tommib
Fast då måste bägge reläerna bytas. Det verkar synnerligen vanskligt att köra ena nivåvippan på 12-24VAC och den andra på 230VAC.

Jag håller dock med i sak, elektroniska reläer är snällare. Jag har själv fyra stycken Eltako ER12-001 i centralen för styrning av fönsterbelysning. Just nu går de via ett astrour men planen är senare att koppla dem till en mikrokontroller och då kan jag använda samma reläer trots att jag byter styrspänning från 230VAC till 12VAC. De kostar en del i Sverige. Från Tyskland är de billigare, i ligan 24€/st. Kolla på Idealo.de.
 
Självklart.
Frågan är varför just S2 går sönder? Slump?
 
tommib
S1 får aldrig någon frånslagstransient över sig. När S2 öppnar är S1 redan öppen och ute ur leken.

När S1 sluter (och startar pumpen) blir det visserligen en inrusningsström men inte över S1.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är enklare att sluta strömmen till en induktiv last än att bryta den.
Sedan finns det en del slump också.

Sedan har du väl ritat S2 fel, den måste vara normalt sluten.
Vad är det för motor som är inritat?

Protte
 
tommib
För övrigt tycker jag mig se när jag förstorade upp ditt kretsschema att du använder gul/grön till kopplingen mellan styrkretsen och K2. Ajabaja. Byt till en fyrledare när du ändå är där och skruvar ur S2 igen. Som en bonus, om du byter till 24VAC kan du byta till klenspänningskabel (men det kanske är dåligt av andra skäl?)
 
L
Köp två gränslägen ,häng ner två snören med kork och liten tyngd , koppla in på befintliga reläer , klart och färdigt , håller i alla väder , tål smällar på 10A
 
Ahh. Skulle suddat G/G. Tagen på bar gärning. Men den är försedd med svart krympslang. Och schemat har reviderats efter det. Kanske..

Nej, S2 är NO. Annars fungerar inte kretsen.

Gränslägen med kork och tyngd har jag funderat på. En och två ggr. Och kanske provar om detta inte funkar. Men, när pumpen går igång så blir det lite cirkulation där nere, och jag är orolig för att det trasslar sig. Men givetvis, det kan lösas.

TommiB, du har rätt. Där har vi svaret.
 
tommib
W wsp skrev:
Ahh. Skulle suddat G/G. Tagen på bar gärning.
Det blir 50 rapp med gulgrön FK, så du inte glömmer. Om du vill kan den vara försedd med svart krympslang... ;)
 
skomakarens barn..
 
Och hur får K1 någonsin ström om S2 är NO. Med vatten i brunnen är den sluten.
Visst är S1 och S2 mekaniskt vända åt olika håll.

Protte
 
Jo, S2 är sluten när vattnet nått upp dit. Kretsen är till för att få hysteres. Så att pumpen inte går till och från hela tiden. Nu så går pumpen igång när både S1 och S2 är slutna. Och slutar så fort självkretsen bryts av S1
 
L
W wsp skrev:
inte funkar. Men, när pumpen går igång så blir det lite cirkulation där nere, och jag är orolig för att det trasslar sig. Men givetvis, det kan lösas.
Det jag sa om snören lite tillspetsat , går att få lite still på det med
Ante mig att det var en sån , när du säger turbulens i brunnen , du behöver inte cirkhålet , det är enbart för att slå sönder skit från toa och ev. fettkaka , sätt en plugg i och du har lugnt vatten där nere , inget trassel på snören
 
Liteavvarje, läs på vad tråden handlar om, var får du skit från toa ifrån?
Står klar och tydligt vad som ska pumpas i inlägg ett.

Protte
 
L
prototypen prototypen skrev:
Liteavvarje, läs på vad tråden handlar om, var får du skit från toa ifrån?
Står klar och tydligt vad som ska pumpas i inlägg ett.

Protte
Du får nog revidera dit inlägg lite
Det är inget skitsnack , så kom inte med skitsnack och några pekpinnar det är dräneringsvatten det handlar och inte avlopp från toalett , TS har köpt en pump som klarar avlopp från toalett och den sorten har ett håll som gör cirkulation i brunnen för att det inte ska sedimentera på ytan och säkerställa pumpning så allt åker med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.