Hej,
Vi har ett grannhus endast några meter bort, kanske 6-7 meter. Det är ett riktigt gamalt hus i sämre skick. Vi har inte någon kontakt med ägaren men denne förefaller renovera invändigt under en längre tid. Personen ger inte intryck av att vara alltför proffsig (att döma av den kontakt vi haft) och jag har börjat fundera på om renoveringen sker asbestsäkrat eller om det bara rivs upp material och det eventuella damm som uppstår helt enkelt bara ventileras ut. Fönstren står öppna mycket och ofta. Och om vi i så fall kan exponeras för det när vi vädrar?

Vad tror ni om sånt? Ett hus från tidigt 1900-tal bör ha en hel del asbestmaterial invändigt?
 
Man började väl inte använda asbest förrän 40-50-talet?
 
Försök att etablera någon form av kontakt. Ett samtal över staketet kan visa vad han tänkte renovera/bygga. Lite småprat. Fråga om han tänker leja bort el, VVS. Då får du en liten inblick i hans tankesätt.
I andra samtalet kan du ju fråga hur han tänkte göra med asbesten. Om det finns någon och om han kommer att anlita en saneringsfirma.
Sen tar du det därifrån.
 
Och vad skulle det göra om det kom ut lite asbest i dom små kvantiteter som det kan bli frågan om. Och asbest var inte vanligt förekommande i början på 1900 talet. Det börjades så smått användas på 1920 talet men hade väl sin storhetstid på 1940 till 1960. Tyvärr så är det många som har blivit onödigt uppskrämda, visst kan det vara skadligt men det finns mycket som vi ska akta oss mer för tex tobaksrök.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och vad skulle det göra om det kom ut lite asbest i dom små kvantiteter som det kan bli frågan om. Och asbest var inte vanligt förekommande i början på 1900 talet. Det börjades så smått användas på 1920 talet men hade väl sin storhetstid på 1940 till 1960. Tyvärr så är det många som har blivit onödigt uppskrämda, visst kan det vara skadligt men det finns mycket som vi ska akta oss mer för tex tobaksrök.
Min käre granne gick bort i asbestdöden nu. Men han har ju jobbat på ett varv där asbest var vanligt förekommande.
 
Dom allra flesta bilmekaniker som under årtionden dagligen arbetat med tex bromsbelägg fulla med asbest uppnår den ålder som folk normalt uppnår och där finns ingen ökad dödlighet pga asbest FÖRUTOM hos dom som rökt OCH arbetat med asbest
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Min granne var en renlevnadsasket, rökte aldrig, drack ingenting, då är det extra tråkigt att stupa för asbest.
 
Och jag hade en granne som dog av alkohol vid ca 25 års ålder, ytterst tragiskt?
 
S
O jag har en kompis som dricker öl o han lever!

Skämt åsido.

Risken finns såklart, men man ska inte överdriva den, om det dessutom är i grannens hus och ni inte delar ventilationssystem så skulle jag inte bry mig mer än att informera grannen för hans egen säkerhets skull.

För misstänker du att grannen bearbetar asbest på grund av okunskap utan att varna honom så är du lite douchig kan jag tycka.
 
E elmont skrev:
Dom allra flesta bilmekaniker som under årtionden dagligen arbetat med tex bromsbelägg fulla med asbest uppnår den ålder som folk normalt uppnår och där finns ingen ökad dödlighet pga asbest FÖRUTOM hos dom som rökt OCH arbetat med asbest
.. och för det påståendet har du klara belägg antar jag. Det finns dock andra som tycker inte likandant:
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=8202
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26024342
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1007410/
Klart att rökningen ökar risken med asbest ännu mer men asbestexponeringen ökar risken även för icke-rökare.
 
Du får hoppas på goda vindar :)
 
http://www.amm.se/wp-content/uploads/2016/12/Faktablad_Asbest.pdf
"Risken att insjukna i lungcancer är förhöjd 2–5 gånger om man haft ett arbete med relativt hög exponering för asbest, t ex isolerare på varv. För grupper som varit mera måttligt asbestexponerade, såsom underhållsarbetare inom industrin eller bilmekaniker, är risken vanligen mindre än 2, d v s mindre än fördubblad. Motsvarande risk för rökare är förhöjd 10–20 gånger om man rökt länge.
Risken för lungcancer efter asbestexponering minskar 10-20 år efter upphörd exponering
för asbest. För rökare minskar den också betydligt ganska snart efter att man slutat röka"
 
harry73
Kan absolut finnas asbest i huset, och på de mest oväntade platser, men för att de ska kommas in i ert hus, ska det vädras ordentligt och sedan ska vinden stå så att det blåser mot er friskluftintag, men blåser det för mycket, kommer dammet att spädas ut ordentligt, så då borde det inte vara så farligt.

Men du kan såklart täta till dina friskluftsintag om du tror på ogynnsamma vindar
 
Hej och tack för svaren.
Jag har fått info om att det finns god kompetens i personens absoluta närhet som då bör ha flaggat upp för frågan vilket lugnat mig.
 
O
Det finns så mycket värre saker i luften att oroa sig för än om grannen river asbest som en tok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.