S skinte1 skrev:
"Hörnen" är del av den bärande konstruktionen i skyskrapan. Vad TS menade var väl att det blivit mer praktiskt/snyggt att fortsätta med tjock (då ihålig uppreglad vägg) ner till garderober för att få en obruten vägg att möblera mot. Det är ju dock lätt löst genom att regla upp, gipsa eller bygga in hyllor eller liknande över/vid sidan av sängen...
Precis så menar jag och vi får ta in snickare som fixar det innan inflytt. Det positiva är ju att det finns möjlighet till en inbyggd hylla eller liknande om man skulle vilja det.
 
BirgitS
Misse Misse skrev:
Det här kommer vi definitivt att försöka ändra på men det innebär även att de tre garderoberna behöver bytas ut för att en garderobslösning i sovrummet som ser enhetligt ut.
Det borde gå att behålla de tre garderobsstommarna och sätta en skjutdörr skjutdörrar framför i stället för att ha dörrar.

Misse Misse skrev:
När det gäller köket förstår jag inte varför man placerar kyl och frys absolut längst bort från ingången till lägenheten. Jag personligen hade hellre satt städskåpet där.
Många vill nog ha städskåpet nära ytterdörren eftersom det brukar bli smutsigt där fortast.

Misse Misse skrev:
Man skulle ju kunna tänka sig att man placerade soffan med ryggen mot väggen (om den är minst lika lång som soffan).
Borde väl vara trevligast om de som sitter i soffan ser utsikten och inte köksskåpen.

Misse Misse skrev:
Mitt andra alternativ är lite mer radikalt eftersom det innebär att köket får bytas ut (jag är inte överförtjust i varianten som sätts in så det behöver inte vara någon nackdel). Jag är dock osäker på det är tekniskt möjligt att placera kyl/frys etc. på det vis jag gjort.
Kyl och frys har nog inga mer tekniska krav än elanslutning och droppskydd under. Däremot är det opraktiskt att inte kunna ställa matkassarna på en bänk eller ett bord som är nära medan man tömmer dem och inte ha någonstans nära att ställa fryslådan medan man letar reda på det där som gömt sig längst in.
Ugn och mikro verkar ha försvunnit i det förslaget också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag skulle göra en lång "bardisk" mitt emot köksbänken. Den övre delen av bänken blir en smal arbetsyta med skåp under, till vänster om den ställs en soffa. Den nedre delen blir ett högt barbord, troligen lite bredare (iaf minst 80cm om man ska kunna sitta mitt emot varandra)

Känns som en lång sträcka som övervångingen hänger utan stolpar? Är det stolpar där så kan det sätta käppar i hjulen för hur ni placerar saker. Bra att planera, men beställ inga grejer förrän ni fått nycklarna och sett rummet.

Fundera även på vad ni gör i rummet. Vill ni titta på TV då ni äter? Då kanske TV'n behöver vara inom synhåll från matbordet. Eller vill ni titta ut då ni äter? Isåfall behöver ni vara närmare ett fönster.
 
Häpet kan jag konstatera att en planlösning som inte stämmer någonstans har fått passera och nu skall stackars förtvivlade lägenhetsinnehavare försöka lösa fullkomligt omöjliga problem som ritats in och förmodligen byggts.
Vilken byggnadsnämnd och efter vilka normer har de låtit denna galenskap passera, vilken arkitekt skall få pris för århundradets värsta tänkande och vilken byggherre är det som gått på falsarierna.
Rita om köket, dra om elledningar och eventuellt vatten, följ de bestämmelser som råder annars kommer ni att bli tokiga på att vara i vägen för varandra och er själva.
Skandalbygge som luras på oerfarna boende som faller för vidunderliga utsikter genom gigantiska glaspartier som man strax tröttnar på när irritationen tar överhanden.
Men, ni kanske är ute efter ett gymhem, ett hem där spring och lyft blir legio, då har ni träffat rätt.
 
Lysande med en extra ytterdörr. Där kan man göra en uthyrningsdel om man önskar.
 
Förstår inte alls varför du behöver dela av för att möblera. Att ställa soffor mot väggar är ju bara pga utrymmesskäl, inte för att en soffa absolut måste stå intryckt mot en vägg. Köp en hörnsoffa och ställ mitt i rummet. När ni vill ha mysigt, umgås eller ha utsikt sitter ni i delen med ryggen mot köket och när ni vill kolla på tv så sitter ni i delen med ryggen mot trappan. Var bara noga med att soffan har rätt mått och är skön att sitta i för huvudet när det inte finns någon vägg bakom.
 
Sitta på olika platser olika gånger i sin egen soffa? *ryser av obehag*
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lysande med en extra ytterdörr. Där kan man göra en uthyrningsdel om man önskar.
Dörren på övervåningen sitter där för att uppfylla brandkrav. Det ska gå att utrymma från båda planen. Tex i det fall att det brinner i köket och du ligger i sängen.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag ser inget motsatsförhållande.

[länk]
Bra produkt men gör inte så mycket nytta i en 240m hög byggnad ;)
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
S skinte1 skrev:
Bra produkt men gör inte så mycket nytta i en 240m hög byggnad ;)
Alla bor väl inte högst upp?
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Alla bor väl inte högst upp?
Nej men alla lägenheter ligger mer än 15m upp i detta fallet.
 
Jag såg på HTH i Göteborg ett kök som var helt slätt tills man öppnar upp det. Det var som en slät vägg. Kanske ska du gömma köket istället och sedan möblera? Så tar du fram det när du behöver det?
Försökte hitta en bild på det men lyckades inte.
I varje fall så var köket mycket smart, man öppnade upp det som luckor men det var hela skåp på hjul som var som luckor. Svårt att förklara.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
R rln skrev:
Jag skulle göra en lång "bardisk" mitt emot köksbänken. Den övre delen av bänken blir en smal arbetsyta med skåp under, till vänster om den ställs en soffa. Den nedre delen blir ett högt barbord, troligen lite bredare (iaf minst 80cm om man ska kunna sitta mitt emot varandra)

Känns som en lång sträcka som övervångingen hänger utan stolpar? Är det stolpar där så kan det sätta käppar i hjulen för hur ni placerar saker. Bra att planera, men beställ inga grejer förrän ni fått nycklarna och sett rummet.

Fundera även på vad ni gör i rummet. Vill ni titta på TV då ni äter? Då kanske TV'n behöver vara inom synhåll från matbordet. Eller vill ni titta ut då ni äter? Isåfall behöver ni vara närmare ett fönster.
Tack för ditt förslag! Tänker du då det höga barbordet istället för ett matsalsbord?
 
O OveRa skrev:
Häpet kan jag konstatera att en planlösning som inte stämmer någonstans har fått passera och nu skall stackars förtvivlade lägenhetsinnehavare försöka lösa fullkomligt omöjliga problem som ritats in och förmodligen byggts.
Vilken byggnadsnämnd och efter vilka normer har de låtit denna galenskap passera, vilken arkitekt skall få pris för århundradets värsta tänkande och vilken byggherre är det som gått på falsarierna.
Rita om köket, dra om elledningar och eventuellt vatten, följ de bestämmelser som råder annars kommer ni att bli tokiga på att vara i vägen för varandra och er själva.
Skandalbygge som luras på oerfarna boende som faller för vidunderliga utsikter genom gigantiska glaspartier som man strax tröttnar på när irritationen tar överhanden.
Men, ni kanske är ute efter ett gymhem, ett hem där spring och lyft blir legio, då har ni träffat rätt.
Oj då! Känns roligt att ha köpt denna lägenhet efter att ha läst ditt svar (eller kanske inte!). Jag är dock inne på att rita om köket om det är möjligt. Funderar bara på hur man gör detta på bästa sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.