Utloppet lägger man väl en bit ovanför maxnivå, kanske ett par dm nedanför inloppet så kan det funka skapligt om pumpen lägger av.
 
L
L Liteavvarje skrev:
Kom på en sak , du sa att det fanns en pumpbrunn förberedd i verket , då finns nog en anslutning i automatikskåpet för en pump , inte pump och nivåvakt som standard , utan som tillbehör , vad heter verket , kanske kan se något på el-schemat för den
Sedan om du har för avsikt att lägga ett 110 rör mot diket , blir det fall på det , behövs inte mer än ca 2% för att det ska rinna bra , gärna mera om det går .
Missade det här inlägget förut.
Om jag ska pumpa lurar jag åt Baga för att det är förberett för pump annars Biokube Venus 1850.
Avståndet till diket är långt, gärdet ligger lågt, vattenytan i diket högt ; det blir max 0,5% lutning och sista 30 metrarna inte mer än 40 cm jord över röret om jag lägger 110rör .
 
L Liteavvarje skrev:
Det finns tre sorter kolla in vilken
[länk]
Venus 1850
 
Till ts. Är det ett bra verk så ska vattnet som kommer ur vara helt rent. Dvs du kan sprida det varsom, mängden som kommer ur från ett enfamiljshushåll är ju minimalt(125 l /dygn /person) . Att leda det till dike eller dränering är överkurs. En pytteliten stenkista ovan grundvattennivån i direkt anslutning till verket går alldeles utmärkt. Eller bara leda det ut det i ett ytligt nedgrävt 6 m dränrör (lite rörgravsgrus runt räcker) marken kommer ta emot den lilla mängden lätt.

Gör inte detta svårare än vad som behövs )
 
I Martenw skrev:
Till ts. Är det ett bra verk så ska vattnet som kommer ur vara helt rent. Dvs du kan sprida det varsom, mängden som kommer ur från ett enfamiljshushåll är ju minimalt(125 l /dygn /person) . Att leda det till dike eller dränering är överkurs. En pytteliten stenkista ovan grundvattennivån i direkt anslutning till verket går alldeles utmärkt. Eller bara leda det ut det i ett ytligt nedgrävt 6 m dränrör (lite rörgravsgrus runt räcker) marken kommer ta emot den lilla mängden lätt.

Gör inte detta svårare än vad som behövs )
Kanske men det är i stort sett bara lera i backen och grundvattnet är högt, i provgropen såg man en mörk gräns 65cm ner även om det var lägre när jag grävde, verkar rimligt eftersom det blir ungefär som nivån i diket.
 
L
Fick för mig i tråden att du har en anläggning , men det verkar som att du ska köpa en ,
det som är intressant är då hur mycket vatten som pumpas ut vid varje tillfälle om pump används , som det pumpar ut , ( skillnaden mellan min och max nivå i verket ) ring dom tilltänkta och fråga
Är nog bäst att börja där , så det finns lite att gå på för resten av det som kan vara bekymmer med
 
  • Gilla
Vittvrak
  • Laddar…
Innan du börjar gräva till ditt dike, prova att pumpa ut den tunna rännilen ut på marken några meter från verket i några veckor. Du kommer då förstå att behovet av avleda dessa droppar till ett dike 35 m bort troligtvis var överplanering. Bara ett vänligt tips!
 
  • Gilla
Vittvrak och 1 till
  • Laddar…
Blev det biokube?
 
Det har inte blivit nåt än men det lutar fortfarande åt biokube.
 
Hej! Hur gick det, vad blev lösningen?

Jag har liknande frågeställning inför planering med minireningsverk, lerig och ganska flack mark, förmodligen nära till grundvatten, 50 + meter till dike där jag möjligen kommer ner 40 cm under marken vid utsläppspunkt.

Samtidigt så är det för ett hushåll, funderar på singeldiken alt. stenkista istället.
 
Hej!
Vi har också mycket lerig mark och stundtals högt grundvatten samt ett reningsverk som ligger djupt ner i marken. Vår lösning är en pumpbrunn efter reningsverket som pumpar ut det renade vattnet till en stenkista. I "början" på stenkistan (inloppet) har vi ett grenrör. Normalt pumpas vattnet in i stenkistan. Skulle det dock vara fullt i stenkistan tycks istället vattnet upp i grenröret och ut på marken. Det blir som en "säkerhetsventil". Locket på grenröret, den del som sticker upp ur marken är en "hatt" som inte släpper in regn men släpper ut vatten på sidorna.

Jag har förberett för att leda ut vattnet till ett närliggande dike om det skulle visa sig att det kommer ut för mycket vatten på marken via "säkerhetsventilen". Inga problem med vatten på tomten än så länge efter 2,5 år.

Risken med pump (och pumpbrunn) är att om pumpen slutar fungera blir det översvämning i reningsverket. Övervakning krävs. Går det att hitta en lösning utan pump, med "självfall" från reningsverket, skulle jag välja det alla dagar i veckan!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.