D
Dheri Dheri skrev:
Klart man vill kunna kolla längre tid än 15 minuter. Går det inte bara att stanna kvar lite längre? Eller mäklaren kanske kör ut spekulanterna?
O olofh skrev:
Den där tidsloten är ju när du ska dyka upp. Mäklaren vill sprida ut ankomsten så att hen kan hälsa ”personligt” till varje spekulant. Sen är det bara ta det lugnt och kolla runt. Var aldrig med om att mäklaren körde iväg oss i de fall vi var seriöst intresserade och var kvar. Sen kan ju mäklaren ha taight med tid pga andra objekt men ta en tidslot tidigt så löser det sig
Det låter lite som att vi i fortsättningen kommer sikta på att boka första tiden och stanna så länge vi känner för det. Ska bli spännande att se om man kan komma "för tidigt" utan att väcka irritation. Ibland har de första tiderna redan bokats när vi kommer hem från jobbet (brukar kolla Hemnet på kvällen).
 
BirgitS
D Drömtroll skrev:
Vi har ännu inte varit med och budat. Är det lätt att få tag på en besiktningsman med 24 timmar- ett par dagars varsel? Efter att ha läst på forumet vill man inte ha vem som helst verkar det som, då nivån (och kompetensen) på besiktningsmän verkar variera.
Nej, det brukar ta kring en vecka, så normalt budar man och om man vinner budgivningen skriver man ett avtal med en öppen besiktiningsklasul som innebär att man har 1-2 veckor på sig att besiktiga och efter besiktningen kan man frånträda avtalet om man så vill. Eftersom en bra besiktning kostar kring 10 000 kr så vill man ju inte betala det innan man vunnit budgivningen. Däremot så är det ju bra att ha kontakt med en besiktningsfirma innan så man inte behöver börja med att kolla upp firmor i två dagar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det brukar ta kring en vecka, så normalt budar man och om man vinner budgivningen skriver man ett avtal med en öppen besiktiningsklasul som innebär att man har 1-2 veckor på sig att besiktiga och efter besiktningen kan man frånträda avtalet om man så vill. Eftersom en bra besiktning kostar kring 10 000 kr så vill man ju inte betala det innan man vunnit budgivningen. Däremot så är det ju bra att ha kontakt med en besiktningsfirma innan så man inte behöver börja med att kolla upp firmor i två dagar.
Det låter som vi tänkt innan. Jag antar att man också villkorar sitt bud med en öppen besiktningsklausul redan när man lämnar budet. Vi är ganska "lätta" köpare att ha att göra med annars och är flexibla med inflyttning, har handpenning (och insats) kontant osv.
 
D Drömtroll skrev:
Det låter som vi tänkt innan. Jag antar att man också villkorar sitt bud med en öppen besiktningsklausul redan när man lämnar budet. Vi är ganska "lätta" köpare att ha att göra med annars och är flexibla med inflyttning, har handpenning (och insats) kontant osv.
När vi budat har vi inte nämnt något om besiktningsklausulen vid själva budgivningen. Den är så pass etablerad så har utgått från det och när vi sen skrev kontraktet lyfte jag det bara apropå. Och mäklaren hade redan från försäljningsstart förankrat det med säljaren så det var inget konstigt.

Möjligen att man ska nämna det vid budgivning om man kört tvärtom, alltså vill hetsa igenom ett köp utan besiktningsklausul. Fast tror en etablerad mäklare skulle vara lite tveksam till det..
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
D
O olofh skrev:
När vi budat har vi inte nämnt något om besiktningsklausulen vid själva budgivningen. Den är så pass etablerad så har utgått från det och när vi sen skrev kontraktet lyfte jag det bara apropå. Och mäklaren hade redan från försäljningsstart förankrat det med säljaren så det var inget konstigt.

Möjligen att man ska nämna det vid budgivning om man kört tvärtom, alltså vill hetsa igenom ett köp utan besiktningsklausul. Fast tror en etablerad mäklare skulle vara lite tveksam till det..
Ok, det är bra att veta att det funkat även utan att ha det som villkor på bud. budgivningen är ju inte bindande så om man säljaren skulle vägra besiktningsklasul finns det ju möjlighet att dra sig ur.
 
Ett tipps om man hittar ett objekt man verkligen är intresserad av är att komma innan visningen och kolla in omgivningen runt huset, knacka på hos närmsta grannarna och höra sig för om läget.

Jag har gjort så i alla fall de tillfällen jag köpt hus/lägenhet. Alla som ägt hus kan nog instämma att grannarna faktiskt är rätt viktigt.

Sen håller jag med tidigare poster i tråden, är tiden för visning 15-16 så kom 15 och stanna så länge ni vill eller tills mäklaren blir sur. Ibland har mäklaren stängt huset för att hen ska till en annan visning, då har vi stannat ändå och kollat läget utanför huset.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
D
En uppdatering om någon är intresserad: vi var på en visning och traskade runt i ca 45 minuter vilket räckte ganska bra (1,5 plan + källare). Vi kanske inte tittade i alla vrår och öppnade alla garderober, men kände att vi fick en ganska bra känsla för husets allmäntillstånd. Har hyfsad koll på badrum, kök, el och källare. Nu har vi budat och planerar att skriva kontrakt i helgen med 2 veckors tid för besiktning.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
O
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tror du har missuppfattat lite, man är inte ensam med mäklaren i huset utan det är andra par där samtidigt men inte 20st ofta typ 5 par per tid
Nu hänger jag inte med måste man boka tid innan man kom på visningen? Eller får jag gå utan att boka tid?
Nä om det är som jag tror så innebär det troligtvis en förlust. Jag vill kunna dyka upp utan att behöva boka tid. Vad ska jag prata med mäklaren om i 10min innan jag sett huset?
 
O Odjuret skrev:
Nu hänger jag inte med måste man boka tid innan man kom på visningen? Eller får jag gå utan att boka tid?
Nä om det är som jag tror så innebär det troligtvis en förlust. Jag vill kunna dyka upp utan att behöva boka tid. Vad ska jag prata med mäklaren om i 10min innan jag sett huset?
Ja för de mäklare som kräver förhandsbokning så behöver man boka en tid.:) Själv ser jag det bara om positivt då någon som är seriöst intresserad borde orka boka en tid på mäklarens hemsida. På så sätt slipper man alla "nyfikna grannar" som tar upp mäklarens tid helt i onödan.

Om du sedan inte vill prata med mäklaren innan du sett huset är det naturligtvis upp till dig. Vissa av våra spekulanter villle prata med mäklaren hela tiden innan nästa spekulant kom för att sedan själva titta på huset. Andra ville först titta på huset och sedan hinna ställa lite frågor ostörda innan nästa spekulant kom. Jag har svårt att se vad det skulle kunna vara för nackdel att varje spekulant får möjlighet till lite tid ostört med mäklaren om de vill.

/Krille
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Jag vill kunna dyka upp utan att behöva boka tid. Vad ska jag prata med mäklaren om i 10min innan jag sett huset?
Kanske mäklaren själv också skulle vilja bilda sig en uppfattning om spekulanterna.
Och ge dem broschyrer och kanske lite info, som inte står i annonsen.
Och de flesta intresserade har nog en och annan fråga de vill ställa till mäklaren.
 
Det är köparens gissel att inte ha tillräckligt med tid. Buda utifrån perspektivet att inget allvarligt dyker upp i din egna besiktning för då får du förhandla. Öppen besiktningsklausul är därmed ett krav för att hinna med. I bästa fall hinner man få en känsla när man kollar runt och kika närmare på säljarens egna besiktningsnedslag om sådant finns. Resten får man ta om man vinner budgivningen. Eftersom man aldrig vet om man vinner den orkar man ju heller inte kolla upp allt: finns erforderliga bygglov, begära ut konstruktionsritningar etc, eldningsförbud, lantmäteriet, förskolor och skolor etc etc. Tar ju en djäkla tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.