Du kan läsa artikeln här: Guide: Vit fasad på huset

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
Honkan
  • Laddar…
Värt att tänka på är att det finns två nyanser av 0502-Y, tror att typ lister, dörrar, plåt är i S - 0502-Y. S'et står för Second edition och är lite gulare än 0502-Y
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Värt att tänka på är att det finns två nyanser av 0502-Y, tror att typ lister, dörrar, plåt är i S - 0502-Y. S'et står för Second edition och är lite gulare än 0502-Y
Det finns ingen regeln här, utan det blandas friskt med S och utan.
Och om det inte vore nog så är det enorm skillnad mellan olika producenter vid samma NCS kod.
Vi hade(vår bitik och lager brann förra året) en sammling lister och färdig panel i samma färgkod, men såg ut som en regnbåge när man radade upp dom.
 
Jo, det är rätt stor skillnad på 0502-Y och S-0502-Y
 
M MagHam skrev:
Jo, det är rätt stor skillnad på 0502-Y och S-0502-Y
Fast på färdigproducerat är det enorm skilllnad på 0502-y och 0502-y eller s 0502-y och s 0502-y
Gissar på att det beror på att man blandar enormt stora volymer färg, vilket gör att det lätt blir nyansskillnader. Som tex när man producerar tapet eller plastmattor.
Vi märker att halvstora mängder som 100l fat kan ha ganska stora nyansskillnader.
 
Jag hängde inte alls med där. Stora blandningsmängder borde ge mindre skillnader.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag hängde inte alls med där. Stora blandningsmängder borde ge mindre skillnader.
Man kan tro det,eftersom det låter ganska logiskt. men vi har mycket större problem med detta änn när vi blandar själv.
 
Där ser man.
I vilket fall så saluför Flugger S-0502-Y respektive 0502-Y med olika bryt-recept.
Dom vet precis vad man pratar om när man säger att huset inte ska bli smutsgult som det blir med den nya "S" varianten.
 
M MagHam skrev:
Där ser man.
I vilket fall så saluför Flugger S-0502-Y respektive 0502-Y med olika bryt-recept.
Dom vet precis vad man pratar om när man säger att huset inte ska bli smutsgult som det blir med den nya "S" varianten.
Ja, aldrig sagt att det inte är skillnad mellan second edition och första versionen.
Vi pratar om samma ncs kod, men olika fabrikanter och när det blandas i olika mängder.
Samt när det gäller listverk och dylike kan glansgraden skilja, det gör väldigt . hur man uppfattar färgen.


Vi beställde tex 7000L av 1005-y10r i 100L fat direkt från akzo nobels fabrik i malmö, och vi hade en del problem med nyansskillnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
R Ragganof skrev:
Ja, aldrig sagt att det inte är skillnad mellan second edition och första versionen.
Vi pratar om samma ncs kod, men olika fabrikanter och när det blandas i olika mängder.
Samt när det gäller listverk och dylike kan glansgraden skilja, det gör väldigt . hur man uppfattar färgen.


Vi beställde tex 7000L av 1005-y10r i 100L fat direkt från akzo nobels fabrik i malmö, och vi hade en del problem med nyansskillnader.
7000 liter !!!
Vad skulle ni måla?
Alperna eller???
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
R RubenVidTuben skrev:
7000 liter !!!
Vad skulle ni måla?
Alperna eller???
Hade ju varit kul, bara gul snö :p
Näää, var ett köpcenter. Blir ju bara runt 20 000 m2
 
Det var det första jag tänkte när jag läste artikel, tänk på att det är skillnad på kulören med eller utan S. När vi renoverade vår butik (nerlagd nu) så målade vi alla väggar i 0502-Y och sedan var det någon som bättrade lite med S0502-Y, kan säga att utan S är den mycket gråare i kulören.
Kulörkoden som många list- och takskivetillverkare (Södra interiör, Moelven, EHL) använder är S0502-Y. Tillika fönsterproducenter (Traryd, Elit) har den kulören som standard om du inte väljer något annat, så det är den man ska ha i så fall även om det finns skillnader mellan recept/leverantör. En vanlig Svensson som målar kåken ser oftast inte den skillnaden.

MrS
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
Jag la ner rätt mycket tid när jag skulle måla om mitt hus att hitta rätt nyans. Helt vitt ville jag inte ha och vanliga utevit (0502-Y) tycker jag är alldeles för gul.

Efter ha köpt lite för många prov-burkar så föll mitt val tillslut på en färg från Jotun som heter Lätthet (0501-Y01R). Värd att kolla upp om man vill ha vitt hus men ändå lite varm ton i de.
 
  • Gilla
Palwinder Singh Nagra
  • Laddar…
Vi har 0500 på hela huset. Och är hur nöjda som helst. Vi tyckte att 502 blev för gult. Men Smaken är som bekant som baken.
 
  • Gilla
Enoksson och 1 till
  • Laddar…
Som sagt flera ggr tidigare. Det är stor skillnad mellan 0502-Y och S-0502-Y
Väldigt synd att färgbranschen gjorde om tabellen med den förvirrade skillnaden att bara lägga till "S"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.