Efter ett par halvdagar ledigt har jag nu lyckats grunda färdigt allt som sitter uppe nu. Återstår sedan resterande panel som ska monteras, vindskivor, knutbrädor, foder, fasansfulla mängder underspikning till takfötter och carport etc.

Älskar linoljefärg men grundningen har tagit mååånga timmar. Väldigt liten yta som täcks för varje gång man doppar penseln helt enkelt då det sjunker in bra. De senaste kvällarna har det varit enormt fuktigt, verkar dock inte ha påverkat målningen trots att jag hållit på till 22-23 när det bokstavligen droppat dagg.

Nygrundad fasad med trätakpaneler delvis målade med linoljefärg, dagg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag fick även dörr och port med karm en omgång. Skönt att stå inomhus och jobba för en gångs skull.

Nymålade träpaneler och dörrar i en oavslutad inomhusmiljö med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henkek och 1 till
  • Laddar…
Nu i helgen ägnades lördagen åt att såga till, sätta upp och måla knutbrädor runt om. Också en sån aktivitet som gick hyggligt fort och fick bygget att kännas mer färdigt - hurra!

Ommålat träskjul under konstruktion med nya knutbrädor och osatt isolerglasfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag blev det istället fokus fönster med god hjälp av min far och lite googlande för att få reda på allt man behöver veta. Som hur långt in/ut de ska sitta och sånt. (vi satte i liv med utsida regelstomme) Fyra st fasta 10*5-fönster sitter nu fast, och massa reglande på insidan fixat. Återstår drevning, smygar, överbleck, fönsterbleck, foder, panel över och under etc. Skönt att ha något att göra...

Installation av ett fast 10x5-fönster i en trävägg med hjälp av en stötta fixerad med tvingar över en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvällen avslutades med favoritsysselsättningen - grundmålning. Nu dags för vindskivorna att få sig en omgång inne i garaget.

Burk med vit oljefärg och pensel på en träplank i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag blev det en semesterdag som ägnades åt att sätta upp ribbor i skarvarna mellan väggblocken och sedan började jag med mellanstrykningen som består av 80 % linoljefärg och 20 % balsamterpentin. Man får passa på under de fina dagarna...

Härligt att se att det börjar likna vitt istället för den gulgråa färg som blev av grundningen. Hann också med att grunda resten av vindskivorna och åtminstone börja med att flytta på den fantastiskt fina jordhögen som ligger framför garaget.

Garage under renovering med uppsatta ribbor på vägg och vitmålad yta, jordhög och trädgårdsverktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Äntligen dags att lägga taket. "Den roliga läggningen!" står det i Benders anvisningar, och roligt var det faktiskt. Snabbt och enkelt dessutom och bra blev det. Mycket på grund av att jag hade bra hjälp av främst sambo och lillebror som langade upp cirka 1,5 ton takpannor var till mig.

Cirka fem timmar tog det totalt, och stundtals fick jag slita ordentligt för att hinna lägga alla pannor som kom upp på taket. 682 stycken totalt, tror jag kommer att somna utan problem snart.

En hammare, lite spik och en rak regel är allt som behövs. De två yttersta pannorna runt varje sida av taket spikas enligt anvisningarna.

[bild]

Och så här såg det ut vid middagstid då sol blandades med regn för en kort stund. Återstår att spika fast nockbräda och nockpannor, de la jag bara på löst då det verkligen var hög tid att äta.

[bild]

Spikas pannorna med 3" spiken? hur kommer det sig att du lagt läkten så nära varann på ena sidan?
 
H henkek skrev:
Spikas pannorna med 3" spiken? hur kommer det sig att du lagt läkten så nära varann på ena sidan?
Hej! De spikades med medföljande Benders rostfri takpannespik (3,1*75)

Ang. reglarna - jag fick med fel tabell för avstånden, troligen till annan typ av takstolar. (jag lovar att det inte var mitt fel) Jag borde gått efter Benders egen beskrivning och mätt och räknat ut avstånden själv. Lösningen blev i alla fall att bara flytta de som var i vägen, sedan sätta upp nya med korrekta avstånd. På vänstra sidan hade jag inte hunnit sätta de som var hitåt i bilden så att säga så där är det bara de rätta som syns. Mycket extra jobb blev det, men jag försöker se fördelen av att ha ett sjukt hållbart tak =) Skriver mer om det längre upp i tråden.
 
okej :)
Jag fick inte ens nån beskrivning till pannorna utan tog hem den från benders.
Hoppas dem där rostfria spikarna ligger med nånstans tillsammans med pannorna
 
Den senaste veckan har det målats mera (såklart) men vi har även lyckats montera porten. Trots extrem noggrannhet vid montering av karmen hänger dörrarna inte i våg och går inte riktigt att stänga. Inget fel på dörrarna eller karmen. Blir till att justera gångjärnen med gångjärnsriktare - kanske är vanligt att man behöver göra det? Skulle i alla fall kännas fel att justera så att karmen inte är i lod för att dörrarna ska gå att stänga...

Såhär kan det se ut när man målar vindskivor i ett garagebygge:
Interiör av ett garage under konstruktion med målade vindskivor och en monterad portkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har också lyckats dreva fönstren, inga konstigheter och skönt med lite mindre drag inne i garaget.
Nyinstallerat fönster i trävägg med synlig isolering och vindskydd i ett pågående garagebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av karm till slagport - blev som sagt sjukt rakt i både lod och våg, men inte hjälpte det.
Person monterar karm till slagport i en byggkonstruktion, med byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Glöm inte vindduk över drevningen bara
 
Tomture61
S shomakie skrev:
Glöm inte vindduk över drevningen bara
Tittar man på denna Youtubevideo så sätter dom tejp på utsidan !

Medans en del förordar vindduk. Frågan är hur den monteras när ytterpanelen redan sitter på plats ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tittar man på denna Youtubevideo så sätter dom tejp på utsidan !
[media]
Medans en del förordar vindduk. Frågan är hur den monteras när ytterpanelen redan sitter på plats ?
Du tejpar ju på insidan med o då blir det helt tätt så hur ska de kunna ventilera eventuell fukt om de är diffussionstät tejp på båda sidor?
 
S shomakie skrev:
Du tejpar ju på insidan med o då blir det helt tätt så hur ska de kunna ventilera eventuell fukt om de är diffussionstät tejp på båda sidor?
Det verkar finnas många sätt - men jag tycker att jag mest läst om att det är viktigt att ha diffusionsöppet utåt, men sedan ordentligt tätt inåt. Stänga in fukt verkar dumt. Men jag ser på videon ovan att de har skivor som kanske säkerställer att det är torrt inåt - jag har ju vindduk innanför all panel och där skulle man kunna tänka sig att fukt letar sig in och behöver då komma ut.

Det jag har tänkt är följande:
Drevning utifrån med Isover drevremsa
Vindduk över (dumt att vi klippte bort så mycket av vindduken, hade varit bättre att ha kvar en remsa så jag slipper klippa en smal och häfta fast) Å andra sidan kanske vi inte behöver vindduk då vi sätter list och foder utanpå? Dessutom plastat drev innanför den yttre drevningen.
Salning med yttre smyglist
Foder, överbleck, underbleck etc.

Drevning inifrån med Isover plastad drevremsa
Låta plasten över isoleringen gå in över karmen - tejpa fast
OSB, gipsskiva, inre smyg, foder etc.
 
Det syns väl inte så stor skillnad men den fantastiskt långvariga målningen har fortsatt i långsam takt.

Det som däremot syns är att vi i helgen satte fast vindskivorna som sedan på plats målades en sista gång.
Nyinstallerade vindskivor och vindskiveplåtar på ett nästan färdigt garagebygge, med en minskande jordhög i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår skruvades till slut vindskiveplåtarna fast, och med ens ser det mycket mer trevligt och färdigt ut. På denna sida gick det bra att få till det med en böjd plåt över nockpannan, men på andra sidan var det värre då det där är den tjocka och höga delen av pannan som är mot gaveln. Vet inte riktigt hur jag ska få till det för att få plåten över nocken att linjera med de plåtar som sitter dikt an mot skivorna. Men det är väl ändå ingen som ser baksidan av garaget...

Notera också gärna att jordhögen långsamt krymper. Har upptäckt att en jordhög = sjukt många skottkärror.
Garage med nymonterade vindskiveplåtar och en böjd plåt över nockpannan vid taket, jordhög och skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Du kan kapa ur på nock pannan , på delen som vilar mot plåten.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du kan kapa ur på nock pannan , på delen som vilar mot plåten.
Tack för tips! Menar du då alltså att kapa ur så att pannan blir något lägre vid gaveln och sedan lägga plåten över precis som jag gjort på denna sida? Har sett annars att en del väljer att kapa ur pannan och sedan lägga den över plåten, men tycker att det inte ser lika bra eller "rätt" ut.
 
  • Gilla
JohanB.H
  • Laddar…
Tomture61
Lägga pannan över plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.