Hej,
Vi är på gång att renovera upp en tvättstuga / groventré och letar tips och goda idéer. Själva rummet är 3.60 x 2.40 och innehåller TM/TT, varmvattensberedare plus skåp och allmän förvaring. Några specifika frågor vi har är:
  • Vart köper man bra och billig inredning till en tvättstuga. Kökstillverkarna har ju en del sådant, men det kostar ju därefter. IKEA har en del, men det verkar mest vara att man får utgå från prylar till kök och sedan anpassa. Det vi tänker oss är typ; skåp med STORA trådbackar för tvätt, "tvättstugehomöbel" mm
  • Torkmöjligheter: om man nu bor i ett hus från 70-talet och saknar källare och stora biutrymmen. Är man då för evigt förbunden med att använda torktumlare för all torkning av tvätt? Vi är inne på att ha kvar vårat gamla torkskåp bara för att kunna hänga tvätt och kunna stänga om den. Har det verkligen inte hänt något på den fronten sedan 70-talet? Vi har som krav (eftersom det är en groventré som tenderar att bli huvudentré) att det skall kunna gå att dölja torken, dvs inga linor eller andra ställningar.
  • Smart skoförvaring. Vi drunknar i skor. Alla tips som underlättar detta är guld värda
  • Hatthylla: Vi rev oss i huvudet länge igår kväll och kom fram till att hatthylla ändå är nog rätt så smart. Synd bara att det är så tråkigt. Nån som har några andra tips?
Tja, det var det som kom upp nu. Det är mycket att fundera på :)
 
Min dotter har en lösning som är tycker jag elegant och jätte praktiskt.

En "vägg" av trä som är målad 1 x 1,8 m med en massa krokar i olika höjder. Nedredelen av träväggen en dubbel skohylla.
Bredvid ett låg skåp utan dörrar från Ikea med korgar i, för vantar, halsdukar, etc.

Vad jag har gjort i min tvättstuga:
Jag hittade ingen bra inredning för sortering av tvätt så jag gjorde det själv.
Köpte en bänkskiva från Bauhaus och vita hylplan.
Med de vita hylplan gjorde vi två sidor (blir som stöd/ben) med en hylla i mitten.
Köpte en "soptunna" med hjul i plast och 6 backar. I den stora har jag stortvätt. I några backar har jag rentvätt som ska stryckas i de andra har jag smutstvätt som är redan sorterad.

Det är bara att ta en och ta allting i maskinen.

Över bänkskivan har vi hängt en torkställning som går att hissa upp och ner.
En gardin ska dölja alla korgar. Det blir senare inredning, har inte hunnit dit än  ;D
 
I min kommande minitvättstuga kommer jag att sätta upp ribbor i taket för framför allt torkning av lakan/dukar. Eftersom moderna maskiner centrifugerar så gott blir det ju inte droppning. Jag har gjort så i min nuvarande tvättstuga och det har funkat mycket bra (hänger slätare än på snören). Man kan sätta ribborna ganska tätt (6-10 cm) så att man inte behöver ducka när man passerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.