Sitter lite i samma sits som du...
Kan man dra rör innan man vet vilken c-d man kommer att köpa längre fram eller måste man välja märke redan nu?
 
Det underlättar givetvis om du har samma rör, men eftersom alla funkar på i stort sett samma sätt så borde du kunna köpa rör+uttag+slang+munstycke från en tillverkare och sugaren från en annan. Det värsta som kan hända är väl att du får snida till en "anpassning" då du kopplas in sugaren.

Jag tycker absolut att du skall lägga in rör då du bygger.
 
Titta här:
http://www.abc-cdsug.com/
så ser ni att rör och uttag är desamma för alla stora tillverkare.

Här finns också info om rören man använder.

Om ni drar rör - kom i håg hur långa rör ni lägger för det vill försäljaren veta när han rekommenderar lämpliga sugare senare.


 
Har själv installerat centraldammsugare i vår gamla kåk i samband med att vi byggde om toaletten. Det ångrar vi inte en sekund.
Jag har oxå märkt att det är samma rör för olika tillverkare så det bör inte vara några problem.

Passa på att dra rören nu - det blir mycket enklare så...
 
Tack för svaren:), och ursäkta Ö-byggaren för att jag "stal" din tråd ::)

Nu kanske någon kan svara på Ö-byggarens frågor också så han/hon inte blir allt för arg på mig ;D
 
När jag byggde la jag in rör från en tillverkare som hette Allaway, de hade rör som var runt 40mm i dia, då köpte jag ingen c-d enhet, det var "mycket" då. Jag tyckte vi hade en bra släpa runt grej (volta) som jag tog efter lite klurande o koppla in som c-d... o FORTFARANDE efter 14år så byter man påsar i densama! Den värmer föresten garaget med sitt brummande.
 
Aldrig ens funderat på en centraldammsugare, men nu när det ändå snackas om det så får jag väl ställa en fråga med då :)
Jag har en gammal västerbottensgård med timmerväggar. Måste C-D dras inne i väggar eller kan den ligga utanpå, synligt.. på ett snyggt sätt förståss.
Om jag skulle vilja ha en c-d nångång, är det möjligt?
 
Du kan dra rören var du vill. Under bänkskåp, ovanför innertak eller öppet. Dra dock inte rören i utrymmen som är kalla då du får kondens i rören.

Jag lyckades få till en central placering av ett grunt skåp där jag har en 12 m sugslang. Denna räcker i hela huset. Mycket smidigt. Inget bök med att behöva flytta slangen mellan olika uttag.

/Roger
 
Tänk till ordentligt vid placeringen av uttagen. Som påpekats räcker 11-12meter slang riktigt långt om uttaget är centralt placerat.

Nackdelen med lång slang tycker jag är att man riskerar att dra den runt hörnen på väggarna - det är lätt att det blir skavsår på lister etc. Jag tycker dock inte att det är några problem att hantera en så lång slang.

Jag föreslår också att man placerar ett uttag i skåpet där slangen normalt förvaras. Många gånger kanske man snabbstädar i hall etc och då är det bekvämt att ha slangen ansluten i skåpet och bara springa iväg med handtaget och slangen man behöver.

 
Tjosan skrev:
Aldrig ens funderat på en centraldammsugare, men nu när det ändå snackas om det så får jag väl ställa en fråga med då :)
Jag har en gammal västerbottensgård med timmerväggar. Måste C-D dras inne i väggar eller kan den ligga utanpå, synligt.. på ett snyggt sätt förståss.
Om jag skulle vilja ha en c-d nångång, är det möjligt?
Har du källare under farstun? I min västerbottensgård har vi en källare under farstun där jag tänkte sätta centralenheten, sedan tänkte jag gå upp med ett rör på var sin sida av farstun dvs ett i hörnet vid dörren in till salen och en i hörnet vid dörren in till köket, och fortsätta med det röret ända upp på övervåningen...

På så sätt får jag två uttag på varje våning rätt stratektiskt placerade.
Själva röret tänkte jag gömma genom att spika en trälåda över.

Hoppas jag inte förklarade allt för virrigt, kan rita en liten bild i värsta fall.
 
Ö-byggaren skrev:
Har man automatisk ett uttag på centalenheten?? - skulle passa då källaren skall städas!!
Nej, en del fabrikat har ett extra uttag på enheten dock icke alla.
 
Ö-byggaren skrev:
Utblås genom väggen??
Tänkte borra mig ut genom stenfoten i källaren och göra ett utblås.
 
Ö-byggaren skrev:
Utblås in i frånluftvärmepumpens kanalsystem?? Kanske dum idé???
Med tanke på hur sällan man damsuger så kan du nog offra lite varmluft.
 
H.äg Smurf, smart :)
Jo jag jag har källare under farstun.. får bli en sådan lösning då...
 
roli skrev:
Nej, en del fabrikat har ett extra uttag på enheten dock icke alla.
Men har inte sugaren det så är det ju väldigt enkelt att direkt vid dammsugaren montera en Y-koppling och ett uttag, så är det fixat (så man behöver inte välja maskin baserat på detta!).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.