Jag vet inte det ja. Jag displayar radonvärdet kontinuerligt med bra mätare. Jag måste köra FTXen ganska hårt för att pressa ner radonvärdena i acceptabel nivå. Det hade varit skönt att inte behöva gasa på så förbaskat med FTXen.
 
L
Så här gjorde jag med två hål i plattan , och fungerar , det med vattenlåset är för annars ventilerar du bara avloppet , och det blir mycket kondensvatten , jag fick en 10 liters hink på
4 veckor , innan jag anslöt direkt till avloppet
Du får en enkel skiss här , bara en funktion på hur det funkar
 
  • Skiss över avloppssystem med markerade delar såsom vattenlås, skjutmuffar och avloppsrör samt instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Tidigare trodde man att riskerna med stråldos var linjära. Om en viss stråldos gav cancer i 50% av fallen så trodde man att 1/100 av den stråldosen gav 0,5% risk för cancer. Nyare forskning pekar på att cellernas förmåga att reparera sig hanterar låga stråldoser bra.

Som jag fattar det behöver en cell skadas på 2 eller fler ställen samtidigt för att den skall bli en cancercell. Det borde betyda att riskerna ökar exponentiellt med stråldosen. Eftersom riskerna med höga doser är relativt väl dokumenterade betyder det att riskerna med låga doser hittills varit kraftigt överdrivna. Eftersom det av praktiska skäl är nästan omöjligt att göra vetenskapliga studier på långtidseffekter av låga doser så finns bara gissningar och uppskattningar. Därför vågar inga myndigheter höja gränsvärdena.

Min åsikt är att du skall ignorera radonproblemen eftersom du redan har en bra ventilation och borde redan ha låga värden. Det är mycket större risker med mögel. I värsta fall förstör du stora delar av huset som måste renoveras. Samtidigt vet man med säkerhet att mögel kan ge riktigt svåra hälsoproblem.
 
Eventuella hälsorisker med radon kan man ju spekulera i. Oavsett vad så är det skönt att ha låga halter radon i huset. Inte minst för att folk i allmänhet verkar vara så okunniga på området. Värdet på ett "radonhus" verkar ju vara relativt lågt.

Hur som helst. Jag har laborerat lite. När kåken dränerades om för några år sedan så satte vi in två brunnar med pumpar. Detta för att få bra fall på dräneringsrören. Rören går till brunnarna och därifrån pumpas vattnet ut i dagvattenledningarna. Jag provade och sätta en fläkt i ett av brunnslocken. På så sätt antar jag att det blir ett svagt undertryck i dräneringsrören runt hela kåken. jag slog på fläkten vid 10-snåret i förmiddags. Sedan dess har radonhalnten sjunkigt från ca 180Bq/m3 ner till ca60Bq/m3. Det är för tidigt att säga om det här beror på fläkten. Det har också varit ovanligt varmt väder ute. Sådant kan också påverka. Sedan har jag för tillfället inte världens mest exklusiva mätutrustning hemma för tillfället. Men jag ska köra vidare med fläkten och se om jag på¨sikt ser något samband.
 
L
Eftersom du pumpar ut dränvattnet , bara dränvatten och inga stuprör dit , så är den brunnen tät och inte går med självfall ut i gatan eller till stenbrun , det är perfekt , då kan du få ett undertryck i dränrören som suger ut markradon , det är det bästa sättet att få bort .
Kan bara säga grattis till det som du har , :) fortsätt utveckla detta , men du behöver nog inte ha mer än ca 1,5 mm undertryck .
Så min skiss på radonsug i mark kommer en bra bit efter din , men alla har inte som du , med tät dränanläggning
 
Både dagvatten och dräneringsrör går till samma brunn. Så med den fläkt jag har nu så suger jag nu både i dagvattenledningarna och i dräneringsrören. Men det är en ganska kraftig fläkt jag har. Så det räcker väl till för att skapa ett litet undertryck i dräneringsrören trots stora övriga läckage så att säga. Om det här funkar så är det förmodligen framgångsrikt att sätta in en radonsug. På sikt vet jag inte hur bra det är att suga med fläkt i dräneringsrören. Då det finns flera brunnar runt huset så misstänker jag att man riskerara att suga ner kallgrader både i dräneringsrör och i dagvattenledningar. Det kanske inte är så lyckat om det fryser där nere?

Kort sagt så vore det skönt med en radonsug så jag slipper optimera ventilationen med avseende på radon.
 
L
Dom brunnarna är dom sammankopplade , så det är bara en brunn du pumpar från , blir lite knepigt att få till det då , hur djupa är brunnarna ? vilken höjd kommer stupen in på i respektive brunn , eftersom drän troligtvis är djupast så ligger stupen högre
kan du kolla det , kanske finns en lösning , behöver mer uppgifter

liteavvarje
 
Jag vet inte om brunnarna är sammankopplade. Jag skulle tro det. Dräneringen går ju runt hela kåken. Och brunnarna sitter på var sin sida och tar upp halva sträckan dräneringsrör var. Brunnarna är väl typ 3 meter djupa. från botten sett mynnar dräneringsrären ut på ca 0,8m höjd. Och sedan pumpas det vattnet ut i dagvattenledningen ca 1,5m från botten. Ungefär så ser det ut.

Att suga luft i dräneringen tror jag inte är bra i längden. jag undrar hur dräneringsrören och dagvattenledningar mår av -grader? Däremot så ser jag det som en indikation på att det förmodligen fungerar bra med en radonbrunn. Så då är det väl bara ta upp ett hål i plattan i källaren och suga där istället.

/O
 
L
Det jag tänkte på , är om stup och drän är sammankopplade i mark på något vis i ett tidigt stadium , det är av ondo , då stupen fyller på drän , och vattnet kan gå baklänges ut i grunden eftersom det är hål i dränrören
Går stupen ner till brunnarna ? du säger bara drän , finns ett sätt att prova , slå en hink vatten i ett och låt någon titta i en brunn om det kommer röret ., kommer vattnet snabbt , så är det mest att det går själv i marken , det ska vara ett 110 plast som kommer in , tror inte dränröret går direkt in
Det kan vara så att drän och stup är sammankopplat strax utanför brunnarna , för att bara få ett rör in i brunnen , då är det OK
Går det att utröna hur djupt stupen ligger i mark tror du , du har väl 4 st från taket , 2 på varje sida går då ner och kopplas i hop efter den sista , det är det djupet som är av intresse ,
att rören dyker till 2 meter innan brunnen är inte intressant
 
Vattnet som kommer från dräneringen rinner till i brunnen. Sedan pumpas vattnet upp ca 1,5m ut i dagvattnet. För att det ska kunna rinna bakvägen, dvs från dagvattnet ut i brunnen så måste det nog till en kombination av att det är stopp i systemet och rikliga regnmängder. Drän och dagvatten är inte sammankopplade någon stans förutom i brunnarna.
 
L
Kan du utröna vilket djup som stupen ligger på efter den sista sammankopplingen mellan dom ner till brunnen
 
L
Enklast är väl att ta isär stupen innan vid mark och köra ned någon lång pinne eller anat till stopp , då vet du hur djupt dom ligger
 
Jag förstår inte. Varför vill du veta allt det här? För mig är det ingen viktig information.
 
L
Klart viktigt för om du kan använda det som finns för markradonborttagning , förutsättningarna finns om rören finns på rätt nivå i mark .
Du sa själv att du provat att suga i en brunn och fick ner radonhalten , om inte noll men nästan
 
N n1zz3 skrev:
Princip bara i norden man kör undertryck i husen för man är så rädd för att få fukt i konstruktionen. Övriga Europa kör med övertryck.
Du tänker på kontinenten, där man bygger hus i sten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.