Jag har en enplansvilla och ska riva en vägg på 4 meter. Nu står det i bygglovet att takstolarna är självbärande. Men en vägg som går tvärs genomhuset är reglat med cc30 45x70 och överst sitter en 70x120 regel horisontellt. Vilket då får mig att tänka att det är en bärande vägg. Andra väggar som går åt andra hållet är reglat med cc60 och 70x45 både stående och liggande mot tak. Så i min värld är väggen med 70x120 bärande?

Är inte hela tanken när det är självbärande takstolar att det inte behövs några bärande väggar mitt i huset?
 
Jo, det kan ju antingen vara så att man ändrat takstolskonstruktion, så uppgiften i bygglovet inte stämmer. Eller så har man gjort en "halvbärande" vägg för att få lite säkerhetsmarginal, och få mindre nedböjning av taket.

Försök få någon att bedöma takstolarna.
 
K
Kan du inte posta någon bild på takstolarna? Det är ju möjligt att de byggde väggen så av någon annan anledning än att göra den bärande..
 
K Kallebo skrev:
Kan du inte posta någon bild på takstolarna? Det är ju möjligt att de byggde väggen så av någon annan anledning än att göra den bärande..
Takstolarna är cc 120 och cirka 6 meter långa och väldigt låglutande, svårt att få det på bild. Men jag gjorde även en ful paintskiss hur de är byggda. Låglutande takstolar med isolering och orange plast i ett oinrett vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel Paint-skiss av låglutande takstolar med angivna mått och förstärkningslinjer.
 
Om takstolarna ser ut så, borde de vara självbärande. Men för att säga det säkert behöver man veta de olika komponenternas tvärsnittsdimensioner samt spännvidden. Gärna taklutningen också.
 
Min spontana tanke är att jag sätter en 4m hea 180 balk där jag river väggen, så bör jag helt och hållet va på den säkra sidan oavsett om väggen faktiskt är bärande eller ej. Vad tror ni om det?
 
Personligen tycker jag det är ett lite bakvänt resonemang. Det kan inte vara särskilt svårt att konstatera om behovet finns. Har du något underlag för den dimensioneringen, eller råkar du bara ha en 4m lång HEA 180 liggande hemma? Det är alltid problematiskt att blanda in stål i träkonstruktioner, även om det ibland är enda lösningen.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.