Hej!
Vi har precis köpt hus. På nedervåningen behöver badrummet byggas om då en vägg är fuktskadad, vilket kräver att vi gör det direkt. Vi ska i och med detta anlita folk för att genomföra en dränering, då det inte gjorts på över 30 år och som försäkrar att huset inte utsätts för fukt. Eftersom detta är saker som ökar värdet på huset enligt vår mäklare med över 200k, borde det då inte räknas som en omfattande renovering då för att få genomföra en värdering?
Vi har förstått det så på mäklare, men vill inte stå där som ett fån sen...
 
Ska tillägga att en toalett kommer installeras samtidigt på nedervåningen, vilket det inte finns någon för tillfället.
 
Prata med er bank.
Beskeden jag fått från vår bank är att bara toaletten är värdehöjande, resten normalt underhåll.
 
P Poxeman skrev:
Prata med er bank.
Beskeden jag fått från vår bank är att bara toaletten är värdehöjande, resten normalt underhåll.
Ok, så en dränering är inte värdehöjande?
 
Jag tycker ni skall kontrollera om den nuvarande dräneringen fungerar innan ni börjar gräva.

30 år är mindre än halva livstiden på en välgjord dränering........ och varje gång man gör om det med lejd arbetskraft finns risken är att man får en dåligt gjord dränering.
Om ni har en dåligt gjord dränering från förr skall ni givetvis byta ut den så fort som möjligt.
 
H heimlaga skrev:
Jag tycker ni skall kontrollera om den nuvarande dräneringen fungerar innan ni börjar gräva.

30 år är mindre än halva livstiden på en välgjord dränering........ och varje gång man gör om det med lejd arbetskraft finns risken är att man får en dåligt gjord dränering.
Om ni har en dåligt gjord dränering från förr skall ni givetvis byta ut den så fort som möjligt.
Den är dålig. Väggen börjar uppvisa förhöjda fuktnivåer enligt besiktningen.
 
Redigerat:
tommib
Varför är det viktigt att genomföra en värdering? Är det pga belåningsgrad eller liknande?
 
tommib tommib skrev:
Varför är det viktigt att genomföra en värdering? Är det pga belåningsgrad eller liknande?
Precis. För att sänka lånet och baka in ett litet privatlån i bolånet. Sänker vår månadskostnad med nästan 2000kr/mån
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
tommib
Vad har banken sagt hittills? Det verkar vanskligt att hålla på och renovera huset för att kunna baka in ett privatlån. Hur ska ni betala för renoveringen? Måste det göras precis just nu? Att väggen visar förhöjda fuktnivåer är kanske inte något som måste fixas direkt, ni kanske kan betala av privatlånet istället.
 
  • Gilla
Fjojtmehmet och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad har banken sagt hittills? Det verkar vanskligt att hålla på och renovera huset för att kunna baka in ett privatlån. Hur ska ni betala för renoveringen? Måste det göras precis just nu? Att väggen visar förhöjda fuktnivåer är kanske inte något som måste fixas direkt, ni kanske kan betala av privatlånet istället.
Renoveringen fixar min pappas företag. Vi har fått jättebra pris. I princip betalar vi inget alls för arbetet. De har några veckor över runt jul och då tyckte de det passade dem att fixa det. Vi har en vägg som måste rivas i vår enda dusch. Den är så fuktskadad så den rasar snart. Och då känns det som att dränering är lämplig i samma veva eftersom att vi gärna gör det när det är tjäle i marken för att slippa att maskinerna drar upp hela marken. Besikyningsman har rekomenderat dränering och enligt de tabeller vi sett är max antal år mellan dräneringar 30 år. Stämmer inte det alltså?
 
tommib
Nja.... jag har sett både 50 och 60 år som livslängd för en dränering, men det kan säkert variera. Det viktigaste är att ta reda på om det fungerar eller inte.

Även om ni har fått ett jättebra pris så kanske det finns annat som behöver fixas först (typ betala av privatlån). Visst, ibland behöver man göra saker direkt men oftast kan det anstå.

Vem är det som säger att väggen är så fuktskadad att den rasar snart? Vad är detta för vägg? Är det något som påverkas av dräneringen eller kommer det vattnet från något annat?

Jag inser att detta är inte saker du vill ha svar på men jag skulle ändå vilja uppmana dig till att tänka till och försöka minska på dina fasta kostnader innan du drar på dig nya. Ja, genom att baka in privatlånet i bostadslånet så gör du just det men finns det verkligen ingen möjlighet att betala av det istället? Så länge huset inte blir värre skadat av att vänta är det troligen en bättre väg. Samtidigt vet jag inte något om era förutsättningar mer än det du beskriver här.

Till syvende och sist är det banken ni måste prata med. Vad säger de? Oavsett hur mycket råd och tankar du får härifrån är det ändå din bank som bestämmer i slutändan.
 
  • Gilla
JeanetteB
  • Laddar…
Det är väl normalt inte banken som värderar utan det görs (fristående) och varför behöver man göra omfattande renovering för att värdera man kan ju ha köpt huset till ett kanon pris och det är värt betydligt mycket mera än köpe summan. Jag skulle helt klart isolerat källaren när ni ändå ska dränera det är garanterat inte gjort om den är 30 år gammal och gör skillnad dels på uppvärmning och sen på fukten.
 
tommib
Nej, men banken bestämmer om det är ok att belåna huset mer.
 
Har man en värdering som visar ett högre värde och banken inte godtar den finns ju andra banker.
 
tommib
Självklart. Men det är nog smart att kolla först innan man lägger pengar på en renovering som kanske hade kunnat vänta samtidigt som man har privatlån som kostar pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.