Hej!

Bor i ett hus från -55 som byggdes ut -75 (då byggdes matsal, litet sovrum, liten del av hallen samt ny trapp till källaren till). Köksfönstret vätter mot norr.

Jag är inte helt nöjd med att matrum och kök är på varsin sida av huset. I matrummet står vårt enda matbord då det inte ryms något i köket (längs den tomma väggen i köket på ritningen finns skåp från golv till tak.

Någon som får några idéer utifrån denna planlösning hur det skulle kunna ändras för att få rummen närmre varandra?

Vi behöver fortsatt ha tre sovrum och vill helst inte flytta köket, men har ni en idé som innebär en sådan flytt får ni gärna skriva den ändå :) I matrummet går fönstren nästan från golv till tak. Allrummet är vårt vardagsrum och på ena kortväggen finns en öppen spis.

Hoppas någon kan ge mig lite fräscha idéer!

Ritad planlösning av ett enplans hus med etiketter för kök, sovrum, matrum, allrum och entre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Om man inte vill flytta köket så är väl det enda logiska att byta plats på "matrum" och "sovrum" och bygga väggar vid det blåa och gröna (om nu vägg mot trappan saknas) och ta upp en dörr vid det röda i min skiss samt sätta igen vid det rosa.

Det andra alternativet är ju att flytta köket till "matrum" och då bara bygga en vägg mot trappan (om det saknas) där köket kan placeras och sedan ha matbord i allrummet eller i köket om det får plats nu? Fördelen med det här är att man får köket närmare uterummet och trädgården? Man erhåller då ett nytt sovrum i gamla köket och beroende på var man sätter igen och tar upp hål i väggarna kan man t ex få en TV-del i ett nu L-format vardagsrum? Vägg mellan sovrum och allrum är troligen bärande beroende på hur takstolarna går men det går att lösa med avväxling. Jag hade gått på det alternativet men jag drar mig inte för att renovera och bygga om. Det blir ett större jobb onekligen med rördragning el och allt...
 
  • Husriss med markeringar för renoveringsförslag inklusive väggförändringar och dörrplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thereze
  • Laddar…
Håller med om att det vore trevligast att flytta köket. Närmre entrén och utgång till uterum/trädgård.uterum:
Ritning av en husplan som visar förslag på omorganisation av kök, matrum och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra alternativet är att ta ner väggen och ställa matbordet framför öppna spisen, och kanske öppna mot gamla matrummet som får bli nytt vardagsrum:
Ritning av husplan som visar olika rum och förslag på omstrukturering med kök nära entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tredje vore att använda det gamla sovrummet till matrum, och bygga nya innerväggar i det gamla allrummet:
Ritning över husplan med markerade rum som kök, sovrum, badrum, entré, allrum och uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla ytterväggen mellan matrum och allrum är borta i alla tre alternativ. Denna är ju förmodligen bärande, så i så fall behöver det ju upp en balk för att bära av.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Wow! Tack för idéer! Själv blir man så låst i tankarna av någon anledning. Ja, helt klart kan det bli fantastiskt att flytta köket. Men jag räds lite inför att dra om rören...

Funderade själv på att kanske flytta köket till lilla sovrummet bredvid entrén. Men det känns sådär när trappan blir en barriär. Men några av idéerna ovan ska vi helt klart fundera vidare på! Tack!!
 
Fulkemisten
T Thereze skrev:
Ja, helt klart kan det bli fantastiskt att flytta köket. Men jag räds lite inför att dra om rören...
Jo, det kan ju bli lite krångel men det beror ju helt på hur det ser ut i källaren. Troligen går det ned en avloppsstam vid lilla toaletten som man kan ansluta till väl? Från kök räcker det dessutom med 75 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.