15 462 läst · 98 svar
15k läst
98 svar
Hur mycket törs man höja trycket i huset?
Princip bara i norden man kör undertryck i husen för man är så rädd för att få fukt i konstruktionen. Övriga Europa kör med övertryck. Vissa säger att det är därför det är så vanligt med astma och allergi hos oss nordbor.
Efter lite snabb "googling" http://www.lfs-web.se/ventilation-overtryck-undertryck.htm
Efter lite snabb "googling" http://www.lfs-web.se/ventilation-overtryck-undertryck.htm
Det var intressant. Stämmer det? Det finns ju mängder med ställen runt om i europa med kalla vintrar. Är det bara en stor bluff det här med att man måste ha undertryck i huset. Är vi lurade allihopa?N n1zz3 skrev:
Precis dessa hemma-injusteringar liknande dessa har jag varit med om i jobbet... Där har man efter att skjutit ut fuktig inneluft i lösullen på kallvind på grund av övertrycket oerhörda mikrobiella problem med påväxt. efter några grävtag i lösullen med händerna så var mögelstanken påtaglig! En kollega hittade t.om is under isoleringen på vinden hos en kund!P Per Lu skrev:Hur vet man om man har problem beroende på övertryck i huset?
Jag har haft övertryck i 10 år!
Orsaken är att mitt hus från 1974 har blåbetongväggar med radon i bottenvåningen och träväggar i övervåningen.
2007 installerade jag ett FTX-system för att öka luftgenomströmningen och därigenom ventilera ut radonet.
Jag har installerat ett FTX-aggregat som klarar hela huset men jag har bara dragit rör på nedervåningen eftersom det är där det mesta av radonet finns. Jag har dock dragit upp rör till vinden men ej fortsatt med rör till varje rum på övervåningen för att jag vill för närvarande inte ha en massa rör dragna kors och tvärs på vinden (har en massa grejor där).
På nedervåningen har jag stängt alla självdragsventiler och FTX-systemet blåser in mer luft än jag suger ut och överskottet går upp till övervåninngen och blåser ut genom husets original självdragsventiler. På så sätt ventileras även övervåningen trots att FTX-systemet inte är installerat där än.
Komfortmässigt har det fungerat bra i 10 år men jag har förstås ett svagt (!?) övertryck i huset. Även radonhalten på båda våningarna ligger bra till.
Vad gäller läckage av markradon så kan man tänka såhär att med en F-ventilering så har man i princip 100% undertryck i huset och därav letar sig markradonet in i huset genom sprickor i plattan, grunden med mera, med ett litet injusterat undertryck på några procent så säkerställer man att ingen fuktig inneluft trycker ut i konstruktionen men samtidigt håller man markluften ute.
Man skall vara VÄLDIGT försiktig med övertryck enligt min mening.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Och detta gäller väl särskilt i dessa dagar när man uppmanas att göra allt för att täta springor i fönster och dörrar, och se över och bättra på drevning runt dessa, allt för att minska energiåtgången.Ropia skrev:
Till slut finns kanske bara sprickor och genomföringar i grunden finns kvar för ersättningsluften att ta sig in när frånluften i badrum och köksfläktar tagit sitt..
Ropia skrev:Precis dessa hemma-injusteringar liknande dessa har jag varit med om i jobbet... Där har man efter att skjutit ut fuktig inneluft i lösullen på kallvind på grund av övertrycket oerhörda mikrobiella problem med påväxt. efter några grävtag i lösullen med händerna så var mögelstanken påtaglig! En kollega hittade t.om is under isoleringen på vinden hos en kund!
Vad gäller läckage av markradon så kan man tänka såhär att med en F-ventilering så har man i princip 100% undertryck i huset och därav letar sig markradonet in i huset genom sprickor i plattan, grunden med mera, med ett litet injusterat undertryck på några procent så säkerställer man att ingen fuktig inneluft trycker ut i konstruktionen men samtidigt håller man markluften ute.
Man skall vara VÄLDIGT försiktig med övertryck enligt min mening.
Det där med några få procent undertryck undrar jag lite över. Några få procent undertryck i källaren innebär ju förmodligen ganska mycket övertryck längst upp mot vindsbjälklaget på övervåningen. Och några få procent undertryck längst upp på övervåningen innebär förmodligen ganska lågt tryck i källaren. Det är ju det här som är hela problemet tycker jag. I källaren där markradonet riskerar att sugas in vill man ju ha högt tryck. Längst upp mot vindsbjälklaget där man riskerar att trycka ut fuktig luft vill man ju ha lågt tryck. Men naturlagarna ser ju till att det blir tvärt om.
Jag bor ovanpå Sveriges största urantillgång och har antagligen mer radon än dom flesta..
Jag har också en 70-tals kåk med FTX.
Min lösning blev att lägga undertrycksventilerad platon på hela plattan i källaren.
Har inga problem med radon nu
Ventilerar dessutom platon med FTX systemet..
Jag har också en 70-tals kåk med FTX.
Min lösning blev att lägga undertrycksventilerad platon på hela plattan i källaren.
Har inga problem med radon nu
Ventilerar dessutom platon med FTX systemet..
Intressant med platonmattan. Har du provat med radonsug? Dvs suga under plattan. Jag fick ner mina värden bra mycket med FTX. Men då det verkar vara så enkelt att sätta in en radonsug så funderar jag på att prova med det. Om inte annat vore det ju skönt att kunna köra FTXen lite lugnare utan att riskera att radonhalten i källaren stiger.
Jag tror dessutom att förutsättningarna för radonsug är ganska bra i det här huset. Bra med grus under plattan osv.
Kanske borde jag ha provat med radonsug först. Men och andra sidan gör FTXen nytta på andra håll i kåken.
Jag tror dessutom att förutsättningarna för radonsug är ganska bra i det här huset. Bra med grus under plattan osv.
Kanske borde jag ha provat med radonsug först. Men och andra sidan gör FTXen nytta på andra håll i kåken.
Grannen har radonsug och det fungerar bra för henne.
Min kåk hade varken FTX eller radonsug när jag köpte.
Och platon med FTX löste även ev problem med tillskjutande fukt underifrån.
Så FTX var win win för mig.
Bättre inomhusklimat, minskad fuktproblematik, och ingen extrafläkt som både drar mer el och blåser ut min värme.
Min konstruktion ser ut enligt följande:
Schaktbotten
Sjögrus
Armerad betong
Platon
50mm xps
22mm golvspån
Golv
Funkar Rolex
Min kåk hade varken FTX eller radonsug när jag köpte.
Och platon med FTX löste även ev problem med tillskjutande fukt underifrån.
Så FTX var win win för mig.
Bättre inomhusklimat, minskad fuktproblematik, och ingen extrafläkt som både drar mer el och blåser ut min värme.
Min konstruktion ser ut enligt följande:
Schaktbotten
Sjögrus
Armerad betong
Platon
50mm xps
22mm golvspån
Golv
Funkar Rolex
Det där låter som ett grundligt arbete. Var har du tilluften till platonmattan? Sätts det inte igen med damm med tiden?
Jag har ju hela källaren inredd. Uppreglade golv och väggar. Då är det inte så lätt att komma åt och täta eventuella inläckage av radon. Då det inte är något problem med fukt har jag inte rört konstruktionen. Men det är höga radonhalten under de uppreglade golven kan jag säga...
Hur ställer du din FTX? Har du ställt in den själv? Hur vet du om du riskerar att trycak ut fukt i ytterskalet eller ej? Hur gör ventilationsfirmorna den bedömningen?
Jag har ju hela källaren inredd. Uppreglade golv och väggar. Då är det inte så lätt att komma åt och täta eventuella inläckage av radon. Då det inte är något problem med fukt har jag inte rört konstruktionen. Men det är höga radonhalten under de uppreglade golven kan jag säga...
Hur ställer du din FTX? Har du ställt in den själv? Hur vet du om du riskerar att trycak ut fukt i ytterskalet eller ej? Hur gör ventilationsfirmorna den bedömningen?
För komma någon vart med det så måste du få till det med ett underryck under huset och ev, strax utanför , sen är det väldigt beroende på hur mycket radon det finns .O Olf Oggler skrev:
Mitt system är två rör ned genom plattan , ungefär som andra sagts sig ha , med en fläkt i röret ,
Har 110 avloppsrör genom plattan och 75 vidare till där fläkten sitter och sedan rakt upp på taket , fungerar bra , även dom som har liknande säger det fungerar .
Varför gå på dom stora drakarna och betala stora pengar , när det finns GDS
Hela min källare, undantaget garaget, var också fullt inredd.
På betongen så låg tidigare en byggplast sen 50mm xps och på det golvspånet.
Så både xps'en och golvspånet är återvunnet
Det dumma med den konstruktionen är ju att fukten kommer inte förbi byggplasten utan kan bara vandra ut mot väggarna..
Dom bärande väggarna stod tom på undergjuten betong...
Fick stämpa av och bila ur, skjuta under platon och slå in kil för å komprimera knopparna under.
Men nu har jag inget trä i kontakt med betongen längre
Luften sugs ut längs en ventilerad golvlist runt ytterväggar, försedd med filter
Har 5l/s / 100m² i flöde i platonmattan, justerat med iris-spjäll.
På betongen så låg tidigare en byggplast sen 50mm xps och på det golvspånet.
Så både xps'en och golvspånet är återvunnet
Det dumma med den konstruktionen är ju att fukten kommer inte förbi byggplasten utan kan bara vandra ut mot väggarna..
Dom bärande väggarna stod tom på undergjuten betong...
Fick stämpa av och bila ur, skjuta under platon och slå in kil för å komprimera knopparna under.
Men nu har jag inget trä i kontakt med betongen längre
Luften sugs ut längs en ventilerad golvlist runt ytterväggar, försedd med filter
Har 5l/s / 100m² i flöde i platonmattan, justerat med iris-spjäll.
Någon gång i framtiden ska jag väl ta tag i min källare på alvar. Borde man inte kunna göra såhär:
1 Byggplast på betongen.
2 XPS på byggplasten
3 Golvspån på XPSen.
Istället för platonmattan. Borde man inte kunna lägga en 50mm perforerad slang slang längs med väggarna. Sedan suger man i slangen. Jag tänker mig att man lämnar en glipa med XPSen mot väggen och lägger slangen där.
1 Byggplast på betongen.
2 XPS på byggplasten
3 Golvspån på XPSen.
Istället för platonmattan. Borde man inte kunna lägga en 50mm perforerad slang slang längs med väggarna. Sedan suger man i slangen. Jag tänker mig att man lämnar en glipa med XPSen mot väggen och lägger slangen där.
Får du inte med radonen från bottenvåningen upp till övervåningen när du gör så?P Per Lu skrev:Hur vet man om man har problem beroende på övertryck i huset?
Jag har haft övertryck i 10 år!
Orsaken är att mitt hus från 1974 har blåbetongväggar med radon i bottenvåningen och träväggar i övervåningen.
2007 installerade jag ett FTX-system för att öka luftgenomströmningen och därigenom ventilera ut radonet.
Jag har installerat ett FTX-aggregat som klarar hela huset men jag har bara dragit rör på nedervåningen eftersom det är där det mesta av radonet finns. Jag har dock dragit upp rör till vinden men ej fortsatt med rör till varje rum på övervåningen för att jag vill för närvarande inte ha en massa rör dragna kors och tvärs på vinden (har en massa grejor där).
På nedervåningen har jag stängt alla självdragsventiler och FTX-systemet blåser in mer luft än jag suger ut och överskottet går upp till övervåninngen och blåser ut genom husets original självdragsventiler. På så sätt ventileras även övervåningen trots att FTX-systemet inte är installerat där än.
Komfortmässigt har det fungerat bra i 10 år men jag har förstås ett svagt (!?) övertryck i huset. Även radonhalten på båda våningarna ligger bra till.
Jag skulle nog satsat på att få igång FTX även på övervåningen och haft mer tilluft där så merparten av luften går från övervåningen och ut från nedervåningen.