Håller på planera för en renovering av tvättstugan och har lite funderingar angående ventilationen.

Tvättstugan ligger i källaren och har idag enbart en högt belägen ventil som oftast är stängd.
Huset i övrigt är utrustat med FTX ventilation (innan vi flyttade in) men ingen tilluft är dragen till tvättstugan. Rätt eller fel?

Vi hänger idag tvätt på självtork samt använder torktumlare och upplever att det blir relativt fuktig miljö i källaren även fast jag kör en rejäl luftavfuktare för fullt under torktiden. Har börjat stänga dörren till tvättstugan så att inte fuktig luft ska åka ut i andra utrymmen av källaren.

Det jag funderar över är:
Installera Pax-fläkt? Dra in tilluft från FTX? Självdragsventilen öppen eller stängd? Stängd eller öppen dörr till tvättstugan?

Jag tar tacksamt emot tankar eller förslag på hur jag kan förbättra miljön vid tvättning.

Mvh Martin
 
Tvättstuga skall ha frånluft, inte tilluft. Jag skulle försöka koppla på FTXen. När vi kör vår torktumlare blir det varmt i tvättstugan. Bra att återvinna den värmen. Jag skulle nog sätta filter på frånluften i tvättstugan så man inte drar in onödigt mycket damm i kanalen.
 
Instämmer med varmkorv. Ett förfilter i tvättstugan är en jättebra ide om det finns plats för det då textildamm från tvättstuga är en av de största bovarna till skit i frånluftkanalerna.
 
varmkorv varmkorv skrev:
Tvättstuga skall ha frånluft, inte tilluft. Jag skulle försöka koppla på FTXen. När vi kör vår torktumlare blir det varmt i tvättstugan. Bra att återvinna den värmen. Jag skulle nog sätta filter på frånluften i tvättstugan så man inte drar in onödigt mycket damm i kanalen.
Ok, men har för mej att jag läst nånstans hur viktigt det var att också ha tilluft? Jag menar skulle jag teoretiskt sett ha helt tätt när jag stänger dörren så torkar det väl inget vidare?
 
I så fall får kapa av dörren en cm nertill eller sätta in en ventil i den.
 
Rum med frånluft skall man sökerställa att överluft kan ta sig in. _Det finns överluftdon att köpa. Annars kan man med en handhyvel köra av 5mm eller så av dörrbladet om det fungerar. ventilerade dörrsocklar kan vara en ide. överluft in till wc/bad/tvättstuga skall tas i nederkant.
 
Man kan också göra så här, på gammalt beprövat 1960-talsmanér.
En urfräsning i karmens överstycke. Har fungerat bra hos mig i snart ett halvsekel.

Urfräsning gjord i dörrkarmens överstycke för funktion från 1960-talet.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.