och råd  :D
Att vänta på att få måla är inget problem, det blir inte förrän till sommaren.

Här är lite bilder:
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur1.jpg
Hålet till vänster om muren bestod förut av en igenlagd dörr, samt en skåprad framför.
Jag vill öppna upp planlösningen för värmespridningen och den allmänna trivseln. Och göra det möjligt att skaffa en luft/luft värmepump.
I högra kanten på muren fanns en brandskyddsvägg av tegel som utgjorde en del av väggen på hallen, den är bortriven, bara timmerstommen är kvar.

http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur3.jpg
Sett från hallen, hålet till höger om stolpen var brandskyddsväggen. Stolpen skall ersättas av stålbalk intill muren så jag får ett jättehål mellan hall och kök.
Även stolpen på förra bilden ska ersättas av järnbalk.

http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur2.jpg
Så här långt har jag kommit hittills. öppningarna igenmurade, de grövsta ojämnheterna igenlagda. Samt börjat bygga upp ytan. Mycket vinklar och vrår, spikar fast en bräda och putsar mot. Järnbalken ska bo inne i den vrån jag skapat.
 
Way to go!! :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.