Har en fundering efter lite heta diskussioner med vägverket. Om jag köper en fastighet med säg 2000 kvm med tomt till. På tomten så står boningshuset och diverse andra byggnader. Tomten gränsar till en allmän väg där hastigheten är 70 kvm. Enligt vad jag har läst mig till så ska det då vara en säkerhetszon på 7 meter från vägen. Innebär det då att jag köpt mark som jag inte kan använda eller är den "säkerhetszonen" redan avdragen från min faktiska tomtstorlek?
Har inga servitut eller liknande på marken.
 
Det beror på hur nära vägen din fastighet är. Det borde framgå av tomtkartan eller om det finns några markeringar.
Storleken är ytan på hela fastigheten. Dvs inklusive eventuella zoner etc.
 
harry73
Det händer ibland att vägen inte är egen fastighet, men ligger på andra fastigheter med hjälp av vägrätt. Då skulle det vara möjligt att även vägen ligger på din 2000kvm.
 
Vägen ligger ca 3 m från ett av husen, och 5 meter från själva boningshuset. Själva tomtgränsen på tomtkartan ligger precis längst med vägen.

Så om jag förstår saken rätt så får jag inte använda marken som gränsar mot vägen alls?
 
Köper du en tomt så är det ditt ansvar att kontrollera en tomtkarta så du vet vad du köper. Där syns det tydligt om dessa 7m ingår i din tomt eller ej.
 
Ja så kan det vara - men jag hade ingen aning om att det var 7 meters säkerhetszon eller inte tyvärr.

Har breddat en anslutning till den allmänna vägen vilket inte godkändes av Vägverket. Fick felaktiga uppgifter från kommunen så jag trodde att allt var grönt :(
 
  • Karta med markerade områden nära en allmän väg som illustrerar en planerad breddning ej godkänd av Vägverket.
Du har köpt 2000kvm tomt och det är säkert det du fått.
Själv har jag bara 640kvm varav en massa som är mark jag inte får bygga på då det är väg på 2 sidor. Nu har ju jag bara 4 meter "prickmark" men med den lilla tomten innebär detta en massa procent av ytan.
 
O
Brukar inte sådant framgå av DP eller är det allmänna regler?
 
Testa att logga in på Lantmäteriet. Där kan du hitta en del info som rör fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.