Hej alla

Förslag på behandling på bänkskiva till köksö mottages med varm hand.

Bänkskivan är grannens gamla köksbord som jag räddat från tippen.
Okänt träslag. Stämplat "Made in Malaysia" på undersidan. Väldigt tungt.

Bifogar bilder på skivan.
Närbild på en tjock, obehandlad träbänkskiva som ligger på ett stöd i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tjock bänkskiva i ljust trä placerad på ett bord i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med största sannolikhet gummiträ. Fungerar som bokträ. Vilken träolja som helst fungerar.
 
  • Gilla
Glimmer
  • Laddar…
Toppen!

Rekommenderar du någon speciell?
 
Fulkemisten
Jag har kört Osmos hårdvaxolja på min bänk i tvättstugan som är i limträ av ek. Den är som ny efter 2 år trots en del vattenspill och blöta kläder som legat på den. Dock kanske inte samma slitage som i ett kök. Blev själv rekommenderad oljan då den skulle vara bra och måste säga att jag är nöjd.
 
Vi har precis behandlat en bänkskiva i ek med Osmos hårdvaxolja. Jag rekommenderar också den.
Vi har flera års erfarenhet av hårdvaxoljan på ett köksbord som det kladdades mycket på när barnen var mindre. Det torkades av flera gånger dagligen och det har fungerat utmärkt.
 
Kört OSMO hårdvax på en testbit.
Träbit behandlad med mörk OSMO hårdvaxolja på en ljus träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit behandlad med mörkt OSMO hårdvax mot en ljus träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har precis tagit på ett lager till för att se hur det blir då.
 
Fulkemisten
Precis, och mer än två lager ska det inte vara säger min färghandlare. Det blir för hårt då och risken är att det krackelerar.
 
  • Gilla
Glimmer
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Precis, och mer än två lager ska det inte vara säger min färghandlare. Det blir för hårt då och risken är att det krackelerar.
Aldrig hört talas om, jag har lagt tre och ibland fyra lager på ex bordsskivor, inte tillstymmelse till krackelering.
 
Jag lägger också som regel 3 eller 4 lager. Har aldrig varit med om det krackelerar.
 
Fulkemisten
Ok. Jag har bara lagt två lager på inrådan av min färghandlare som vanligtvis vet vad de pratar om. Jag har inget övrigt att gå på. Uppenbarligen fungerar fler lager då?
 
De kanske är vana vid personer som lägger på ett rejält lager med pensel? Du skall lägga på ett tunt lager och sedan torka av det som är överflödigt.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ok. Jag har bara lagt två lager på inrådan av min färghandlare som vanligtvis vet vad de pratar om. Jag har inget övrigt att gå på. Uppenbarligen fungerar fler lager då?

Ja, det går bra med många lager. Har aldrig varit med om krackelering, inte ens när byggarna har varit inblandade och strukit på som en polyuretanlack. Men du får gärna fråga din handlare om mer info, förutsättningar etc, man kan alltid lära sig ngt nytt.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Så här blev det till sist efter två lager.

Väldigt nöjd med resultatet.

Nymålat svart köksbord med två lager färg, blommor och lampa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med nyrenoverad köksö med svart bänkskiva och vita skåpluckor, inredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
s
 
  • Gilla
Ann84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.