A Adam F skrev:
Vi har ju tyvärr den sjuka situation i Sverige att man kan skita i reglerna så länge man inte har någon utmätbar egendom. Därav alla migranter och "asfaltsläggare" som bara kan ställa upp och bo var som helst, inklusive på annas mark, utan konsekvenser. Att skita i reglerna funkar tyvärr sämre om man är en hederlig arbetare med inkomst och tillgångar.
Nu får du allt sluta spy galla!
Det är klart, att det finns skojare av alla de slag, svenskar, polacker, tyskar, irländska asfaltsläggare.
Men jag kan förtälja att min helullesvensk badrumsman grisade ned så in i helvete och tömde alla flytspackelrester ute i trädgården. Svenske elektrikern sket i reglerna och gjorde ett halvtkriminellet jobb.
En syriansk byggfirma däremot jobbade tyst, snabbt, städat mm för mig så jag är skitnöjd. Allt är vita arbeten. Kanske därför att jobbarna är högutbildade från Syrien och motiverade, och inte några gymnasietrötta kepsbärare.
Adam, du ska vara lite mer nyanserad i dina anföranden!
 
  • Gilla
Brainspace och 6 till
  • Laddar…
Som föreslagits tidigare i tråden. Köp en pråm och bo på båt. Många i huvudstaden har valt den lösningen. Det är inte tillåtet att bo på båt. Men det rundas av att de boende är skriva på en poste restanteadress. Exempelvis den lokala kyrkan eller församlingen. Däremot är det ok med en vakt som sover på båten, t o m att rekommendera:crysmile:
 
P polaris78 skrev:
Att påstå att det är smidigt och enkelt med bygglov då har man nog aldrig skaffat ett..Eller så har man haft nån annan som man betalat för att ordna allt som har bra kontakter med bygglovsavdelningen på kommunen. Det känns ofta som att man från kommunens sida snarare vill krångla och vara byråkratisk med krav på allt möjligt som inte alltid är regler som man kan läsa utan ibland hamnar i om personen hos kommunen gillar din ide eller inte. Visst det kanske är tur att folk inte får bygga precis hur dom vill men nu för tiden så känns det som att man lägger sig i allt som gäller ändringar av byggnader .Man försöker även krångla till det med attefall och friggebod för att helst vill man ha bygglov där det borde räcka med en bygganmälan dock så är vissa bygganmälningar lika tillkrånglade som ett riktigt bygglov. Men det handlar väl om att man vill göra sig beehövd och känna sig duktig på bygglovskontoret..

Billigaste boendet är ju troligen att bo i en husvagn på nån camping eller på nån avsides plats där ingen märker det..

Vill man bo utan att vara i gränslandet på vad lagar och regler säger så är troligen nåt litet torp det billigaste och så renovera utan att ändra utvändigt för att slippa krångla med bygglov. Ofta så har ju inte kommunen en aning hur ett gammalt torp ser ut invändigt då ritningar ofta saknas. Då är det svårt att bevisa att du eller nån som bodde där för 30 år sen ändrade på nåt. Ett annat stort plus med gammalt torp är att oftast så finns det ju vatten och avlopp och el indraget. Att bara få ström till en ny tomt är ju inte billigt idag.
Sökte bygglov för ett förråd på ca 70 m2 i vintras och det var då inga problem att fixa själv och byggde en carport med en del isolerat förråd för ca 10 år sen och sökte även bygglov då och det var inga problem. Naturligtvis är kraven högre om man bygger en villa och bör vara så för kraven på den som bygger är också högre sen finns det säkert mycket onödigt men att påstå att det är så krångligt då har man dålig koll.
 
J Stormfrog skrev:
För att citera Frank Gehry "98% of everything that is built today is shit!". I Sverige är det nog 99,9%.
Vad ingår i de där 0.1% som blev bra?
 
smurfen72 : Skiljer ju mkt från kommun till kommun och tid till tid.
I min kommun var det omöjligt att få bygglov om inte tomten omfattades av en detaljplan.
En gång på 80 talet gick rycktet att det inte var några problem att få bygglov och det utnyttjades av några personer. Sen blev det stopp. Det visade sig att handläggaren hade psykiska problem och skrev på allt.
 
  • Gilla
Bbglind
  • Laddar…
Naturligtvis skiljer det mellan handläggare och mellan olika typer av byggen men jag upplever det som att många anser det så grymt krångligt med bygglov även här där det funkar riktigt smidigt.
 
Varför skulle det behövas detaljplan för att få bygglov? Det låter som att den kommunen har gjort en helt egen tolkning av reglerna...
 
useless useless skrev:
Varför skulle det behövas detaljplan för att få bygglov? Det låter som att den kommunen har gjort en helt egen tolkning av reglerna...
Eller mer troligt att några av invånarna missförstått reglerna. Att bygglov får inte ges i strid med detaljplan förstås som att bygglov får inte ges om det inte finns detaljplan.
harry73 harry73 skrev:
Sedan vet jag faktiskt inte om man behöver bygglov för båtplats eller gräva en bassäng på tomten
Att gräva en grop stor nog för en husbåt faller nog inom reglerna för markarbeten, vilket kräver bygglov.

Annars verkar hink och spade vara ett gott förslag, det är väl ungefär den sandlådenivån vi är på.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad ingår i de där 0.1% som blev bra?
Hus byggda av lera och halm?
 
J
D dennis_f skrev:
Testa bygga ett hus av halm och lera var som helst i Sverige enligt samma metoder de har i Mellanöstern så får vi se om det står kvar på några år :)

Jag skulle tro att anledningen till att husen håller bra där är att det inte regnar stup i kvarten och de har dessutom väldigt få dygn då det förekommer regn på dagen och minusgrader på natten vilket skulle orsaka frostsprängning. Obefintlig isolering och avsaknad av fönster samt en dörr av tyg gör säkert sitt till att hålla underhållsbehovet till en minimal nivå också :)
Hej!

Haha, ja man skulle kunna tro det. Men faktum är att halm är ett ypperligt isolermaterial men det är knappast ett hus man kan få arkitektritat då kompetens saknas bland de vanliga boxhus tillverkarna. Att använda halm är en trend som kommer hårt nere i europa. För områden där man lätt kan få tag på balar i kuber billigt kan det göra ditt husbygge enormt mycket billigare.

Man kan också konstruera prefab paneler som man sedan monterar ihop i en valri ram som huset konstrueras i.
Prefab halmisolering i träram, potentiellt för hållbart byggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husen ser ut som vilket modernt bygge som helst.
Modernt hus med organiska former och varmt ljus från fönstren i kvällsmiljö, möjligtvis isolerat med halm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, eftersom materialet är formbart öppnar det också upp att bygga i alla möjliga organiska former. Personligen önskar jag att det var fritt fram och bygga hus med det här utseendet :)
Organiskt formad byggnad med halmisolering och grönt tak, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Finns mer på http://www.interior-idea.com/clay-house1.html


Går fint att bygga stora hus också. Här är en kontorsbyggnad på 30.000 m2:
https://www.edie.net/news/6/Bradford-set-to-house-Europes-largest-sustainable-business-site/20524/
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
J
S smurfen72 skrev:
Sökte bygglov för ett förråd på ca 70 m2 i vintras och det var då inga problem att fixa själv och byggde en carport med en del isolerat förråd för ca 10 år sen och sökte även bygglov då och det var inga problem. Naturligtvis är kraven högre om man bygger en villa och bör vara så för kraven på den som bygger är också högre sen finns det säkert mycket onödigt men att påstå att det är så krångligt då har man dålig koll.
Men du har ju bara sökt bygglov för standardiserade svensson byggnader. Det är ju kul för dig att du är en av dem som regelverket är tillämpat för. Men om jag vill bo i ett piratskepp som jag bygger i en skog någonstans. Nog fasen skulle kommunen dit och jävlas, gnälla om att det inte är normalt och ojja sig över "Men oj vad ska dom tycka i grannkommunen?" "Det här känns inte kristligt och vanligt... du är väl inte någon slags ovanlig människa? Sådana gillar vi inte. Alla hus måste se likadana ut!". Även om jag överdriver i mitt exempel så visar det på vad jag menar. Har man egna idéer eller vill testa nya alternativa sätt att bo på kommer man med största sannolikhet bli ovän med någon kommungubbe som älskar att sätta sig på människor och leka diktator.
 
harry73

Grand designs abroad episod 2
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
J
Jag vill bara tacka alla som skriver informativa svar och tycker att det här är en kul idé även om det är mycket på det teoretiska planet och kan verka tramsigt. Min post var att samla kunskap vad husbyggarna här på forumet har för erfarenheter om regelverket för alternativa sätta att bygga och bo på.

Har ni fler tips är det bara att mata på. Jag tycker det är otroligt spännande att läsa allt ni skriver! :)
 
  • Gilla
Petrifix
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Men du har ju bara sökt bygglov för standardiserade svensson byggnader. Det är ju kul för dig att du är en av dem som regelverket är tillämpat för. Men om jag vill bo i ett piratskepp som jag bygger i en skog någonstans. Nog fasen skulle kommunen dit och jävlas, gnälla om att det inte är normalt och ojja sig över "Men oj vad ska dom tycka i grannkommunen?" "Det här känns inte kristligt och vanligt... du är väl inte någon slags ovanlig människa? Sådana gillar vi inte. Alla hus måste se likadana ut!". Även om jag överdriver i mitt exempel så visar det på vad jag menar. Har man egna idéer eller vill testa nya alternativa sätt att bo på kommer man med största sannolikhet bli ovän med någon kommungubbe som älskar att sätta sig på människor och leka diktator.
Du borde nog prova du kan tom bli positivt överraskad man kan inte gå om kring och se negativt på allt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Hej!

Jag håller på att gå i taket varje gång jag tänker på bygglov och detta förba**ade bromsspår till land. Min dröm är att bygga ett enkelt hus. Litet, enkelt, klimatsmart, med kretslopssystem inspirerade från Earth Ship rörelsen. Jag har gått i tankar från allt till olika konstruktioner av sk "micro houses" till hus på hjul, till hus isolerade med halm och lera. Det jag är ute efter är att bygga smart, billigt och enkelt. En budget på 200.000 kr är målet. Det skulle också vara ett huvudfokus i mitt projekt. Att detaljplanera projektet och lägga så mycket tid på detta att budgeten faktiskt är en möjlighet.

Men då kommer Svenska Bygglovet oinbjuden in i mitt liv. Donderar och skriker, lever rövare och beter sig rent ut sagt som ligister. Spottar på mina drömmar och skrattar mig i ansiktet.

Så som ämnesraden lyder. Finns det något sätt att på laglig eller mer eller mindre lagligt sätt att ta sig runt denna infernaliska fyrkantiga betongsugga vars enda syftet verkar vara att jävlas med entreprenörer?

Några mer eller mindre bra idéer jag haft hittils.

* Köpa mark, utropa min egen Mikronation och följa Sveriges lagar i allt utom just Bygglov och bygglagar som jag högaktningsfullt ger fingret.

* Definiera mitt "hus" som vindskydd. Men vad är definitionen av vindskydd?

Vad har man för fördelar att bygga hus på hjul? Finns det något sätt att komma runt all röd tejp och bygga ett hus som i teorin är flyttbart (dvs byggt på en trailer / stor traktorvagn eller liknande) men som i praktiken ändå för mig blir en fast bostad med möjlighet att ansluta vatten och avlopp.

Vad jag eftersöker är alltså alla möjliga sätt som man kan förenkla byggandet av något som inte är "standardiserat" enligt Svenska byggstandarder. Enkla som komplicerade. Allt är av intresse! :D (Och har ni några lite för bra tips kan ni skicka dem på PM ;) )

Tack på förhand.

Mvh, arg kränkt man.
Du har ett stort problem, problemet är att du inte vet vad du vill!
Tala om hur du vill bygga så lotsar vi dig genom det du tycker är svårt.
Vill du bygga med halm, då talar vi om hur du får lov.
Vill du bygga ett piratskepp, talar vi om hur du gör.
Vill du göra en sjö med husbåt i, talar vi om hur det går till med allt.
Sluta försök hitta ett sätt att kringgå reglerna, då de finns av ett visst syfte.
Jag tycker det är krångligt och suger med reglerna, men jag agerade och fick som jag ville :)
 
  • Pittoreskt trähus med mossbeklätt tak och terrass i en skogsmiljö, som illustrerar en diskussion om byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hansan och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.