Jag ska bygga ett halmhus till hönsen, och behöver hjälp med hur jag ska göra grunden. Jag har redan en isolerad bottenplatta, men problemet är att den inte räcker till mer än själva golvet. Balarna är ju gott och väl en halvmeter breda, så jag måste stapla dem utanför själva bottenplattan, om ni förstår vad jag menar?

Eller ska jag skippa bottenplattan och göra på något annat vis?

Det är ju dessutom viktigt att det inte kan komma upp fukt underifrån i balarna.
 
Jag är ingen expert på halm hus men skall inte de vara klädda med lera ochså .Dom jag sett har haft timmer längst ner med en stensula. Berätta merom hönshuset låter kul!km :D
 
Jo, man putsar med lerblandning och sen kalkputs på väggarna. Jag har rätt klart för mig hur jag ska göra väggar och tak, det är grunden jag funderar på hur jag ska få till på ett bra sätt! Sök på halmhus på google, så hittar du massor av hemsidor med alla möjliga fantastiska byggnader.
 
falin skrev:
Sök på halmhus på google, så hittar du massor av hemsidor med alla möjliga fantastiska byggnader.
::) Står det inget på de sidorna om hur grunden har gjorts? ???
 
Jo, i Danmark använder de musselskal, som tydligen finns att få billigt där...och jag som inte ens tycker om musslor! :-X ;D
 
Är inte musselskalen bara ett kappilärbrytande skikt - tvättad singel borde funka.Dräneringsdike,singel,duk, singel igen också sen halmen kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.