Möttes av värsta förödelsen när jag kom och skulle vinterstänga sommarhuset. Mössen hade varit precis överallt och förstört en hel massa! Samma sak i våras när vi kom dit efter vintern.

Har haft besök av möss då och då under åren, men aldrig så mycket som detta året! Brukar funka bra med betesstationer med gift i alla rummen samt en elektrisk musskrämma. Förra året gick det inte längre att få tag i de gröna betesblocken utan det var en rosa produkt som såldes i stället. Kan det vara så att det nya betesblocken inte inte är tillräckligt giftiga. Vad har ni för erfarenheter?
 
L
Är huset på torpargrund blir det svårt , på plintar går det bättre att försöka stoppa dom , med s,k kineshatt med hål för plinten , vilken sorts panel har du , är det lockpanel går dom in i spåret som sitter under locket , då finns det kanske bot med det här , finns i olika fabrikat , bara ett exempel
 
  • Två olika typer av musskyddspanel för hus, märkta "MUSBAND BEFINTLIG PANEL TJB" och "MUSBAND NYPRODUKTION TJB".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret, men tipset funkar inte på just mitt hus. Gammalt putsat skånehus med många otätheter och glipande ytterdörrar. Går ej få tätt.

Mina rutiner med gift i betesstationer har funkat bra sedan 1990. Det är musgiftet som blivit sämre! Det gamla hette Tomcat och går inte längre att köpa. Musen behövde bara äta lite av det så så fick den genast lust att gå ut och dö. Den hann bara släppa ifrån sig ett par grönfärgade pluttar innan den var borta. I värsta fall tog betet slut innan påfyllning kom och då kunde någon enstaka mus hinna ställa till bus, men aldrig så mycket som detta året då de har varit i princip överallt och förstört en massa!!

Det nya heter Rozol och i produktbladet står "Betet verkar inom några dagar (4–17 dagar) efter att gnagarna har börjat äta av det." 4-17 dagar!? Vad är det för skojeri?! Jag vill inte att mössen ska rumstera runt i min säng, mitt skafferi, mitt linneskåp, alla mina skåp lådor och hyllor i 17 dagar innan de behagar gå ut o dö! Konstigt att det inte har blivit ramaskri och protester bland alla sommartorpare som inte har möjlighet fånga möss i fällor.!
 
L
Vad gör man då ????
De gifter som finns hos anticimex ska vara så att dom ska törsta och leta efter vatten , samt blodet ska bli som tunnare vatten , blir som att mata dom med överkurs av Varan .
Vet du var dessa håligheter finns , i en del fall så finns dom under huset , massa små hål på utsidan vid grunden , gjorde så själv enligt detta på skånehus , blandade till cement löst och tömde i hålen , klart dom fixar nya bredvid , mera cement , till slut så kom inga in ,
Det blir till att hålla efter var hålen kommer , kan ta lite tid men effektivt , men dom kanske klättrar på utsidan av väggarna till takfoten och in där , då ska tätas med kopparnät i takfoten
Finns att få tag i lite grövre sort om man letar , just nu vet jag inte för de grövre .
 
Går att beställa tomcat på nätet. Jag köpte med mig riktigt jädrigt gift när jag var i USA sist, vågade knappt använda det då det inte finns någon antimedel om ett husdjur får i sig det
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Tack för svaret, men tipset funkar inte på just mitt hus. Gammalt putsat skånehus med många otätheter och glipande ytterdörrar. Går ej få tätt.

Mina rutiner med gift i betesstationer har funkat bra sedan 1990. Det är musgiftet som blivit sämre! Det gamla hette Tomcat och går inte längre att köpa. Musen behövde bara äta lite av det så så fick den genast lust att gå ut och dö. Den hann bara släppa ifrån sig ett par grönfärgade pluttar innan den var borta. I värsta fall tog betet slut innan påfyllning kom och då kunde någon enstaka mus hinna ställa till bus, men aldrig så mycket som detta året då de har varit i princip överallt och förstört en massa!!

Det nya heter Rozol och i produktbladet står "Betet verkar inom några dagar (4–17 dagar) efter att gnagarna har börjat äta av det." 4-17 dagar!? Vad är det för skojeri?! Jag vill inte att mössen ska rumstera runt i min säng, mitt skafferi, mitt linneskåp, alla mina skåp lådor och hyllor i 17 dagar innan de behagar gå ut o dö! Konstigt att det inte har blivit ramaskri och protester bland alla sommartorpare som inte har möjlighet fånga möss i fällor.!
Testa att köpa via ebay.com från England, där kan du få tag på riktiga grejjor :)
 
Jag var med och renoverade för att få bort värsta stanken ur ett musinvaderat hus där ägaren hade använt gift.
Efter den läxan föredrar jag katter och musfällor.

Förresten så byggde jag för några år sedan en spång över bäcken så grannens katter skulle få kortare väg i på vår tomt. Spången blev den effektivaste musfällan vi någonsin har haft.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
För ett år sedan så hade jag musgift i en burfälla, när jag tittade till fällan någon dag senare var det en mus som letat sig in och ätit upp hela pucken. den såg pigg ut så jag släppte ut den några kilometer bort och den skuttade iväg, synligen opåverkad av musgiftet. Så jag gissar att musgift som säljs till privatpersoner inte är så starkt.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Efter den stora förödelsen 2017 ringde jag Anticimex som kom och placerade ut betesstationer med ett effektivare gift. Jag fick också ett förråd av bete att själv fylla på. När det tar slut ringer jag Anticimex igen. Ingår i hemförsäkringen! Har fungerat bra de senaste vintrarna!
Visst möts man av lukten av död mus när man kommer på våren, men den försvinner snabbt vartefter mössen torkar ihop till grått ludd. Minnet av hösten 2017 finns kvar i form av musgnagda hål på i stort sett alla hemtextilier och stoppade möbler: sängar, fåtöljer, stolssitsar, mattor, överkast, kuddar.... etc samt att jag fortfarande har skåp och utrymmen som jag inte har hunnit sanera.... Hellre lite lukt än repris på den förödelsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.