Tänk att jag missade ditt svar för snart ett år sedan. Men jag har inte gett upp tanken att INTE slipa golven. Känner du till Frank,,den danske bonden som använder gamla metoder. Han har testat brunsåpa som skulle ligga på det fernissade golvet i tre veckor. Jag provade detta och la plast ovanpå efter inrådan från "Av jord", men det var ytterst svårt skrapa bort såpan.
Nu ska jag testa din metod. Vad använder du för slags flytmargarin? Kan man köpa störrre förpackningar? Tack på förhand!
 
Brukar gå 2-3 vanliga milda till kanske 20kvm, bara att spruta ut och slipa men det går nåt papper extra iaf
 
  • Gilla
elinar
  • Laddar…
Du skriver att du slipar. Då undrar jag hur du går tillväga? Och grovlek m m. Tack snälla för din tid du lägger ner.
 
Med vals slipmaskin, 24 eller 36 korn till att börja med
 
Jag skrev att jag absolut inte vill slipa mina trägolv för då får de ett dött utseende. Kallar du inte det här för att slipa golven med denna valsslipmaskin? Och varför har du då flytande margarin på först?
 
Jag tror tyvärr det är i stort sett omöjligt att få bort väl sittande golvlack på annat sätt än genom att slipa.
 
Missade att du inte ville slipa golven...
Margarin har man på för att det inte ska kladda igen slippappret, fernissa smälter och kladdar.

Vill du inte slipa så får du skrapa men det kommer bli fult...

Fernissa är ju härdad olja, vet inte vad som skulle bita på det...
 
Varför är du så emot att slipa golven?

Är det lack eller fernissa?
 
  • Gilla
Perperperper
  • Laddar…
L
Ett äldre trägolv som påförts något som yta , har nog sugit in lite olika i på olika ställen , om man ska försöka att ta bort detta utan att slipa , blir nog svårt ,
Då får du göra som med möbler ,
Bums eller Taväck , mycket kladd och klet blir det , och ingen garanti att det blir bra , man får inte bort allt på möbler heller
 
  • Gilla
Ajdanh
  • Laddar…
Ett äkta skurgolv är det finaste, vackraste som finns. Sammetsmjukt för bara fötter. Åldras vackert. Slipas inte. Det ser då dött ut. . Aldrig mer annat än skurgolv. Den danske bonden Frank har tydligen lyckats ned bedriften med att använda brunsåpa.
 
nino nino skrev:
Varför är du så emot att slipa golven?

Är det lack eller fernissa?
Hur ser man skillnad på lack resp fernissa? Förlåt en dum fråga.
 
Fernissa är oftast ganska brun, man kan se att det är ett tjockt lager ibland kan man se att det gått ur flisor med fernissa som blivit över fernissade, lack blir oftast gul och tunnare

Varför inte slipa golvet, ev på med lut sen såpa?
Slipade ett golv i somras som skulle såpas
 
Jag vill inte slipa för många på Byggnadsvårdsportalen liksom Gudmundsson säger att golvet efter slipning ser dött ut. och blir inte alls så sammetsmjukt som utan denna.Jag tor på vad jag läser där, men intressant ändå höra dina synpunkter.
 
Jag tror du ska läsa igenom för jag skulle tro att det står att golvet ser dött ut efter man slipat och lackat och det kan jag till viss del hålla med om då lacken lägger sig som ett lager ovanpå träet.

Men det finns grejer för att få lackade golv att se ut som oljade då får man alla fördelar, lättstädat snyggt slitstarkt

Byggnadsvårdare blir nog lätt lite insnöade på hur det var förr och hänger nog inte med i utvecklingen...

Slipa måste man innan behandling eller hyvla men det är svårt på ett golv som redan är lagt.

Lägg upp en bild på golvet
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Om du vill undvika den släta ytan som blir så får du slipa varje bräda för sig med en mindre slip - Jag har själv gjort det med ett golv som var fullt med färgrester. Det är lite jobb och och lär gå åt en del slippapper eftersom dom lätt sätts igen av lacket. Jag brände dessutom en bandslip innan jag var klar...
Sen lutbehandlar man golvet och såpar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.