Hejsan alla glada,

Jag börjar med att säga att jag har försökt söka här på forumet efter liknande fel som jag upplever, men hittar inget som direkt hjälper mig!

Vi köpte vårt hus för ca. ett halvår sedan utrustat med oljepanna, den har fungerar relativt felfritt bortsett från ett par avstängningar som lätt åtgärdats genom att trycka ner/hålla inne knappen. Fram tills för ett par dagar sedan då den stängdes av o knappen lyser rött och det händer inte ett sk*t när jag trycker på knappen! Jag har provat att bryta strömmen helt till brännaren på huvudströmbrytaren på väggen men när jag sen sätter på strömmen igen går den direkt in i samma läge dvs den försöker inte ens starta!
Jag har haft ute hela "paketet" från pannan, skruvat av brännarröret o kommit fram till att allting ser rent o snyggt ut, inget svart sot osv.
Tog även o skruvade ut bränslefiltret på pumpen o konstaterade att det inte var igensatt o det flödade bränsle när jag hade det av. (Det vet jag iofs inte om det ska göra!) :)
O ja där e olja i tanken!

Jag har inte gjort inverkan på några inställningar, bara skruvat loss skruvar som håller saker o ting på plats!

Någon kunnig skäl på detta där ute som har nån ide kanske, som sagt mina kunskaper sträcker sig till ungefär att titta på den o tänka "Ja, jo men den e väl fin att titta på!"

Saken e den att jag har en Nibe LVVP stående i garaget som väntar på att bli installerad men i väntan på det hade det varit skönt med en varm dusch nån gång då o då! :D

Så jag e inte ute efter att byta till pelletspanna eller andra "bra" idéer utan mer om det finns nån "quickfix", i annat fall får jag duscha kallt till Tallroth kommer! :D

Tack på förhand vänner!
 
L
Det sitter en Fotocell ( den har en sladd ) instucken i ett rör i strax efter olje aggregatet inan röret går in i pannan , exakt plats vet jag ej , men om den inte fungerar så larmar det .
Ta ut den och kolla om den är sotig , torka av , lys med ficklampa på glaset och tryck på den röda som lyser , slocknar den då så har hittat felet , sätt tillbaka den med glaset in mot pannan
och elda , ser kanske inte ut som den på bilden men något åt det hållet

Reservdelar Bentone
http://www.bentone.se/kontakt/
 
  • Fotomotstånd med kabel för övervakning av lågan i oljebrännare, används med Danfoss oljeledningsrelä.
Tack för svar!
Tyckte inte att den såg speciellt sotig ut, men jag ska helt klart prova att lysa genom den o starta samtidigt! Värt ett försök!
 
@Liteavvarje
Tyvärr ingen framgång, samma sak händer fortfarande trots både avtorkning o ficklampa!:(
Tack ändå för tipset!
 
L
O OWulff skrev:
@Liteavvarje
Tyvärr ingen framgång, samma sak händer fortfarande trots både avtorkning o ficklampa!:(
Tack ändå för tipset!
Ring bentone och fråga , eller en värmegubbe , kan vara tändmodulen
( den lådan som lampan lyser på ) som sagt upp sig , brukar inte gå att reparera
 
@Liteavvarje
Ja det verkar inte som att det finns nån quickfix som ligger inom ramarna för mitt kunnande längre!
Som sagt, stort tack för hjälpen i alla fall!
 
Vid detta test du fick tips om ovan, tänk på att det ska vara en ficklampa med glödlampa dvs ej LED.
Om det inte är en alltför gammal brännarstyrning så ger de nyare ofta vägledning om de larmar för något genom att de blinkar i olika frekvenser...
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
@PåLandet
Det var ju ett bra tips, det var en ledlampa jag provade med! Kan det alltså ha betydelse? :D
Ja jag vet att den ger indikationer genom blinkningar, problemet e bara att jag får aldrig nån blinkningar, den kommer liksom aldrig dit! Knappen lyser rött så fort jag slår till huvudströmbrytaren på väggen o det kvittar om jag bara trycker på knappen eller håller den inne i 10 min, den lyser fortfarande bara rött o ger inget liv ifrån sig!
 
L
P PåLandet skrev:
Vid detta test du fick tips om ovan, tänk på att det ska vara en ficklampa med glödlampa dvs ej LED.
Om det inte är en alltför gammal brännarstyrning så ger de nyare ofta vägledning om de larmar för något genom att de blinkar i olika frekvenser...
Tänkte inte på det , ny teknik , en led ger vitt ljus och en vanlig ger rött ljus som fotocellen reagerar på , har bara testat med vanlig lampa , bra att veta
 
O OWulff skrev:
@PåLandet
Det var ju ett bra tips, det var en ledlampa jag provade med! Kan det alltså ha betydelse? :D
Ja jag vet att den ger indikationer genom blinkningar, problemet e bara att jag får aldrig nån blinkningar, den kommer liksom aldrig dit! Knappen lyser rött så fort jag slår till huvudströmbrytaren på väggen o det kvittar om jag bara trycker på knappen eller håller den inne i 10 min, den lyser fortfarande bara rött o ger inget liv ifrån sig!
Fotocellen/flamvakten används ju först när brännarsekvensen är startad. Så då hjälper det inte om du lurar Fotocellen med en glödlampa. Låter som det är dags att installera Nibe'n om du inte vill lägga mer tid/pengar på felsökning...
 
P PåLandet skrev:
Fotocellen/flamvakten används ju först när brännarsekvensen är startad. Så då hjälper det inte om du lurar Fotocellen med en glödlampa. Låter som det är dags att installera Nibe'n om du inte vill lägga mer tid/pengar på felsökning...
Haha ok, ja jag kan ju inte ett dugg om detta så det e därför jag överlåter det till er som kan! ;)
Då lägger jag ner helt enkelt, får istället sätta blåslampa i röven på installalatören till LVVPn

Tusen tack för alla svar i alla fall!
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Du trycker på knappen och inget händer, alltså den lyser rött hela tiden och försöker inte starta?
Då har du med all sannolikhet ett reläfel. Det är inte helt ovanligt på en del prio. Under några år utrustades de med ett relä som inte var så bra. Det finns en ombyggnadssats att köpa.
Ta gärna en bild med kåpan avplockad
 
Öppet elskåp med synliga ledningar och komponenter, inklusive en huvudströmbrytare som beskrivs i diskussionstråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L lordi skrev:
Du trycker på knappen och inget händer, alltså den lyser rött hela tiden och försöker inte starta?
Då har du med all sannolikhet ett reläfel. Det är inte helt ovanligt på en del prio. Under några år utrustades de med ett relä som inte var så bra. Det finns en ombyggnadssats att köpa.
Ta gärna en bild med kåpan avplockad
Ja precis, exakt så e det! Den går liksom in i ”dödläge” i samma sekund som jag slår på huvudströmbrytaren på väggen o knappen lyser rött!
Ok, det låter som inte som en renovering som man måste ta sms-lån på direkt! :)
Kan no vara värt att kolla på det, har du nåt tips på vart man köper sånt?

Än en gång, tack för all hjälp o alla tips!
 
O OWulff skrev:
[bild]
Ja precis, exakt så e det! Den går liksom in i ”dödläge” i samma sekund som jag slår på huvudströmbrytaren på väggen o knappen lyser rött!
Ok, det låter som inte som en renovering som man måste ta sms-lån på direkt! :)
Kan no vara värt att kolla på det, har du nåt tips på vart man köper sånt?

Än en gång, tack för all hjälp o alla tips!
Du har det relät som brukar krångla. Du behöver en ombyggnadssats från LMO85 till LOA24
Såg att dinvvsbutik.se har den för 2500 kr. Tror det ligger däromkring. Kanske en vvsfirma kan ordna det några kronor billigare
Det är lite bökigt att byta, för du behöver byta fler komponenter än relät. Men det brukar följa med en bra monteringsanvisning, så är man normalhändig så löser man det.
 
Snyggt! Jag vet inte ens vart reläet sitter :D
Klart att det ska vara helg nu också så att man inte kan få tag på nån grejer!
Ska kolla upp det o återkommer med resultat!
Nu dricker vi en öl o skiter i oljepannor en stund! ;)

Tack tack tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.