D
Vi har börjar gå på husvisningar och har stött på ett problem där jag är nyfiken på vad som är praxis, eller hur andra gör. Många av objekten vi tittar på har två visningar inplanerade, vanligen en på helgen och en på vardag. Pga arbetstider har vi sällan möjlighet att gå på vardagsvisningarna. De allra flesta har varit visningar där man måste boka tid, vilket görs genom att man får en 15-minuters-slot under visningstiden som är 45-90 minuter.

På 15 minuter hinner man ju absolut inte kolla på allt man "bör" kolla på under en visning. Vid köp kommer vi givetvis besiktiga, vilket mest sannolikt innebär ett avtal med helt öppen besiktningsklausul (gissar jag). Ett vanligt förfarande på objekten vi tittat på hittills verkar vara visning 1 på söndag, visning 2 på måndagen, på tisdagen börjar budgivning och på onsdag eller torsdag skrivs kontrakt (vilket vi märkt genom att vi får mail/sms med slutpris). För att veta hur mycket jag vill buda skulle jag ju vilja göra en ganska grundlig "lekmanna" koll, men det känns som att det inte finns utrymme för privata visningar med den korta tidsramen?

Ibland har ett säljbesiktningsprotokoll funnits tillgängligt innan visningen och då har vi kunnat titta på det för att få en liten uppfattning på vad man bör studera mer, men när protokoll saknas eller ges ut på visningen finns det ju inte en chans att man hinner kolla kattvindar, krypgrund, badrumsavlopp, el och trädgård. Jag vill inte buda utan att göra en grundlig koll. På två av visningarna har det varit helt öppen visning, utan tidsslottar och då har vi kunnat snoka runt i lugn och ro. Men särskilt när det varit mindre hus har det varit mer eller mindre fullt när vi stannat längre än "vår" slot och i princip för trångt för att kunna inspektera som man vill.

Hur gör alla andra?
 
BirgitS
Normalt så kommer väl hus ut på Hemnet en dryg vecka innan söndagsvisningen och om ni då tycker att det där huset verkar väldigt intressant så kan ni alltid ringa mäklaren och fråga om att få en privat visning innan söndagsvisningen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Gå på visningen och skapa sig en första uppfattning. Blir man intresserad ber om att få besiktiga huset. Inleds budgivning snabb hänger man på och budar och begär då att få besiktiga huset under själva budgivningen.
 
Klart man vill kunna kolla längre tid än 15 minuter. Går det inte bara att stanna kvar lite längre? Eller mäklaren kanske kör ut spekulanterna?
 
Tiderna är bara till för att inte alla intressenter skall vara där samtidigt, kom på din tid och stanna tills du är nöjd. Jag var en gång på en husvisning där mäklaren satte alldeles för långt pris, det var över 60 personer där samtidigt!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Fast de där med orimligt lågt pris, tror jag kan vara något att buda på, men ha en realistisk förväntan på hur mycket det kommer att gå upp.

Jag har sett några fall där jag uppfattat att en mäklare satt alldeles för lågt pris, i ena fallet var det en mäklare som normalt inte sålde i området, och nog inte förstod att huset låg i näst bästa läge inom ett även i övrigt hett område,

Det man ser då är att om hus i området normalt bjuds upp 10 -. 20% så kanske det här underprissatta huset bjöds upp 25%, men det skulle behövt budas upp 40 - 50% för att komma "rätt". Jag tror det finns ett psykologiskt motstånd hos många spekulanter att buda upp väldigt mycket mer än vad det brukar ökas.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Den där tidsloten är ju när du ska dyka upp. Mäklaren vill sprida ut ankomsten så att hen kan hälsa ”personligt” till varje spekulant. Sen är det bara ta det lugnt och kolla runt. Var aldrig med om att mäklaren körde iväg oss i de fall vi var seriöst intresserade och var kvar. Sen kan ju mäklaren ha taight med tid pga andra objekt men ta en tidslot tidigt så löser det sig
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T
Aldrig vart med om att man blir utkastad från en visning för att "ens tid gått ut".
Vi har i princip alltid gått runt iallafall minst en halvtimme på varje visning där vi vart genuint intresserade ibland uppåt timmen, och utöver det pratat med mäklaren i 10-15 min eller så.
 
O
Jag har aldrig varit med om att man måste boka tid hos mäklaren för att komma på en allmän visning. Vill mäklaren ha några spekulanter alls? Dels så skulle jag nog inte dyka upp sen så hinner man inte med många om alla ska få 15min och spannet är 45-90min så det verkar vara en ytterst korkad idé. Hade jag varit säljare hade jag inte anlitat den mäklaren.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vår mäklare hade samma system när vi sålde huset och jag tycker att det var en bra modell. Alla spekulanter fick 10-15 min själva med mäklaren där de kunde ställa frågor och sedan fick de naturligtvis stanna kvar även efter den tiden. Mycket bättre än att alla 20 spekulanterna dyker upp samtidigt och mäklaren varken hinner berätta om huset eller svara på frågor.

/Krille
 
O
K Krille4 skrev:
Vår mäklare hade samma system när vi sålde huset och jag tycker att det var en bra modell. Alla spekulanter fick 10-15 min själva med mäklaren där de kunde ställa frågor och sedan fick de naturligtvis stanna kvar även efter den tiden. Mycket bättre än att alla 20 spekulanterna dyker upp samtidigt och mäklaren varken hinner berätta om huset eller svara på frågor.

/Krille
Vad tyckte spekulanterna?
När jag var igång å jagade hus för nått år sedan så hade de inte infört sånt larv. Å tur var väl det. Jag har litet eller inget behov av att prata med mäklaren på en visning.
 
Vi sålde huset för tre år sedan så det är inte direkt något nytt system.

Ingen av de som jag hade kontakt med hade något negativt att säga. Bra att få en stund med mäklaren om man ville det och sedan fick de ju stanna kvar så länge de ville. Hela logistiken vid visningar med 15-20 spekulanter/par fungerar ju bra mycket smidigare om inte alla dyker upp samtidigt. Bara en sån sak parkeringar i ett vanligt villakvarter blir rätt komplicerat om alla kommer samtidigt. På samma sätt så upplevs nog de allra flesta husen som rätt trånga med 30-40 besökare samtidigt. Själv har jag svårt att se något alls som skulle vara negativt.

Vi fick väl ungefär 35 bokade visningar, ett förhandsbud (+10%) och 8 budgivare som slutade med +30% i pris och nytt rekord i området. Då hade vi ändå ute huset till det pris vi var nöjda med och som fyra olika mäklare värderat huset till. Så det verkar ju inte ha avskräckt så många att de var behövde boka en visningstid.

Personligen skulle jag aldrig anlita en mäklare som är så lat att hon bara ordnade öppna visningar utan föranmälan.

/Krille
 
O Odjuret skrev:
Jag har aldrig varit med om att man måste boka tid hos mäklaren för att komma på en allmän visning. Vill mäklaren ha några spekulanter alls? Dels så skulle jag nog inte dyka upp sen så hinner man inte med många om alla ska få 15min och spannet är 45-90min så det verkar vara en ytterst korkad idé. Hade jag varit säljare hade jag inte anlitat den mäklaren.
Jag tror du har missuppfattat lite, man är inte ensam med mäklaren i huset utan det är andra par där samtidigt men inte 20st ofta typ 5 par per tid
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt så kommer väl hus ut på Hemnet en dryg vecka innan söndagsvisningen och om ni då tycker att det där huset verkar väldigt intressant så kan ni alltid ringa mäklaren och fråga om att få en privat visning innan söndagsvisningen.
Det ska vi nog försöka med om det dyker upp något som är väldigt intressant. Hittills har de mest varit "ok". Bra tips!
 
Redigerat:
D
N Nils82 skrev:
Gå på visningen och skapa sig en första uppfattning. Blir man intresserad ber om att få besiktiga huset. Inleds budgivning snabb hänger man på och budar och begär då att få besiktiga huset under själva budgivningen.
Vi har ännu inte varit med och budat. Är det lätt att få tag på en besiktningsman med 24 timmar- ett par dagars varsel? Efter att ha läst på forumet vill man inte ha vem som helst verkar det som, då nivån (och kompetensen) på besiktningsmän verkar variera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.