Skulle ta bort en garderob för att renovera rummet men upptäckte när jag tog bort baksidan att det är ett hål rakt genom till yttersidan där elskåpet på utsidan är.

Är detta vanligt eller går det under dolda fel ? Och hur åtgärdar jag detta bäst ? Tar hit folk för att gjuta igen hålet ?

Ni ser på bilderna vad jag menar.
 
  • Hål i vägg täckt med isolering som syns efter borttagning av garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garderobsutrymme med ett stort hål i väggen som leder till utsidan av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Inget ovanligt med sådant montage , men du har sten där och isolering , nya trähus får det knappt plats med isolering , vd ska ha i stället för garderob
 
Ja det ska vara en vägg bara så tanken är att ta bort garderoben. Vad är bäst att göra för att få det bra då ? Det är betong som syns och elskåpet syns lite sen isolering.
 
L
Beror på hur mycket avståndet är från väggkant till skåp , men mura in lättbetong , direkt mot skåpet och spackla jämt är vad som kvarstår att göra
( räcker nog med en sten som sågas i skivor )
 
Aha låter inte alltför avancerat förmodar du menar vanligt snickerispackel för att få det jämnt med resten av väggen bara ?

Tack för bra svar !
 
L
A Alex0l skrev:
Aha låter inte alltför avancerat förmodar du menar vanligt snickerispackel för att få det jämnt med resten av väggen bara ?

Tack för bra svar !
Inte snickarspackel det är cellulosa , vanligt sandspackel , det har du kanske hemma redan då du renoverar ,
Ett tips om det är lite mycket spackel som behövs ( det blir ett tjockt lager att fylla upp )
Om du blandar ihop spackel och lite cement så kommer det att torka ( brinna ) snabbt ,
För när sandspacklet t blir tjockt så det brinner nästan aldrig och sjunker mycket , då spacklar du upp så det finns ca en halv centimeter kvar att spackla med oblandat .
Om du hamnar utanför väggen med blandat så får du problem, det blandade går knappt att slipa , stenhårt
Fråga om du inte förstår
 
Okej nu har jag putsad fasad så antog att det är betong men är inte riktigt samma sak ändå har jag förstått. Men det går bra på det sättet ändå? Sen har jag ju den inkommande kabeln till elskåpet på utsidan som kommer upp ska jag kapa ur för detta då ?

Det är väl det enda bekymret hålet går ner lite längre än bilden visar men inte så jätte mycket längre.
 
L
Inkommande kabel ska du väl inte göra något åt , låt allt vara som det är , det är på utsidan , och mura upp på insidan bara , har ingen betydelse vad väggen består av , förutom trä som inte är så bra att mura in något i
 
Kabeln kommer ju upp från insidan är ju från till elcrntralrn på utsidan så murar man upp kommer ju kabeln i vägen också.

Bifogar en bild. För riva ur isoleringen och putsa lite jämnare runt om, sedan in med stenar och köra igen sedan spackla är proceduren ?
 
  • Elkabel utstickande från vägg med isolering och ojämn puts runt hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Sätt någon sten mot den , men inget bruk bakom , om man ska göra om något där så blir lit rivning på utsidan
 
Okej precis, men när man lägger in stenarna så har man bruk mot skåpet då eller ? Lägger du in stenarna och har bruk emellan stenarna ?

Dum fråga kanske så bjuder på en eventuell facepalm där :)
 
L
Se till att ha bruk på alla sidor om stenarna , blir det glipa kasta in lite , men tänk på att det inte blir för högt , sticker utanför linjen på väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.