Har haft fiber ett bra tag nu, och undrar hur man går till väga för att bli av med (den oanvända) telefonledningen. Den hänger i stolpar, och är faktiskt lite ivägen. Och inte så snygg heller.

Hur är den normala gången?
 
Jag klippte min ledning o hängde upp den på stolpen:
En upprullad ledning hängande på en stolpe i en trädgård för att minska åskrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då finns det en väg mindre för åskan, att hitta min adress.
 
  • Gilla
Joakim Lindeblom och 4 till
  • Laddar…
Vill även bli av med stolparna som står på min mark.
 
M -MH- skrev:
Vill även bli av med stolparna som står på min mark.
Jag misstänker att du får dem, så slipper Skanova (eller vem det är) ta vara på dem.

De kan vara bra som rejäla stängselstolpar :)
 
Här är en skröna som kan hända vem som helst.
Vi kan kalla henne Maria.
Maria tycke sin telefonstolpe var ivägen för ett bygge, och tråden hängde definitivt ivägen.
Maria klättrade då upp i sin telefonstolpe och kopplade isär kablarna, klättrade ner och skarvade på kablarna så de räckte till sitt hus.
Sedan tog Maria och drog upp sin stolpe och lade åt sidan för att fortsätta sitt bygge.
2 dagar senare kommer en kvinna med 2 hundar från telefonbolaget och letar efter sin stolpe!
Maria blir helt förskräckt och erkänner på rotfläsk att stolpen är nedtagen 2 dagar tidigare.
Jaha sa kvinnan, då behöver jag inte oroa mig för den.
Då är ju Maria så nyfiken och frågar vad kvinnan gör på plats med 2 hundar?
Jo, den ena hunden letar efter en sorts röta och den andra hunden en annan sorts röta.
Maria börjar inse att det var hon som hade röta.
Maria är förståss ett fiktivt namn från den som enligt skrönan drog upp stolpen med en garagedomkraft och lade åt sidan..................
 
  • Gilla
Frkwestmark och 1 till
  • Laddar…
Många av dem om inte alla från den tiden, innehåller arsenik och kreosot tror de har ett ansvar att ta rätt på dem, inget jag skulle såga upp å bygga något av eller elda med i grillen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Många av dem om inte alla från den tiden, innehåller arsenik och kreosot tror de har ett ansvar att ta rätt på dem, inget jag skulle såga upp å bygga något av eller elda med i grillen.
+1 garanterat. Får inte ens säljas vidare, de ska omhändertas som riskavfall på återvinningen.
 
Jag förstår inte vad ni diskuterar nu, men det känns inte så relevant. Jag vill att Skanova skall plocka ner alla trådar och stolpar som står på min mark, och forsla bort dem. Tror att de måste göra det, men vet inte vad som gäller riktigt.

Har någon av er fått detta gjort, hur gick det till?
 
Har du ringt Skanova och frågat, borde kanske börja med det.
 
Ja, för Skanova har ju öppet lördag kväll...:rolleyes: Jag var ute efter erfarenheter av att få det gjort, hur lång tid det brukar ta etc. Så därför frågar jag här.
 
Här plockade de ner ledning och stolpar i samma veva som fibern kom. Samma entreprenör som grävde plockade också ner stolparna.

De brukar inte vilja bli kvitt det gamla så fort som möjligt, men kan det vara så att någon granne fortfarande kör koppar och att de därför inte kan ta ner hela kopparstråket?

Som tipsats om tidigare är ett samtal till Skanovas samhälllsingång en bra start. Fast de har inte söndagsöppet heller tyvärr :)
 
Ring och säg att du vill ha bort stolparna. De vill väldigt gärna bli av med ansvaret för att stolparna är i bra skick och inte ställer till med skada.
 
Är osäker på vad som gäller men tror att du måste vända dig till telia som lägger en order mot skanova.
Men hör med skanova de kan säkert svara på vad somm gäller.
https://www.skanova.se/Kontakt-Support.html
 
Det ena huset är det nog bara sista luftlednigne till mig som de kan ta bort, andra huset har det inte varit abonnemang på 10 år i alla fall. Ett par stolpar borde kunna tas ner.

Skall ringa imorgon, det verkar lovande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.