Hej alla!

Jag och sambon ska fixa skorstenen innan vintern och står mellan glidgjutning och rör. Vi tänker båda två att glidgjutning skulle vara bättre så murstocken blir varm och är lagad. Jag tänker också att självdraget fungerar kanske bättre än med rör, eller är jag ute och cyklar? Men sotaren påpekade att eftersom vi ska ha kassetter i båda våra öppen spisar (en på vardera våning) och inte ska elda året runt så är värmen i murstocken försumbar. Han rekommenderade därför rör+att vi inte behöver oroa oss för eventuella träkonstruktioner mot murstocken.

Ni som har spiskassetter och skippat rör i murstocken, upplever ni att murstocken fungerar som ett "element" eller är den bara lite ljummen medan man eldar?

Vi kommer nog endast att elda under vintertid som stödvärme och har alltså inte detta som primär uppvärmning.
 
Vår murstock fungerar som ett "element". När vi slutar elda på kvällen är murstocken ljummen morgonen därpå.
 
  • Gilla
R1chard och 1 till
  • Laddar…
Corpes Corpes skrev:
Vår murstock fungerar som ett "element". När vi slutar elda på kvällen är murstocken ljummen morgonen därpå.
Det låter ju lovande för vår del då. Tack så mycket!
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
Det beror ju mycket på vad du har för murstock. I mitt hus från 1868 är murstocken så stor att den inte hinner bli uppvärmd ens av en dags eldande. Jag ska byta pannan nu, om inte skorstenen är tät så blir det rör. Glidgjutning är också omöjligt på en skorsten med riktigt stora och/eller oregelbundna pipor.

Här kan du läsa om hur det gick när jag tänkt glidgjuta en annan skorsten, men det gick inte som det var tänkt.
http://ylven.blogspot.se/2012/04/renovera-skorsten.html
 
Jag har samma erfarenhet som Corpes.
 
  • Gilla
R1chard och 1 till
  • Laddar…
bax bax skrev:
Jag har samma erfarenhet som Corpes.
Toppen, tack för svaret!
 
ylven ylven skrev:
Det beror ju mycket på vad du har för murstock. I mitt hus från 1868 är murstocken så stor att den inte hinner bli uppvärmd ens av en dags eldande. Jag ska byta pannan nu, om inte skorstenen är tät så blir det rör. Glidgjutning är också omöjligt på en skorsten med riktigt stora och/eller oregelbundna pipor.

Här kan du läsa om hur det gick när jag tänkt glidgjuta en annan skorsten, men det gick inte som det var tänkt.
[länk]
Ska kolla länken så fort jag kommer hem! Ja, vi har 6 kanaler i skorstenen varav två är till vardera öppen spis. Den är inte större än normalt skulle jag säga men förstår att det inte säger så mycket Jag har inte varit upp dit själv och mätt. Vårt hus är från 1919 så inte fullt lika gammalt som ditt.
 
Vi har renoverat många kanaler. Förstavalet för oss är alltid glidgjutning. Det har vi på en kamin, en kakelugn och en köksspis med två kanaler.

Den enda som fungerar märkbart som element är köksspisen (som är det närmaste kasett vi har) där vi har spjället ett par meter upp. Efter eldning är det varmt på murstocken i rummet bakom i många timmar. Kakelugnen ansluter så högt så där vet jag inte. Kaminen har inget spjäll så den kallnar väldigt fort.

Enda undantaget map glidgjutning är en öppen spis där vi har slang eftersom vi planerar att byta den mot en kakelugn i framtiden och då är det enklare att ansluta en slang.

Men man ska vara medveten om att glidgjutning kan ställa till problem. Vi har haft kanalras då vi glidgjutit pga att skorstenen var i så dåligt skick. Då var det bara att bila upp på ställena det rasade och mura upp det igen. Men med glidgjutning förstärker man skorstenen också, vilket jag tycker känns bra.
 
Oftast är huset byggt efter att murstocken skall vara varm efter eldning, sätter man rör tappar man den effekten och får oftast sämre drag på köpet. Däremot kan du öka effekten på kaminen/spisen/eldstaden men murstocken förblir sval. Vi blev tvungna att sätta några rör då glidgjutning inte var möjligt pga svängd skorsten som dessutom ändrade dimension i svängen, men har kvar två kanaler som inte har rör så det känns iaf ok... :)
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Hej alla igen,

Jag har tyvärr fått ge med mig, det blir rör i skorstenen. Ringde sotaren och han tyckte att vi kunde glidgjuta, men företaget som skulle göra jobbet gillade inte att sotaren skrivit i protokollet att det var "bristande skiljeväggar". Företaget menade att risken finns att skiljeväggarna går sönder och då blir det ju naturligtvis ett mycket större och dyrare jobb. Så vi har valt att kompromissa och kommer att sätta rör.

Det känns tråkigt att inte få chansen till en varm murstock, men i slutändan är huvudsaken att vi kan elda i två braskminer och få lite stödvärme under vintern.
 
Uppdatering efter en superkall vinter: jag är inte besviken att vi fick lov att ta insatsrör. Det blir varmt och gött i hemmet och när man har eldat i några timmar finns det fortfarande eftervärme från muren och kassetten.

Även om skiljeväggarna inte varit dålig hade glidgjutning inte gått. Våra kanaler tog alla möjliga svängar, delade sig mitt i skorstenen och det var totalstopp av rat. Muraren fick jobba hårt och göra flera håll i murstocken gör att lösa propparna och min pappa fick rycka in som hjälpreda så muraren inte behövde gå upp på taket, dra ner röret 10 cm sedan gå in och dra lite från våning 3,sen våning 2 och sist bottenplan och sen upp på taket igen
:crysmile:
Tur vi tog offert för han var hos oss säkerligen 3 dagar längre än tänkt men slutpriset ändrades inte.

Slutgiltigt betyg: mycket nöjda!
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.