H hemljuvahem86 skrev:
Det där vill man ju veta lite mera om!

Hur gör ni med uppvärmning, isolering och filtering t.ex.? Går det att få in belysning?

Vi är inte heller intresserade av jetstrålar och bubblor utan vill sitta i lugn och ro och njuta.

Supersnyggt i vilket fall som helst!

/HLH
Vår altan är 100cm över marknivå, så karet står på 40cm cellplast, sedan är det ytterligare 40cm
under sitsen som löper runt alla sidor, utanpå sidan av karet ovanför sitsnivå så är det 10cm cellplast.
Locket är måttbeställt och är 12-15cm tjockt.
Pump, patronfilter och värmare sitter i en isolerad låda, just nu har vi 36 grader i vattnet och 40 grader i lådan.
Överskottsvärmen från pumpen som har en effekt på 480w håller värmen vattnet i stort sett helt utan elpatronens hjälp. Vid bad, eller om man vill ändra temperaturen så går givetvis värmaren in och stöttar.
Budget Poolbygge.xlsx
 
Det lutar mot ett Artesian 735L. Var o provsatt ett i helgen, stor skillnad mot de andra vi tittat på, nu förstår jag hur det ska se ut när det är fullisolerat... Jag hoppas bara att kampanjen på 80 000 kr håller i sig tills dess att vi är redo att beställa...
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
Y YvonneMalmö skrev:
Det lutar mot ett Artesian 735L. Var o provsatt ett i helgen, stor skillnad mot de andra vi tittat på, nu förstår jag hur det ska se ut när det är fullisolerat... Jag hoppas bara att kampanjen på 80 000 kr håller i sig tills dess att vi är redo att beställa...
Ja har precis klivit upp från ett dopp från mitt Artesian 735, lika härligt som alltid ;) du kommer inte bli missnöjd
 
  • Gilla
YvonneMalmö
  • Laddar…
Hej,
Bra info, läste #10 och hittade gör det själv spa badet och det skulle kunna vara något för mig eftersom jag funderar på att sänka ner det i altanen.

En fråga dock: För att komma väldigt billigt undan har jag även kikat på upplåsbara SPA bad, är det någon som har erfarenhet av en sån, är det ens lönt att tänka på även om det bara är för att snabbt få tillgång till ett SPA bad?
 
  • Gilla
Padde67
  • Laddar…
F fundersam63 skrev:
Hej,
Bra info, läste #10 och hittade gör det själv spa badet och det skulle kunna vara något för mig eftersom jag funderar på att sänka ner det i altanen.

En fråga dock: För att komma väldigt billigt undan har jag även kikat på upplåsbara SPA bad, är det någon som har erfarenhet av en sån, är det ens lönt att tänka på även om det bara är för att snabbt få tillgång till ett SPA bad?
Jag har ett par grannar som har uppblåsbara bad, dyra leksaker.
Dålig rening, trångt, obekvämt att sitta på marken, låter som en dammsugare.
Och ganska kort säsong och livslängd, bättre med ett bad man kan använda året om.
 
  • Gilla
Nacka99
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har ett par grannar som har uppblåsbara bad, dyra leksaker.
Dålig rening, trångt, obekvämt att sitta på marken, låter som en dammsugare.
Och ganska kort säsong och livslängd, bättre med ett bad man kan använda året om.
ok, tack.
Tror att https://www.pool-fritid.se/produkt/terrasspool-jacuzzi-large-paket-2/ denna typ av paket passar bra för mig och är som du skriver ett mycket bättre alternativ
 
F fundersam63 skrev:
ok, tack.
Tror att [länk] denna typ av paket passar bra för mig och är som du skriver ett mycket bättre alternativ
Det tror jag också, fundera på om du verkligen behöver luftbubblor, är i princip en dammsugare som blåser, enligt mig en massa oljud bara.
Vi kom efter ett antal besök hos bekanta och spabesök fram till att vi vill ha det varmt och tyst när vi badar, så inga bubblor.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det tror jag också, fundera på om du verkligen behöver luftbubblor, är i princip en dammsugare som blåser, enligt mig en massa oljud bara.
Vi kom efter ett antal besök hos bekanta och spabesök fram till att vi vill ha det varmt och tyst när vi badar, så inga bubblor.
Tack för info!
Absolut, jag tycker också att det är skönast att ha det tyst och varmt så jag kommer att skippa bubblorna. Man vill ju kunna ligga i badet och titta på stjärnorna i tysthet (bor på landet)
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Jag hör inte "dammsugaremotorn" då ljudet från bubblorna är mycket högre, min ligger kapslad i kuverten mellan pumpen och baljan. Kuverten är 1,5m lång.
Man kör bubblorna bara ett par minuter som masage, sen är det helt tyst.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag hör inte "dammsugaremotorn" då ljudet från bubblorna är mycket högre, min ligger kapslad i kuverten mellan pumpen och baljan. Kuverten är 1,5m lång.
Man kör bubblorna bara ett par minuter som masage, sen är det helt tyst.
Ok
Har du kamin också eller bara el(eller var det du som körde fjärrvärme?)
 
F fundersam63 skrev:
Ok
Har du kamin också eller bara el(eller var det du som körde fjärrvärme?)
Jag kör fjärrvärme 41º på vintern 36º på sommaren. Badar året runt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag kör fjärrvärme 41º på vintern 36º på sommaren. Badar året runt.
Ok, året runt gäller för mig också...
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det beror lite på vad man räknar in i priset, altangolvet tex. Men vi fick ett bra pris på själva badet, 35000:- sedan har vi tillbehör för ca 30000, varav ett välisolerat lock.
Skillnaden mot ett färdigt spabad för 70000:- är att det är betydligt mer jobb att montera och få allt på plats, men sedan har man ett bad som håller längre än en själv.
Peter, din spapool är precis vad jag letar efter, både i utseende o mått. Finns det möjlighet för dig att kontakta mig för mer info?
 
T Thohei skrev:
Peter, din spapool är precis vad jag letar efter, både i utseende o mått. Finns det möjlighet för dig att kontakta mig för mer info?
Kul att du gillar den, det gör vi också, vi har haft badet ett år nu och badar fortfarande flera gånger i veckan.
Vad är det du vill veta?
 
Vi kan väl höras, jag lämnade kontaktuppgift i andra konversationen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.