L
kodrod skrev:
Får du inte med radonen från bottenvåningen upp till övervåningen när du gör så?
Jag skulle nog satsat på att få igång FTX även på övervåningen och haft mer tilluft där så merparten av luften går från övervåningen och ut från nedervåningen.
Jag har inte mycket till utluft i övervåningen , utan kör med rätt stort undertryck i källaren , då dra det ner i trappen , det märks med rök på burk när man provar
 
O Olf Oggler skrev:
Någon gång i framtiden ska jag väl ta tag i min källare på alvar. Borde man inte kunna göra såhär:

1 Byggplast på betongen.
2 XPS på byggplasten
3 Golvspån på XPSen.

Istället för platonmattan. Borde man inte kunna lägga en 50mm perforerad slang slang längs med väggarna. Sedan suger man i slangen. Jag tänker mig att man lämnar en glipa med XPSen mot väggen och lägger slangen där.
Ur radonsynpunkt så borde det funka fint.

Men när du isolerar så gör du samtidigt betongen kallare och det gör den potentiellt fuktigare samtidigt..

Och ska du ändå göra jobbet så lägg platon istället för byggplast.

Jag körde med "platon" från byggmax och deras åldersbeständiga tejp, blev inte så många kronor extra.
Och en riktig åldersbeständig plast är inte gratis heller.

Och skapar du en tät konstruktion så riskerar du att suga varm inomhusluft mot den kalla delen av källarväggen som kondenserar där!

Mina väggar var torra och nu har jag 200mm pordrän på utsidan, så kondenspunkten ligger nu rätt för mig.

Därför ventilerar jag enbart golvet och 20cm upp av väggen.
 
Du kan alltså ha din tänkta slang, men välj platon istället för vanlig plast.

Och tänk på vart du tar luften ifrån..
 
Jag bara spekulerar. Platon är ju bra och beprövat.

Hur såg din platta ut när du rev bort det uppreglade golvet? La du platon direkt på grovgjutningen. Eller fick du gjuta på en avjämning först?
 
Mitt golv var aldrig uppreglat utan det var plast, 50mm isolering och 22mm golvspån.

Gjuten grovbetong under som var hyfsat jämn, så jag la platon direkt utan vidare åtgärd först.
 
Hittade lite bilder hur det såg ut när jag sågade ner lite nya stammar i betongen.
Inget salsgolv direkt, men ingen rullstensås heller..
Golv under renovering med synliga avloppsrör, betongstammar, isolering XPS, och Platon-matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man platon och kilarna under den bärande väggen jag pratade om:
Betonggolv med sågade stammar, Platon och kilar syns under en bärande vägg inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten specialare här.
Platon på, och 50mm xps å golvspån på en del, och en del där det ska flytspacklas.
Golv i renoveringsfas med svart Platon-matta, grön kant och kil under bärande vägg, intill ljus golvspån och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Matta på:)

Betonggolv med avloppsbrunn och platonmatta vid väggen under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kommer vi in på ett annat ämne. Men det är med att byta avlopp under plattan. Den gjutna plattan är ju så att säga helt sammanhängande. Är det tillrådligt att dela den? Är det inte risk att man får sättningar om man delar plattan. Jag har ju källare med oisolerad platta. Sedan murade väggar av lättklinker. Sedan är det gjutet valv upp till övervåningen. Om jag så att säga delar plattan längst ner. Är det då inte överhängande risk att jag får sättningar så att även valvet upp till övervåningen spricker?
 
Minimal risk, närmast obefintlig.

Jag har väl i jobbet sågat upp några X tiotal plattor.
Dom flesta hyreshus där vi i stort sågar av plattan från gavel till gavel.

Det är liksom inte plattan i sig som bär dom stora lasterna.

Men vill du ha mer exakt rådgivning får du kanske starta en ny tråd med ritningar och bilder.
Då kan jag svara säkert.
 
Det kommer dröja innan det är dags för min del. Befintligt avlopp under plattan är 45 år gamla plaströr. Det kanske är dags inom en 10-årsperiod? Eller rättare sagt. Så länge det inte är några problem så rör jag det inte.
 
kodrod skrev:
Får du inte med radonen från bottenvåningen upp till övervåningen när du gör så?
Jag skulle nog satsat på att få igång FTX även på övervåningen och haft mer tilluft där så merparten av luften går från övervåningen och ut från nedervåningen.
Jag får säkert upp radon till övervåningen men det borde (åtminstone teoretiskt) bli mindre än med självdrag som det var förut. Då gick ju all luft från nedervåningen upp till övervåningen och ut i självdragskanalerna. Nu har jag ett FTX-aggregat på nedervåningen med stort flöde som både blåser in "en massa" frisk luft och suger ut "en massa" "radon"-luft från nedervåningen och bara en mindre del går upp till övervåningen.

Jag har förstås också mätt radonhalten före och efter jag satte in FTX-aggregatet.

Inte för att det har någon betydelse för principdiskussionen men i ett tidigare inlägg om mitt hus så skrevs det "...dessa hemma-injusteringar..." och så är det inte för mig. Injusteringen gjordes av ventilationsfirman som installerade FTX-aggregatet och ventilationsrören. Firman är så vitt jag förstår en seriös firma.
 
Redigerat:
O Olf Oggler skrev:
Befintligt avlopp under plattan är 45 år gamla plaströr.
Jag har en tråd om stambyte i källaren.
Såhär ser ett typiskt plaströr ut under plattan efter 40 år:
Inre vy av ett gammalt plaströr i en byggarbetsmiljö, med synliga tecken på åldring och bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är absolut ingen mening att slentrianbyta plaststammar på nån åldersschablon. (y)

Det som kan hända är att packningarna kan börja småläcka.
Men under en oisolerad platta spelar nån droppe extra vatten ingen roll öht.
 
Jag tror att jag har den fösta varianten av plastör som kom på 60-70-talet. Dvs den ljusgråa nästan vita varianten. Det sägs att dessa rör inte är speciellt åldersbeständiga och blir spröda med tiden.
 
Nja ofta är dom limmade, och spricker därför lättare när man ska ta isär dom.

Det är en hårdare och mindre slagtålig plast från början.
Men den åldras inte och blir sprödare med tiden.

Den var precis likadan när dom installerades.

Så samma sak där, får dom bara ligga ifred, tex under en betongplatta så håller dom mycket länge (y)
 
Det låter betryggande :)

Om man ska sätta in en radonsug. Kan det finnas någon aledning till att beakta avloppets dragning under plattan. Jag begriper såklart att det är obra att borra själva sughålet rakt ner i en avloppstam. Men bortsett från det. Bildas det smitvägar för luften längs med avloppsrör tro? Jag har ett ställe i ett förråd i källaren som skulle lämpa sig bra för ett hål för att suga radon. Men det går en hel del avlopp i närheten. Säg nån meter där ifrån.
 
Ja det kan ju mycket väl bli lösare där du gräver upp.

Men igen..
Jag tror inte du behöver någon radonsug öht!

Du har ökat luftomsättningen ordentligt med FTX, och antagligen minskat undertrycket.

Gör en riktig puckmätning först.
Jag tror du jagar ett problem som inte existerar.. Och slänger pengar i sjön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.