Vi har beställt en gasspis som kommer i veckan. Så nu ska här byggas ett skåp utanför köket till gastuberna.
Jag har en någorlunda ide om hur jag ska göra med behöver lite tips och råd.

Detta är hur jag tänkt:
1. Lådan byggs med 45x45 som själva skelettet och kläs med 21x170 stående ytterpanel samt 21x45 lockläkt.
2. Framsidan av lådan ska ha en dörr. Där tänker jag mig att jag gör innanför skelettramen så skruvar jag dit en extra ram med en cm springa mellan. Sedan klär jag hela framsidan med osb och sen panelen. Därefter kapar jag ett stående snitt med cirkelsågen i springan mellan ramarna. Skruvar dit två gångjärn och sen sågar jag övriga tre snitt i springan mellan ramarna. På det sättet hoppas jag få en dörr som inte hänger sig.
3. Taket bygger jag av en osbskiva som först kläs med takpapp och sen ströläkt och några takpannor på som jag har liggande. Detta kläs givetvis med vindskivor och plåtar som sig bör så det liknar övriga huset. Även hängränna kommer sättas dit så småningom.

Nu till några frågor:
Fråga 2, har jag tänkt rätt där eller finns det lättare sätt att göra dörren?
Hur säkrar jag lådan för dom vikter som blir? Räcker det med de fyra reglarna som skruvas i fasaden?
På platsen där lådan ska byggas finns redan en genomföring för gasen med ett snutt rör som sticker ut 3 cm och sen är kapat. Vad använder man för att gå på med slang från flaskan där?
 
Jag vet inte om det är så käckt att använda OSB skivor utomhus, de är nog inte avsedda för det. Varför vill du ha skivor bakom, räcker det inte med panelen? Jag skulle göra en karm av 45x45 reglar och sedan göra en dörram som passar inuti denna med ett spel på ca 5 mm per sida. Använd vanliga dörrgångjärn och passa in dem innan du har fpikat fast panelen. Dörramen måste ha en diagonal som pekar uppåt-utåt. En skiva på dörren bakom panelen gör denna onödigt tung och krånglar till det mesta. Har övriga huset stående panel med lockläkt?
 
Jag kan såklart skippa osb skivan i dörren, men hur gör jag med taket isf?
Ja det stämmer att jag vill efterlikna huset
 
holetaker holetaker skrev:
Jag kan såklart skippa osb skivan i dörren, men hur gör jag med taket isf?
Ja det stämmer att jag vill efterlikna huset
Panel och lockläkt även där, se till att måla taket ett par extra gånger
 
Fast tanken var att lådan ska efterlikna huset.
Lådan ska målas med slamfärg.
 
Byggde en liknande låda till vår sommarstuga som har gasol spis och kyl. Taket spikade jag bräder på och sen beställde jag en slät plåt som var bockad runt om så det inte blir vassa kanter blir lite klumpigt med vindskivor på en liten låda tycker jag sen får ju gärna botten vara luftig så ev läckage kan vädras bort. Varför väljer du installera en gasol spis ?
 
För att frugan vill ha det
Å vill hon det så vill jag det me
 
  • Gilla
Viktoria72 och 4 till
  • Laddar…
Vad för panel är det? Är det vanliga panelbrädor med lockläkt så får du ju samma utseende genom att bygga lådan av plywood och skruva fast lockläkt med lämpliga avstånd. Det blir ganska lätt och håller formen bra. Väl skyddat under både husets takfot och lådans tak så håller vanlig K-plywood med slamfärg på i många år.

Taket kan du göra av formplywood med läkt och tegel på. Under tegelpannor lär en formplywood hålla länge också.
 
Kan nog vara rätt koppling men det ska vara stödhylsor också om det inte följer med.
 
holetaker holetaker skrev:
Vad använder man för att gå på med slang från flaskan där?
Slangen träds på röret och säkras med en slangklämma.
 
De är inte godkänt koppla så av nån kpnstig anledning blir ju 1 skarv mindre så borde vara säkrare gas läcka är inte så kul.
 
S smurfen72 skrev:
De är inte godkänt koppla så
OK, du har säkert rätt.
Har själv bara seglat med gasolkök i båtar under halva livet :)

S smurfen72 skrev:
borde vara säkrare gas läcka är inte så kul
Men en läcka utomhus, utanför ytterväggen, innebär ju ingen fara alls,
annat än att gasen tar slut.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, du har säkert rätt.
Har själv bara seglat med gasolkök i båtar under halva livet :)



Men en läcka utomhus, utanför ytterväggen, innebär ju ingen fara alls,
annat än att gasen tar slut.
Fast, varför inte göra det rätt på en gång? :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.