Hej

Min fastighet ligger på Tjörn och vi har idagarna fått ett brev från kommunen där de skickar ut en planbeskrivning för att påbörja försäljning av kommunala tomter.
Man skriver i denna planbeskrivning att de som köper tomterna skall få bygga tvåplanshus med källare.
Nu är det så att bakom mitt hus ligger det ett berg som är ca 8 meter högt, uppe på det berget vill man nu börja projektera för dessa tvåplanshus.

Jag och mina grannar tycker att kommunen planerar för en "läktare" till våra fastigheter i och med att man skall bygga så höga hus. Vi hade heller sett att man bygger enplanshus, vilket hade blivit mer estetiskt.

Finns det någon där ute som kan ge mig råd hur vi skall gå tillväga för att få kommunen att ändra sig från tvåplanshus till enplanshus?

Mvh
Björn
 
Innan man antar en detaljplan skall en utställnig ske. I samband med den kan ni inkomma med synpunkter/invändningar på förslaget. Sedan är det upp till byggnadsnämnden att ta hänsyn till invändnigarna och arbeta om förslaget. Skulle de köra över era synpunkter är nästa steg att överklaga till länsstyrelsen.

Du kan nog läsa mer om hela förfarandet på er kommuns hemsida.
 
Men då inställer sig ju den intressanta frågan. Vad är en planbeskrivning? Är det en beskrivning av en redan existerande plan, eller är det en sorts utkast till en "önskvärd" plan som kanske skall genomföras.

För om det skall säljas tomter så borde ju planen redan finnas ( och alltså sent för överklagan)?
 
Det står att det är en planbeskrivning och vi har nu en månad på oss att överklaga!

Men min erfarenhet av Tjörns kommun är att de kommer att köra över oss så det ryker om det. Därför vill jag ta kontakt med någon som kan det här med detaljplaner bättre och som kan hjälpa oss att tala om att man inte skall bygga så här i det område där jag bor.

Men vad heter en sådan person?

Vi är beredda att betala för en konsult om det skall behövas, bara vi får hjälp att trycka på rätt saker!!!!

//Björn
 
Den första fråga som uppkommer är vad som avses med planbeskrivning. Det finns en mängd olika företeelser som kan vara planbeskrivningar.

En av dessa är planbeskrivning som finns i plan- och bygglagen. Denna beskrivning är ett hjälpmedel för att förstå en plan men utgör inte själva planen eftersom denna bara omfattas av plankarta och planbestämmelser. Vidare finns när det gäller detaljplaner en s. k. genomförandebeskrivning. Alltså tror jag inte att det är en sådan beskrivning som avses.

Beskrivningen torde istället utgöra någon form av handlingsbeskrivning för ett förfarande. Ta t. ex. ett banalt exempel med en barnfamilj, de kan göra en planbeskrivning på vem som skall hämta barnen från dagis och liknande.

Jag tror att planbeskrivningen utgör ett underlag till ett kommunalt beslut och att det är det kommunala beslutet som grundar sig på planbeskrivningen som är det som skall överklagas.

Visst känner jag någon som skulle kunna hjälpa dig. ;)


Lycka till! :) :) :)
 
Nu när jag har ringt runt till olika instanser så känns det som att det är en arkitekt som jag är ute efter!?

En arkitekt som har detaljplans kunskaper och lite tekniska kunskaper!

Får jag "mest substans" bakom mig om jag anlitar en arkitekt?

//Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.