Går i tankarna för att slå ut vägg mellan hall och vardagsrum för att kunna bygga sovrum av nuvarande köket. Vore tacksam för lite feedback om vad som kan vara bra att tänka på! Några spontana frågor:
  1. Finns det helhetsfirmor för detta?
  2. Är det ens en bra ide? (givet storlek och planlösning)
  3. är 8x4m tillräckligt för både kök, matplats och vardagsrum i en 4a?
  4. Hur kan man lösa köksfläkten på bästa sätt för att slippa så mycket matos som möjligt (envägsventil in i badrummet?)
  5. Finns det regler/stadgar/dyl för hur nära kök och badrum kan ligga?
  6. Blir det för lite lagringsytor?
  7. Behöver man vidta ngt speciellt med vardagsrummets undergolv som isf också skulle bli köksundergolv? (Antar att det ligger sand i hela lägenheten, i vardagsrummet har jag lagt golvspån och i övriga är det flytspaklat ovanpå sanden pga linoleuom)
Vidare förstår jag självklart att jag kommer behöva anlita t.ex. elektriker och VVS-tekniker för moment jag inte får göra själv samt att (åtminstone) styrelsen måste ge sin tumme upp!

Lägenheten ligger centralt i ett stort förortscentrum (Farsta) i Stockholm, är 75kvm och har nära till ALLT förutom möjligen bio... Så det kommer inte finnas dylikt att klaga på för en flerbarnsfamilj (om man planerar för försäljningen).

Planlösning av en lägenhet som visar kök, vardagsrum, sovrum och badrum placerade runt en central hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en lägenhets planlösning med markerad potentiell vägg som ska tas bort mellan hall och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2. Känns som det blir en väldig obalans mellan sovytor och sociala ytor. Dessutom vill nog många ha 2 toaletter i en fyrarummare.
 
Det där kan bli bra. 32 kvm räcker gott och väl. Tänk höga skåp och djupa lådor så grejar du förvaringen, kanske en smal köksö. Högskåp, kyl och frys på väggen mot gamla köket.

Ta en större byggfirma och jobbet på totalentreprenad så minskar du samordningsproblemem som kommer uppstå.
 
  • Gilla
Oliver Johnsson
  • Laddar…
BirgitS
J JDW skrev:
Hur kan man lösa köksfläkten på bästa sätt för att slippa så mycket matos som möjligt (envägsventil in i badrummet?)
Det tror jag inte att du får göra, dels ska imkanaler vara brandskyddade till skillnad från frånluft i badrum och dels är det väl antagligen en frånluftsfläkt på vinden som är dimensionerad för att suga ut hälften av den luft som ska ut från lägenheterna (andra hälften från köken). Det är antagligen bäst att prata med styrelsen och en ventilationsexpert så att nästa OVK kan bli godkänd.

J JDW skrev:
Finns det regler/stadgar/dyl för hur nära kök och badrum kan ligga?
I många lägenheter ligger badrum och kök direkt mot varandra eftersom det då blir mindre rördragning i huset.
 
K Kane skrev:
2. Känns som det blir en väldig obalans mellan sovytor och sociala ytor.
Fast även om det kallas sovrum är det inte nödvändigt att använda som "sovyta". Många vill exempelvis ha någon form av arbetsrum/hobbyrum i bostaden.
 
J JDW skrev:
Hur kan man lösa köksfläkten på bästa sätt för att slippa så mycket matos som möjligt (envägsventil in i badrummet?)
Njae det tror inte jag heller på. Kolfilterfläkt och förläng utsuget från gamla köksutsuget till "kök/vardagsrum" kanske. Men som sagt, prata med styrelsen först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.