Får man gå rakt igenom en 200 mm lättbetongvägg med en EKK eller måste man göra ett större hål och sätta ett rör först? Finns det regler för om kabeln sedan måste skarvad via kopplingsdosor när den kommer fram ur väggen?
Det gäller två förråd inomhus och jag ska dra el från belysningen i ena förrådet till ny belysning i det andra.
 

Bästa svaret

Det är ok att gå igenom väggen utan rör. Rör kan vara bra ifall det är en isolerad vägg för att underlätta byte av kabeln.

Det finns inga krav att den måste skarvas där den kommer ut ur väggen om det är det du menar. Det finns omvänt inga hinder för att sätta en dosa rakt över kabeln där den kommer ut.
 
  • Gilla
Sutteräng
  • Laddar…
Tack! Jag tror jag sätter en liten kuldosa på ena sidan för att slippa en skarp 90-graders-krök mot vass betong.
 
Om tanken är att göra en synlig snygg dragning, så är EKK lite för sladdrig, svårt att få den att gå rakt. Om sladdrigheten inte spelar så stor roll så kan du ju lika gärna låta kabeln göra en 90 graders böj, men med något större kurvradie.

Det finns andra mer lämpade kabeltyper. EKRK är en (får inte förläggas i våtrum eller utomhus, inte heller inbyggd, men genom en vägg är OK). Det finns nya ännu mer lättarbetade ersättare till EKRK, men jag har inte koll på exakt beteckning.
 
För att undvika den skarpa 90 gradaren så bila bort lite betong så kabeln får en mjukare sväng, kulodosa, bahh.

Protte
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Lite oinvigd fråga kanske men vad gör man av de oisolerade trådarna i EKRK? Koppla till jord eller låta vara? Mina lamparmaturer är klassiska porslinsaematurer utan jord så jag kopplar bara in nolla och fas.
 
Den frågan har besvarats med ja, nej och allte emellan i långa trådar här. Om du ansluter biledaren i matande änden till jord och knipsa av den i armaturen så gör du nog inget fel.
 
Det beror på vad du vill uppnå OCH du behöver inte ansluta biledaren i EKRK. Vill du skydda mot fält så ansluter du endast till jord i matande ände, vill du jorda manteln anslut i bägge ändar.
 
Köper du den kabeltypen nu är möjligheten dessutom stor att den inte ens har biledare det har utgått. Och annars kan du som sagt göra som det passar bäst där du kopplar in kabeln. Är det lätt gjort så skadar det inte om du ansluter den till jord och är det trångt eller ingen bra plint osv kan du klippa bort den.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vill du skydda mot fält så ansluter du endast till jord i matande ände, vill du jorda manteln anslut i bägge ändar
Det begriper jag inte. Man jordar väl manteln även om man anslutar biledaren bara i ena sidan. Och det är väl samma sak som att skydda mot elektriskt fält.
 
Eftersom arean på biledaren är i minsta laget så är det klokt att ansluta den till jord i bägge ändar om man vill säkerställa funktionen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det begriper jag inte. Man jordar väl manteln även om man anslutar biledaren bara i ena sidan. Och det är väl samma sak som att skydda mot elektriskt fält.
Om man vill använda den för att minska störfält, eller bara det elektriksa fältet runt ledningen, så är det bättre att bara ansluta ena änden. Annas skapar man "jordslinga". Alltså en envarvig spole, där halva spolen består av jordledaren i kabeln, och andra halvan av biledaren. Den spolen kan plocka upp eller skicka ut störningar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om man vill använda den för att minska störfält, eller bara det elektriksa fältet runt ledningen, så är det bättre att bara ansluta ena änden. Annas skapar man "jordslinga". Alltså en envarvig spole, där halva spolen består av jordledaren i kabeln, och andra halvan av biledaren. Den spolen kan plocka upp eller skicka ut störningar.
I vissa sammanhang ska man absolut undvika "jordslingor", men i det här fallet påstår jag att det inte spelar någon roll. Det främsta skälet till att endast ansluta biledaren till PE i matande ände bör vara att man då kan mäta upp att PE-ledaren är hel. Ansluter man biledaren i båda ändar kan man ha ett avbrott på PE som inte går att upptäcka, dvs arean kan vara mycket mindre än man tror (endast biledaren som PE).
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.