Tackar en gång till för alla kloka inlägg. Nu är det skarpt läge! Vi vann budgivningen :). Kommer läsa igenom tråden igen och fördjupa mig ytterligare samt ställa massa dumma frågor i olika delar av forumet :)
 
  • Gilla
Sammy_j och 4 till
  • Laddar…
Samla allt i en stugtråd eler låtminstånde länka allt i en samlingstråd (med många bilder) så kommer vi följa dig noga och komma med bra tips
 
Det går att bygga en rejäl solelanläggning i Sverige. Jag har kört ett par år off grid i Roslagen.

Det funkar bra från mitten på april till mitten på september med paneler i söderläge.

Bygg allt med 230 Volts system så finns bättre och energisnålare produkter att köpa.

Jag använde moderna blybatterier och Victron Easy solar plus med 10 kWh batteribank. Det går bra med elspis också, den är ju på så korta stunder. Till och med vedklyven kan jag köra, fast endast en sak åt gången förstås.

Kontakta någon som är duktigt på Off grid solel och be dem ta fram en bra lösning åt just Er.

Här finns del att läsa, boken har några år på nacken så idag finns det bättre möjligheter för energilager:

https://www.victronenergy.se/upload/documents/Book-Fristående-elkraft-SE.pdf

En solelanläggning med Victron EasySolar och uppradade NorthStar blybatterier för off grid-användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av en off-grid solelanläggning med solpaneler, kontroller, batteri och AC distribution.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Victron Energy batterimonitor som visar 5614 kWh förbrukad energi på en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Superrobban:

Jag skulle nog inte anlita dig som elinstallatör med denna bohemska sätt att installera elkablar.
 
Det har inte börjat brinna ännu ivarjefall, kablarna får bra kylning.....

Allt är kontaktpressat och momentdraget på kraftsidan, så 140 Ampere går bra att köra genom kablarna. Men det finns en så kallad bussbar som kopplar ihop alla batterierna att köpa.

Jag ansluter i mitten på båda batteriraderna för att kunna ta ut så mycket effekt som möjligt.

Jag har snyggat till lite nu så det även är helt kortslutningssäkert förlagt, systemspänningen i batteribanken är 24 volt. En batteribrytare är beställd, jag bör ju kunna koppla bort batterierna enkelt om något händer.

Sen är det lite mätgivare som strömshunt och temperaturgivare med också, de kommer med färdiga anslutningar så där blir det att slinga upp en del kabel.

Den lilla vita boxen är säkringar för ett litet 24 V DC system jag har.

230 v systemet har eget jordtag, jordfelsbrytare och säkringar.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.